نیوز سیتی!
24 دی 1402 - 14:23

اعتراض کشاورزان و کاهش عوارض صادرات گوجه‌فرنگی به ۱۰ درصد+ فیلم

با اعتراض کشاورزان بوشهری و پیگیری مسوولین عوارض صادرات گوجه‌فرنگی به ۱۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس استان بوشهر، تولید سالانه ۶۰۰ هزار تُن محصول گوجه‌فرنگی در این استان که نیمی از آن در شهرستان دیر تولید می‌شود موجب شده تا به‌عنوان قطب‌ اصلی تولید محصول گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور شناخته شود.

 هر ساله در آذرماه و دی‌ماه که شروع فصل فصل برداشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل استان بوشهر است، تعرفه‌گذاری بر صادرات گوجه‌فرنگی باعث افت شدید قیمت این محصول شده و کشاورزان این منطقه را در معرض ضرر و زیان قرار می‌دهد.

عدم‌حمایت از کشاورزان در بحث فروش محصول گوجه‌فرنگی در کنار هزینه‌های بالا تولید این محصول، همواره از دغدغه‌های اصلی کشاورزان بوشهری است.

امسال نیز در اواخر آذرماه اعلام عوارض ۵۵ درصدی صادرات گوجه‌فرنگی توسط دولت، تمام بارقه‌های امید کشاورزان به ناامیدی تبدیل کرد.

در هفته گذشته شاهد اعتراض شدید کشاورزان استان بوشهر به‌ویژه در آبدان و بردخون  بودیم تا جایی که تصمیم به عدم‌برداشت محصول خود تا تعیین تکلیف نهایی تعرفه صادرات این محصول شدند.

خبرنگار فارس برای انعکاس مطالبات کشاورزان به میان آنها رفت تا از نزدیک و از زبان خود آنها مطالباتشان را به گوش مسوولان برساند.

 

اعتراض کشاورزان بردخونی به کاهش قیمت گوجه ‌فرنگی 

در این بین مسؤولان از نمایندگان مجلس تا نماینده استان در مجلس خبرگان و ائمه جمعه و فرمانداران پیگیر حل این مسئله شدند و با وزیر جهاد کشاورزی تماس‌های حضوری و تلفنی گرفته شد تا اینکه روز گذشته تعرفه صادرات گوجه فرنگی که قبلا تا ۳۰ درصد کاهش یافته بود به ۱۰ درصد برسد.

نرگس باقری زمردی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران از کاهش عوارض صادراتی گوجه فرنگی از ۳۰ به ۱۰ درصد خبر داده است.

در این نامه که ۲۳ دی‌ماه ارسال شده، آمده است: معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به استناد اختیارات تصمیم ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲ تنظیم بازار به آگاهی می‌رساند عوارض صادراتی گوجه فرنگی زراعی (تحت ردیف تعرفه ۰۷۰۲۰۰۱۰) از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد ارزش پایه صادراتی تعدیل می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1637345

مهمترین اخبار ایران و جهان: