نیوز سیتی!
25 خرداد 1402 - 00:45

در طرح‌های سرمایه گذاری موضوع بهره وری بهینه از منابع آب لحاظ شود

قزوین- استاندار قزوین گفت: باید در طرح‌های اقتصادی و توسعه‌ای که زیر بنای برنامه ریزی برای آینده استان قزوین است حتماً موضوع آب و استفاده درست از آن به صورت ویژه لحاظ شود.

ه گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اعلایی بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان اظهار کرد: در حفظ و احیای دشت قزوین عزم جدی مسئولین در همه سطوح وجود دارد، در چند ماه گذشته اقدامات خوبی در این زمینه آغاز شده و یک الگوی دقیق علمی برای رسیدن به توسعه پایدار در این دشت طراحی شده است.

این مسئول افزود: برداشت بی رویه از منابع آب‌های زیرزمینی باعث شده دشت قزوین در موضوع فرونشست جزو مناطق خاص و ویژه محسوب شود، در این زمینه راهکارهای زیادی وجود دارد که مهمترین آن کاهش استفاده از آب‌های زیرزمینی و حرکت به سمت استفاده بهینه از آب‌های سطحی است.

این مسئول خاطر نشان کرد: در همین رابطه طرح انتقال آب شُرب از سد طالقان را به صورت ویژه در دستور کار داریم، ضمن اینکه در منطقه بویین زهرا هم تکمیل طرح سد مخزنی بالاخانلو فرونشست در این منطقه را کنترل خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: برای کنترل میزان آب برداشت شده از آب‌های زیرزمینی کمیته احیای دشت قزوین با استفاده از حضور افراد صاحب نظر دانشگاهی تشکیل شده تا با همراهی مدیران اجرایی بتوانند راهکارهای لازم برای حفظ دشت قزوین را پیشنهاد و آن را عملیاتی کنند.

مقام عالی دولت در استان ادامه داد: راه اندازی بازار آب هم یکی دیگر از اقدامات اجرایی در زمینه کمک به حفظ دشت قزوین است، این طرح باعث می‌شود اصل بهره وری آب بیشتر جدی گرفته شود و صرفاً طرح‌هایی مورد حمایت واقع شود که پیوست لازم در زمینه بهره وری آب را داشته باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1286045

مهمترین اخبار ایران و جهان: