نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 20:32

واکنش رییس شورای شهر مشهد به تصویب طرح حمل و نقل رایگان: همچنان مخالفم

رییس شورای شهر مشهد در واکنش به تصویب طرح حمل و نقل رایگان گفت: همه می دانند که من مخالف این طرح هستم و همچنان نظرم بر همین است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، با رای اعضای شورای اسلامی شهر، کلیات طرح «عدم دریافت کرایه خدمات حمل‌ونقل عمومی در سازمان اتوبوسرانی از شهروندان و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی به منظور جبران هزینه‌های آن»، با لحاظ تبصره های مربوطه مصوب شد.

حمل و نقل عمومی مشهد این بار رایگان می شود؟

 

حمل‌ونقل عمومی رایگان یکی از موضوعاتی است که مسئولان همیشه  درمورد آن صحبت می‌کنند، اما هیچ‌گاه تلاشی جدی برای اجرایی شدن این موضوع انجام نشده و اجرای آن تاکنون چیزی شبیه رویا بوده است؛ حالا گویا مدیریت شهری مشهد می‌خواهد این رویا را به حقیقت تبدیل کند.

پس از اینکه از ۱۴ فروردین‌ماه امسال بهای بلیت قطارشهری و اتوبوس مشهد به ترتیب از ۱۲۰۰ تومان و ۱۰۰۰ تومان به یکباره به ۱۵۰۰ تومان رسید و انتقادات مردم را در پی داشت. این در حالی است که چند روز بعد با مصوبه شورای شهر، بلیت اتوبوس و مترو به هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت. ساعتی پیش نیز، کلیات طرح «عدم دریافت کرایه خدمات حمل‌ونقل عمومی در سازمان اتوبوسرانی از شهروندان و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی به منظور جبران هزینه‌های آن»، با لحاظ تبصره های مربوطه تصویب شد. این در حالی است که برخی از اعضای شورای شهر و حتی شهردار مشهد نسبت به این تصمیم خبرساز و پرهزینه، مواضع تقریبا مخالفی داشتند. به عنوان مثال محمد رضا قلندر، شهردار مشهد در توضیحاتی گفت: به عنوان مدیریت شهری مخالف خدمت رسانی بهتر به مردم و  ارائه حمل و نقل رایگان نیستیم اما باید این طرح به صورت کارشناسی بررسی شود، رایگان شدن اتوبوسرانی مشهد بدون تامین زیرساخت ها منجر به افزایش سر فاصله زمانی رسیدن اتوبوس به ایستگاه و افزایش نارضایتی مردم می شود.

رییس شورای شهر مشهد: اظهارات برخی اعضای شورا درباره رایگان شدن حمل و نقل، غلو شده است

 

با خبرساز شدن تصویب کلیات طرح رایگان شدن حل و نقل عمومی در مشهد، سراغ رییس شورای شهر رفتیم. حسن موحدیان در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: همه می دانند که با این طرح مخالفم و همچنان بر نظر خودم هستم.

وی در واکنش به برخی اظهارنظر ها درباره تامین هزینه های رایگان شدن حمل و نقل در شهر مشهد از محل حذف برخی زمینه ها مانند «من کارت» و... گفت: هزینه من کارت، هزینه مدیریتی ماست. ما هرساله کلی هزینه می کنیم که بتوانیم به صورت لحظه ای میزان استفاده از حمل و نقل عمومی را پایش کنیم. این ها را نمی توان حذف کرد. ما باید بدانیم در چه ساعتی کدام خطوط شلوغ است. این ها را از طریق تراکنش های من کارت و... پایش می کنیم. این چیزهایی که برخی اعضای شورای شهر درباره رایگان شدن حمل و نقل در مشهد گفته اند غلو شده است. 

حذف یک سوم بودجه نقدی و در دسترس شهرداری تبعات زیادی دارد

 

رییس شورای شهر مشهد ادامه داد: بودجه شهرداری ۴۰ هزار میلیارد است. برخی فکر می کنند که این بودجه، نقد است. در صورتی که از این مقدار، ۱۱ هزار میلیارد تومان نقد است و حدود ۱۰ هزار میلیارد از این بودجه نقدی را باید برای حقوق و دستمزد و... خرج کنیم. اکنون از هزار میلیارد تومان باقیمانده می خواهیم ۳۲۸ میلیارد تومان را حذف کنیم که یک سوم بودجه نقدی و در دسترس شهرداری است که تبعات زیادی دارد.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1311801

مهمترین اخبار ایران و جهان: