نیوز سیتی!
16 بهمن 1402 - 14:24

شرقی‌ترین ایستگاه اقلیم‌شناسی تمام خودکار کشور افتتاح شد

شرقی‌ترین ایستگاه اقلیم‌شناسی تمام خودکار کشور همزمان با دهه مبارک فجر در جنوب استان سیستان و بلوچستان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سراوان، ظهر امروز همزمان با دهه مبارک فجر و در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ایستگاه اقلیم‌شناسی تمام خودکار «کوهک» در شهرستان مرزی سراوان افتتاح شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در این رابطه گفت: ایران در نصف النهار 44 تا 63.3 درجه  قرار دارد و ایستگاه کوهک تنها ایستگاه اقلیم شناسی تمام خودکار ایران است که در نصف النهار 63.24 درجه قرار دارد.

محسن حیدری ادامه داد: کوهک شرقی‌ترین نقطه ایران و در دو کیلومتری مرز پاکستان قرارگرفته، که طلوع آفتاب در کشور ما از این نقطه شروع می‌شود و به «سرزمین آفتاب» نیز معروف است.

وی افزود: بدون شک اهمیت مرز و مناطق مرزی در هر کشوری بر هیچکس پوشیده نیست؛ چرا که مناطق مرزی نقش استراتژیک و حساسی در امنیت اقتصادی کشورها دارند و اهمیت تولید داده‌های هواشناسی برای امنیت سفرهای تجاری و تبادلات مرزی ، مرزنشینان این منطقه بسیار حائز اهمیت است.

حیدری گفت: ایستگاه اقلیم‌شناسی تمام خودکار کوهک سراوان یکی از پیشرفته‌ترین و بروزترین دستگاهای تمام خودکار دنیا است که به لطف خدا و حمایت‌های دولت با اعتبار 35 میلیارد ریال افتتاح شد و داده‌های ارزشمند آن در خدمت توسعه پایدار و آمایش سرزمین منطقه خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1661545

مهمترین اخبار ایران و جهان: