نیوز سیتی!
15 بهمن 1402 - 10:02

لب‌های خشکیده فارس در انتظار قطره‌ای از رحمت الهی

این‌ روزها که در چله زمستان دانه‌های ریز برف و باران نقاط مختلف ایران را سپیدپوش کرده است، استان فارس همچنان در انتظار بارش برف و باران روزهای سرد و خشکی را سپری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آخرین برفی که شیرازی‌ها به یاد می‌آورند شاید به حدود پنج سال پیش برمی‌گردد آن هم در نقاط شمالی و مرتفع شهر، بارشی گرچه نه چندان سنگین اما توانست شادی را برای مردم در دل زمستان سرد به ارمغان بیاورد.

سالهاست اما خبری از بارش برف در بیشتر نقاط استان فارس نیست و تنها شهرستان‌های شمالی فارس همچون آباده، اقلید و سپیدان طعم برف را چشیده‌اند.

 برفِ شادی در روزهای اخیر خنده را بر لب بسیاری از هم‌وطنان‌مان در نقاط مختلف کشور نشانده است، بارش رحمت الهی از آسمان نازل شده و اتفاق خوبی را رقم زده است.


شیراز در حسرت برف و باران

اما گذشته از برف، امسال در فارس از باران هم خبری نیست و باران رحمت الهی کام تشنه مردم را تر نکرده است.

خشکسالی سالهاست بر این دیار چنبره انداخته و خبر از روزهای نه چندان خوشایندی می‌دهد که پیش روست، خبر از روزهای گرم و طاقت‌فرسا که در تابستان با آن مواجه خواهیم شد.


خشکسالی و امیدی که برای کاشت نیست

دغدغه تنش آبی

تنش آبی مهم‌ترین دغدغه‌ای است که در این خشکسالی با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

کم‌آب شدن سدها، خشکی تالاب‌ها و به طور کلی ته کشیدن منابع آب زیرزمینی به دنبال نبود بارش منجر به بروز اتفاقات ناگواری خواهد شد.

از آنجا که راهی برای درمان این درد وجود ندارد می‌توان به پیشگیری اندکی امیدوار بود، مدیریت منابع آب باقی مانده و اصلاح الگوی مصرف به‌عنوان یک فرهنگ شاید بتواند به عنوان مرهمی این درد را اندکی چاره باشد.

خشکسالی پدیده‌ای جهانی است

استاد دانشگاه شیراز خشکسالی را پدیده‌ای جهانی عنوان کرد که سالهاست کره زمین را در بر گرفته است.

فرید مُر در گفتگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: خشکسالی در نتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای در هوا ایجاد شده که امری غیرقابل کنترل است.

وی افزود: همانگونه که شاهد هستیم یخ‌ها در قطب نیز در حال ذوب شدن هستند و گرما کم کم همه کره زمین را احاطه خواهد کرد.

مُر با بیان اینکه در حال حاضر راهی برای مقابله با این اتفاق وجود ندارد، مدیریت مصرف منابع آبی را اقدام کوچکی برای کندتر شدن سرعت آسیب‌هایی دانست که بر اثر خشکسالی گریبان ما را خواهد گرفت.


لزوم نصب کنتور در چاه‌های آب

نصب کنتور بر چاه‌های آب برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای فارس در گفتگو با خبرگزاری فارس اما درباره خشکسالی گفت: خشکسالی پدیده‌ای طبیعی در اقلیمی که مخصوص سرزمین ایران اسلامی است می باشد، به‌خصوص امسال که کشورهای دنیا از جمله استرالیا بیشترین چالش برایش ایجاد شده است.

سیاوش بدری، بهترین راهکار را مدیریت در حوزه مصرف عنوان کرد و اظهار داشت: نصب کنتور بر روی چاه‌های کشاورزی و جلوگیری از اضافه برداشت آب همچنین توصیه به شهروندان به منظور صرفه‌جویی در بخش آب شرب و بازچرخاندن و استفاده از پساب در حوزه صنعت 
اقداماتی است تا بتوانیم خودمان را با کم بارشی سازگار کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس در حال حاضر، 916 میلیون مترمکعب حجم آب مفید و قابل استفاده سدهای استان فارس است که معادل 35 درصد ظرفیت کل سدهای استان است. هم‌چنین با اعلام مرکز ملی پایش خشکسالی، بیش از 99 درصد وسعت استان فارس با پدیده خشکسالی‌ درگیر است.


تابستان پرچالش

تابستان پرچالش

مدیرعامل شرکت ابفا استان فارس هم در گفتگو با فارس درباره اقدامات انجام شده جهت مقابله با خشکسالی تابستاک پیشِ رو اظهار داشت: بر اساس برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت تلاش می کنیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تابستان را با کمترین مشکل بگذرانیم.

علی‌‌جان صادق‌پور با بیان اینکه برخی پروژه‌ها را تابستان گذشته اجرا کردیم و برخی را سال آینده اجرا خواهیم کرد، افزود: باتوجه به اینکه اجرای پروژه‌ها ارتباط مستقیمی با وضعیت اقلیمی و همچنین اعتبارات دارد نمی‌توان برنامه دقیقی را پیش‌بینی کرد اما همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا کمترین مشکل را در تابستان داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه شرایط سختی را برای تابستان پیش رو خواهیم داشت، گفت: برای همه شهرها و روستاهای استان مطالعات انجام و طرح‌ها تعریف شده است، برخی پروژه‌ها در حال اجراست و برخی نیز به زودی اجرایی خواهد شد تا تابستان را با کمترین چالش سپری کنیم.

اصلاح شبکه و مدیریت مصرف 

مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب شیراز هم درباره اقدامات در حال انجام جهت عبور از تابستان سخت گفت و اظهار داشت: یکسری پروژه‌ها از سال قبل اجرا شد همچون تکمیل خط دوم آبرسانی به شیراز با طرفیت کامل که توسط سازمان آب منطقه‌ای اجرا و به مخازن ورودی شیراز وصل شد و در حال بهره برداری است.

بهمن بهروزی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد آب شهر شیراز از آب‌های سطحی و ۶۰ درصد از آب زیرزمینی تامین می‌شود، گفت: به دلیل نبود بارش اُفت منابع آب زیرزمینی را خواهیم داشت به همین خاطر نیز اقداماتی همچون اصلاح شبکه، مدیریت مصرف و تجدید چاه‌ها را در دستور کار داریم تا امادگی بیشتری برای گذر سالم از تابستان سخت ۱۴۰۳ داشته باشیم.

وی با درخواست از مردم جهت مدیریت مصرف آب گفت:
اگر هر شهروند ۱۰ درصد صرفه جویی کند تاثیر بسیار زیادی در مدیریت شرایط خواهد داشت.

بهروزی تاکید کرد: قطعا شرایط سخت است و مشکل وجود دارد اما با مدیریت مصرف و کمک به یکدیگر می‌توانیم شرایط بهتری را سپری کنیم.

به گزارش فارس، گرچه نقاط مختلف کره زمین امروزه با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند اما نبود بارش در برخی نقاط از جمله استان فارس چالش بحران آب را برای ما جدی‌تر کرده است چنانچه هم‌اکنون و در قلب زمستان هم برخی نقاط فارس همچون "بیرم" در تنش آبی به سر می‌برد، لذا ضروری است فراتر از مسئولیت‌هایی که بر عهده مسوولان جهت تلاش برای رفع مشکلات قرار دارد، مردم نیز با درست مصرف کردن گام کوچکی برای مقابله با این بحران بردارند.

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1659845

مهمترین اخبار ایران و جهان: