نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 17:15

۳۸ هیأت صلح در سراسر استان استان کرمان فعال است

کرمان- معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمان: در حال حاضر ۳۸ هیأت صلح در سراسر استان متشکل از دو هزار و ۹۸۳ صلح یار و ۱۰ طلایه دار مشغول فعالیت می باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان ظهر شنبه و به مناسبت هفته قوه قضائیه، با همراهی رئیس کل دادگستری در مجتمع شهید فولادی شورای حل اختلاف و دادسرای ویژه روحانیت حضور یافت و از نزدیک در جریان فعالیت این نهادها قرار گرفت.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمان در حاشیه این بازدید ضمن اشاره به فعالیت ۳۸ هیأت صلح در سراسر استان متشکل از دو هزار و ۹۸۳ صلح یار و ۱۰ طلایه دار، گفت: صلح یاران و طلایه داران استان کرمان تاکنون دو هزار و ۱۰۰ پرونده را با سازش مختومه کرده اند و سازش ۱۶۵ پرونده قومی و قبیله‌ای، ۳۹۹ پرونده مالی کلان و ۲۰۲ پرونده نزاع دسته جمعی را می‌توان از دیگر اقدامات یاران صلح در سال گذشته دانست.

مهدی تقی زاده افزود: شوراهای حل اختلاف استان کرمان در سال گذشته مجموعاً ۷۱ هزار و ۸۴۳ فقره از ۲۲۵ هزار و ۸۴ فقره پرونده‌های وارده خود را از طریق صلح و سازش به سرانجام رسانده اند.

ترویج فرهنگ صلح و سازش و برقراری صلح میان طرفین دعوی

وی با اشاره به رویکرد دستگاه قضائی در ترویج فرهنگ صلح و سازش و برقراری صلح میان طرفین دعوی، اظهار داشت: باید از ظرفیت شورای حل اختلاف جهت ترویج و توسعه سازش حداکثر استفاده را کرد تا مردم از این طریق برای حل و فصل دعاوی خود نیازی به حضور در دادگستری‌ها نداشته باشند و در نخستین اقدام مشکلات و دعاوی خود را از طریق شورای حل اختلاف بین خود حل و فصل کنند و شاهد کاهش پرونده‌ها در محاکم باشیم.

معاون قضائی دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: شوراهای حل اختلاف استان کرمان از سال ۱۳۸۱ با افتتاح هشت شعبه در شهرستان بردسیر شروع به فعالیت کرد که اوج تشکیل آن در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ به بیش از هزار و ۶۱ شعبه در استان کرمان رسید و از سال ۱۳۸۸ با تأسیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه و روند ساماندهی به شوراهای حل اختلاف، هم اکنون ۳۱۴ شعبه شوراهای حل اختلاف در سراسر استان کرمان فعال است که از این تعداد ۱۲۷ شعبه شهری رأیی، ۱۰۳ شعبه شهری صلحی و ۸۴ شعبه روستایی است.

تقی زاده با اشاره به این مطلب که تعداد یک هزار و ۳۵۸ نفر در شعب حل اختلاف مشغول خدمت رسانی به مردم شریف استان کرمان هستند، یادآور شد: شوراهای حل اختلاف در تمامی شهرستان‌ها، بخش‌ها، شهرها و مراکز دهستان‌ها اعم از اینکه در آن‌ها حوزه قضائی وجود دارد یا ندارد؛ فعالیت دارند.

وی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف استان کرمان در سال ۱۴۰۱ مجموعاً ۲۲۵ هزار و و ۴۳۸ فقره پرونده را رسیدگی کردند از سوی دیگر درصد کل پرونده‌های سازش شده به پرونده‌های قابل صلح ۴۵ درصد است.

تلاش برای کاهش ورودی حجم پرونده‌ها به محاکم

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمان، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دادگستری در سال جاری را تلاش برای کاهش ورودی حجم پرونده‌ها به محاکم با استفاده از ترویج فرهنگ صلح و سازش و استفاده از ظرفیت نهاد داوری و میانجیگری و شوراهای حل اختلاف دانست و افزود: مسلماً تأثیر مختومه شدن پرونده‌ها از طریق شورای حل اختلاف و مؤسسات داوری و میانجیگری بسیار بیشتر از مختومه شدن آنان در محاکم است؛ چرا که مختومه شدن پرونده‌ها از طریق واحدهای مصالحه و شورای حل اختلاف موجب از بین رفتن اثر کدورت و اختلاف در بین طرفین دعوا خواهد شد؛ بنابراین صلح آمیزتر و مردم سالارانه‌تر از روش‌های قضائی هستند.

تقی زاده در ادامه با اشاره به عملکرد شعب ویژه زندان در سال گذشته گفت: تعداد پرونده‌های منجر به صلح و سازش شده در شعب ویژه زندان ۲ هزار و ۸۶۲ فقره است زندانیان آزاد شده توسط شوراهای حل اختلاف ویژه زندان ۷۵۱ نفر و همچنین تعداد ۳۵ فقره پرونده قتل توسط کارکنان زحمت کش شوراهای ویژه زندان به سازش منجر شده است.

این مقام قضائی با اشاره به درصد ابلاغ الکترونیک سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۱ مجموعاً تعداد ۸۰۳ هزار و ۸۵۹ ابلاغ صادر شده و متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سال گذشته ۳۱ روز است.

برگزاری پویش‌های مردمی و معنوی صلح و سازش

تقی زاده افزود: یکی دیگر از اقدامات نیک و اثر گذار در سال گذشته برگزاری پویش‌های مردمی و معنوی صلح و سازش بود مانند پویش به عشق امام حسین (ع) می بخشم، پویش به حرمت امام علی (ع) می بخشم و پویش به احترام حاج قاسم گذشت می‌کنم، که منجر به آزادی ۲۸۴ مددجو از زندان‌های استان و سازش هزار و ۳۹۰ فقره پرونده در شعب ویژه زندان و آزادی ۹ محکوم به قصاص نفس از چوبه دار شده است.

وی یادآور شد: همچنین با اجرایی شدن پویش «به عشق امام رضا (ع) می بخشم» تاکنون تعداد ۹۱۶ فقره پرونده در شعب ویژه زندان منجر به صلح و سازش شده و ۸ محکوم به قصاص نیز از طناب دار رهایی یافته اند و ۲۸۷ زندانی از زندان‌های استان به آغوش گرم خانواده‌های خویش بازگشتند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1305945

مهمترین اخبار ایران و جهان: