نیوز سیتی!
10 بهمن 1402 - 13:25

توافق اتحادیه اروپا برای استفاده از درآمد حاصل از دارایی‌های بلوکه شده روسیه به نفع اوکراین

بلژیک به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا اعلام کرد که نمایندگان کشورهای عضو این اتحادیه بر روی پیشنهادی برای انتقال درآمد حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین موافقت کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، اتحادیه اروپا در سایه تحریم ها در جنگ روسیه علیه اوکراین میلیاردها وجوه مسدود شده بانک مرکزی روسیه را ذخیره می کند. درآمد حاصل از این امر قرار است در آینده به اوکراین منتقل شود. ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا در بلژیک اعلام کرد، نمایندگان 27 کشور عضو بر روی یک پیشنهاد در این باره توافق کردند. به گفته وی اکنون فقط باید این مسئله رسمی شود و سپس به طور رسمی تصمیم گیری شود.

به گفته دیپلمات های اروپایی این رویه به عنوان اولین گام تضمین می کند که درآمدهای فوق العاده از این مسدودی ها به طور جداگانه نگهداری شود. سپس قرار است بخشی از این وجوه به اوکراین که مورد حمله روسیه قرار گرفت، ارسال شود. با این حال، هنوز متون قانونی بیشتری برای این کار باید تدوین شود.

بر اساس برآوردها، مبلغی معادل میلیاردها می‌تواند هر سال از این بابت به دست آید زیرا به گفته کمیسیون، بیش از 200 میلیارد از بانک مرکزی روسیه در اتحادیه اروپا مسدود شده است و درآمد حاصل از نگهداری این سرمایه دائماً در حال افزایش است.

موسسه مالی یوروکلر مستقر در بروکسل اخیراً اعلام کرد که تنها در 9 ماه اول سال گذشته سه میلیارد یورو درآمد بهره داشته است که به تحریم روسیه مرتبط است. یورو کلر مؤسسه اصلی در اتحادیه اروپا است که دارایی های بانک مرکزی روسیه را در اختیار دارد. مقامات اتحادیه اروپا تأکید می کنند که این پروژه در ابتدا فقط در مورد درآمدی است که این موسسه به دلیل تحریم های اتحادیه اروپا علیه بانک مرکزی روسیه به طور برنامه ریزی نشده به دست می آورد. در حال حاضر هیچ گونه سلب مالکیت به معنای واقعی برنامه ریزی نشده است.

روسیه سال گذشته به اتحادیه اروپا هشدار داد که اموال دولت روسیه یا شهروندان روسیه را مصادره نکند. به دنبال تهدیدهای روسیه، می توان تصور کرد که شرکت های فعال در روسیه از کشورهای اتحادیه اروپا نیز به اجبار مصادره شوند. علاوه بر این، استفاده مستقیم از دارایی های روسیه می تواند منجر به از دست دادن اعتماد سایر کشورها و سرمایه گذاران به مرکز مالی اروپا و خروج دارایی ها از اتحادیه اروپا شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1654401

مهمترین اخبار ایران و جهان: