نیوز سیتی!
24 بهمن 1402 - 11:20

ورود پنجمین منطقه میراث طبیعی ازبکستان به فهرست تالاب‌های مهم بین‌المللی

وزیر اکولوژی، حفاظت از محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان گفت: دریاچه‌ «جیلتیرباس» واقع در «قره‌قلپاقستان» در فهرست تالاب‌های مهم بین‌المللی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عزیز عبدالحکیم‌اف» وزیر اکولوژی، حفاظت از محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان در چارچوب چهاردهمین نشست کنوانسیون حفاظت از گونه‌های مهاجر جانوران وحشی (CMS COP14) در شهر «سمرقند» گفت: دریاچه‌ «جیلتیرباس» واقع در «قره‌قلپاقستان» در فهرست تالاب‌های مهم بین‌المللی قرار گرفت.

عبدالحکیم‌اف اظهار داشت: دبیرخانه کنوانسیون «رامسر» به ما گواهینامه ثبت پنجمین منطقه طبیعی ازبکستان یعنی دریاچه‌ «جیلتیرباس» واقع در «قره قلپاقستان» در فهرست تالاب‌های مهم بین‌المللی را به ما داد. این یک رویداد بزرگ برای همه ما است، چون اخیراً چهارمین منطقه زنجیره دریاچه‌های «سوداچیه» در این فهرست قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این یک بار دیگر نشان دهنده کار فشرده و توجه زیاد دولت ازبکستان و رئیس جمهور به زمینه اکولوژی و حفاظت از مناطق طبیعی است.

عبدالحکیم‌اف خاطرنشان کرد: کارهای ثبت پنجمین منطقه در فهرست «رامسر» به مدت 1.5 سال توسط وزارت اکولوژی انجام شد. خود این منطقه طبیعی به مدت 15 سال مورد مطالعه قرار گرفته است.

دریاچه‌ «جیلتیرباس» خلیج سابق دریاچه آرال است که پس از افت شدید سطح آب، از دریاچه جدا شد. این قسمت با تغذیه آب‌های یک منبع طبیعی رودخانه «آمودریا»، جانوران بومی دریاچه آرال جنوبی حفظ شدند. در سال‌های اخیر کانال‌های آبیاری اضافی حفر شده‌اند که فقط سطح آب را بدون تأثیر بر تغییر جانوران حفظ می‌کنند. این دریاچه یکی از موانع مهار نمک و طوفان‌های گرد و غبار از کف خشک دریاچه آرال در منطقه است.

در منطقه دریاچه آرال دریاچه‌ «جیلتیرباس» در دوره‌های لانه سازی و مهاجرت، هم برای پرندگان کمیاب بین‌المللی و هم برای تنوع زیستی بیابان‌های آسیای مرکزی شامل نیزارها و درختچه‌های متراکم، شوره‌زارها، باتلاق‌ها، کانال‌ها و بیابان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این، این دریاچه زیستگاه گونه‌های کمیاب ماهیان بومی منطقه دریاچه آرال است.

گفتنی است، پیشتر چهار منطقه از ازبکستان در فهرست تالاب‌های مهم بین‌المللی «رامسر» از جمله دریاچه «دنگیزکول» (2001)، زنجیره دریاچه‌های «آرناسای» (2008)، مخازن آب «توده کول» و «قویمازار» (2020) و زنجیره دریاچه‌های «سوداچیه» در سال گذشته میلادی ثبت شدند.

مساحت کل این مناطق 674 هزار و 400 هکتار است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1669801

مهمترین اخبار ایران و جهان: