نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 15:59

۴شرکت و ۸ فرد چینی را متهم به قاچاق مواد مخدر به آمریکا  شدند

همزمان با گسترش بحران مواد مخدر در آمریکا، این کشور چینی‌ها را  متهم به تامین یکی از مواد مخدر صنعتی مورد مصرف جوانان آمریکایی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری الجزیره انگلیسی، روز جمعه وزارت دادگستری آمریکا سه کیفرخواست صادر کرده است که دولت آمریکا را ملزم به پیگیری و تعقیب چند شخصیت حقوقی و حقیقی چینی می‏‌کند. طبق این کیفرخواست این شخصیت‏ها متهم به صدور ماده مخدر صنعتی فنتانیل به آمریکا و مکزیک هستند. این ماده ۸۰ برابر هروئین و ۱۰۰ برابر مورفین اثرگذاری دارد.

بر اساس گزارشها در ۲۰ سال گذشته ۵۶۴ هزار آمریکایی دچار مرگ ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر شده‏اند و فقط در سال ۲۰۲۱ این میزان ۱۰۷ هزار نفر بوده است و این در حالی است که فنتانیل سهم رو به رشدی در گسترش این بحران داشته است.

در کیفرخواست صادر شده توسط وزارت دادگستری آمریکا که روز جمعه انتشار یافت، علاوه بر ۴ شرکت چینی، هشت کارمند و مدیر اجرایی چینی هم متهم به صدور فنتانیل به آمریکا شده‌‏اند.

تنظیم‌کنندگان این کیفرخواست مدعی هستند که این شرکتها این ماده مخدر را در وب سایتها و حساب‏های شبکه اجتماعی خود عرضه کرده‏‌اند و در نهایت آن رابه یکی از کارتلهای معروف مکزیکی به نام «سینالوآ» فروخته‌‏اند و این کارتل آن را در طی سال‏های اخیر به آمریکا قاچاق کرده است.

یکی از سخنگویان سفارت چین در آمریکا با محکوم کردن ادعای مطروحه در کیفرخواست مذکور اعلام کرده که آمریکا می‏‌خواهد از چین به عنوان بلاگردان بحران داخلی رو به گسترش موارد مخدر استفاده کند. در بیانیه سفارت چین تاکید شده است که وزارت دادگستری آمریکا به عنوان «دست تعدی قضایی» این کشور برای مداخله در امور افراد و کشورهای خارجی عمل می‏کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1305789

مهمترین اخبار ایران و جهان: