نیوز سیتی!
10 فروردین 1403 - 15:55

رفع تصرف ۳ هزار و ۷۲۱ هکتار از اراضی ملی خوزستان

رئیس کل دادگستری خوزستان از رفع تصرف ۳ هزار و ۷۲۱ هکتار اراضی ملی و بازگرداندن آن‌ها به بیت‌المال به ارزش تقریبی ۳۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، علی دهقانی، رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: در سال 1402، 40 هکتار از اراضی زراعی و باغی تغییر کاربری شده، در راستای اجرای تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ اراضی زارعی و باغ، به وضع سابق بازگشت و با اقدامات پیشگیرانه نیز از تغییر کاربری 4 هزار و 333 هکتار از این اراضی جلوگیری شد.

وی ضمن قدردانی از تلاش اعضای این شورا در حفظ اراضی ملی و منابع طبیعی، گفت: اجرای طرح حدنگاری (کاداستر) مهم‌ترین اقدام در صیانت از اراضی و پیشگیری از تصرفات غیرقانونی است.

دهقانی خواستار معرفی مزایای صدور اسناد رسمی توسط دهیاران و بخشداران به مردم شد و افزود: منازل برخی روستا‌های استان از جمله روستای بنواز اندیمشک پس از 60 سال تثبیت مالکیت و صاحب سند شد و 600 واحد در روستای دونه شهرستان امیدیه نیز درد ست اقدام است که این امر به ارتقای هویت روستاها، جذب سرمایه‌گذار و توسعه آن‌ها نیز کمک می‌کند.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: تاکنون 947 هزار هکتار از اراضی زراعی معادل 64 درصد کل اراضی هدف که مستعد تغییر کاربری بودند، تثبیت مالکیت شده است. 

دهقانی با بیان این که یکی از تکالیف این شورا حفظ کاربری اراضی و به حداقل رسانده پرونده‌های مرتبط با تغییر کاربری است، تصریح کرد: پایش تصویری ماهواره‌ای اراضی، افزایش گشت‌زنی، نظارت‌ها و بازرسی‌های میدانی به ویژه در زمین‌هایی که احتمال تصرف و یا تغییر کاربری وجود دارد، ضروری است و باید قبل از تشکیل پرونده‌های قضایی از وقوع جرائم و تخلفات پیشگیری کرد.

رئیس کل دادگستری خوزستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به راه‌اندازی شعب ویژه تجدیدنظر در رسیدگی به پرونده‌های حقوق بیت‌المال به ویژه در ایام تعطیلات نوروز، گفت: دستگاه قضایی اجازه نخواهد داد افرادی سودجو با سندسازی و یا استفاده از راه‌های غیرقانونی به بیت المال تعرض کنند.

دهقانی افزود: نظارت مستمر مدیران و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی بر اموال و نیز پرونده‌های قضایی خود در مراجع اداری و قضایی، بسیار اهمیت دارد و به تسریع مطالبات قانونی آن‌ها کمک می‌کند.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1692501

مهمترین اخبار ایران و جهان: