نیوز سیتی!
23 تیر 1402 - 12:07

پکن: بدهی خونیِ ناتو به مردم چین را فراموش نمی‌کنیم

وزارت خارجه چین در پاسخ به بیانیه ضد چینی سران ناتو در لیتوانی تاکید کرد که مردم چین بدهی خونی این سازمان در جریات بمباران سفارت پکن در بلگراد در سال 1999 را فراموش نمی‌کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه چین به بیانیه ضد چینی سران ناتو در نشست ویلینیوس در لیتوانی واکنش نشان داد.

«هوا چونیانگ» سخنگوی وزارت خارجه این کشور تاکید کرد؛ مردم چین هیچوقت بمباران سفارت این کشور در بلگراد در سال 1999 که به کشته شدن سه شهروند چینی منجر شد را فراموش نخواهند کرد. 

چونیانگ در حساب توئیتری خود نوشت، ما بدهی خونی ناتو به مردم کشورمان را در بمباران سفارت پکن در بلگراد در یوگسلاوری سابق را فراموش نمی‌کنیم. کشورهای آسیا-پاسیفیک از یک ماشین جنگی جدید استقبال نمی‌کنند؛ حتی مدل کوچکتر آسیایی ناتو که به یک جنگ سرد جدید منجر خواهد شد. 

در ماه مه 1999، در جریان عملیات ناتو در یوگسلاوی در جنگ موسوم به جنگ بالکان، یک موشک به سفارت چین در بلگراد اصابت کرد و سه شهروند چینی را کشت. ائتلاف ناتو در آن زمان مدعی بود که این حادثه یک اشتباه بوده و ساختمان مجاور اداره فدرال و تدارکات یوگسلاوی هدف حمله بوده است.

این دیپلمات چینی افزود: چین سیاستهای قهری دارد؟ آیا این ناتو نیست که درگیر سیاستهای بلوکی و عملیاتهای نظامی در سرتاسر جهان است؟  دیگر کشورها را با نیروی قهری تهدید می‌کند و منافع و امنیت و ارزشهای جهانی را به چالش می‌کشد.

وی در ادامه اضافه کرد؛ آیا ناتو نیست که قوانین بین‌المللی و هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل را با مداخله در امور داخلی سایر کشورها و درگیر شدن در جنگ ها زیر پا گذاشته و باعث رنج میلیون ها نفر در جهان شده است

روز سه شنبه سران عضو ناتو در نشست خود در لیتوانی طی بیانیه ای مدعی شدند که جاه طلبیها و سیاستهای قهری چین منافع اعضای این سازمان را به چالش می‌کشد. اعضای ناتو در بیانیه خود همچنین نگرانیها درباره توسعه و تنوع زرادخانه هسته‌ای این کشور را عامل نگرانی خواندند. 

اعضای ناتو همچنین تاکید کردند که تعمیق شراکت استراتژیک چین و روسیه برخلاف ارزشها و منافع اعضای این بلوک است. این بیانیه می‌افزاید که اتحادیه اروپا و ناتو گام‌های خود را برای رسیدگی به چالش‌های سیستماتیک ایجاد شده توسط جمهوری خلق چین برای امنیت یورو آتلانتیک هماهنگ خواهند کرد.

علاوه بر این، متحدان ناتو آمادگی خود را برای تقویت همکاری با شرکای خود در منطقه آسیا و اقیانوسیه از جمله استرالیا، نیوزیلند، کره جنوبی و ژاپن در مقابله با تهدیدات امنیتی مشترک اعلام کردند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1358001

مهمترین اخبار ایران و جهان: