نیوز سیتی!
08 بهمن 1402 - 09:20

آیا مواد باندینگ دندان سرطان‌زا هستند؟

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان گفت: ادعاهایی که نشان می‌دهد مواد باندینگ دندان ممکن است سرطان‌زا باشند باید با شواهد علمی پشتیبانی شوند و استانداردهای علمی را رعایت کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اغلب دندانپزشکان برای از بین بردن پوسیدگی ها از انواع ترمیم‌های کامپوزیت رزینی استفاده می‌کنند اما این ترمیم‌ها ممکن است پس از مدتی سایش یابد و از بین برود، یکی از راهکارهای مناسب برای حل این چالش استفاده از باندینگ‌ها در کنار ترمیم‌های کامپوزیتی است.

 اتصال مواد به دندان یا همان باندینگ دندان یک شیوه و فرآیند دندانپزشکی است که هم در ترمیم دندان‌های خراب شده و هم در زیبایی و آرایش دندان‌ها در دندانپزشکی استفاده دارد. این شیوه دندانپزشکی از یک ماده به رنگ دندان که به نام کامپوزیت رزین دندان شناخته شده استفاده می‌کند تا ظاهر دندان را تغییر یا عوض کند یا اینکه دندان‌ها را یک دست نماید.

در واقع باندینگ فرآیندی است که مواد پرکننده دندان به لایه‌های دندان نفوذ کرده و باعث پر شدن قسمت‌های خالی دندان می‌شوند و ترمیم بادوام تر خواهد شد.

به تازگی بین مردم ادعاهایی مبنی بر سرطان زا بودن مواد مورد استفاده در باندینگ دندان مطرح شده است.

پوریا عادلی، متخصص رادیوانکولوژی و دبیر انجمن سرطان استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درخصوص اینکه آیا مواد مورد استفاده در باندینگ دندان سرطان زا هستند اظهار داشت:  باندینگ دندانی روشی رایج در دندانپزشکی است که برای بهبود شکل و عملکرد دندان‌ها و همچنین درمان مشکلات دندانی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: موادی که معمولاً در باندینگ دندان استفاده می‌شوند اغلب به عنوان "رزین دندان" نامیده می شوند. این رزین ها شامل موادی مانند بیسفنول A، تترااتیل اتیلن دی آمین (TEDA) و سایر ترکیبات می باشد. این مواد به عنوان پایه ای برای باندینگ دندان عمل می کنند و سایر مواد دندانی را برای درمان های مختلف به دندان می چسبانند.

عادلی با بیان اینکه مواد مورد استفاده در باندینگ دندان برای مصارف انسانی تحت نظارت و تایید سازمان های بهداشتی معتبر می باشد خاطر نشان کرد: به عنوان مثال، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) این مواد را برای استفاده دندانپزشکی تایید کرده و آنها را بی خطر می‌داند.

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان تصریح کرد: تحقیقات علمی گسترده ای در مورد مواد مورد استفاده در باندینگ دندان انجام شده است. تا به امروز، هیچ مطالعه علمی قطعی نشان نداده است که این مواد سرطان زا هستند یا در ایجاد سرطان در انسان نقش دارند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از مواد باندینگ دندان باید توسط دندانپزشکان مجرب  انجام شود افزود: دندانپزشکان آموزش و دانش لازم را برای اطمینان از استفاده صحیح از این مواد و تضمین ایمنی بیمار دارند. در صورت بروز هرگونه حساسیت یا ناراحتی پس از باندینگ دندان، توصیه می شود به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا اقدامات لازم انجام شود.

این متخصص رادیوانکولوژی تصریح کرد: بر اساس تایید سازمان های معتبر بهداشتی، تحقیقات علمی و تخصص دندانپزشکان، مواد مورد استفاده در باندینگ دندان سرطان‌زا محسوب نمی‌شوند. ادعاهایی که نشان می‌دهد این مواد ممکن است سرطان‌زا باشند باید با شواهد علمی پشتیبانی شوند و استانداردهای علمی را رعایت کنند.

پایان پیام/۶۳۱۳۹/س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1651589

مهمترین اخبار ایران و جهان: