نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 22:44

سخنان امامان جمعه باید مورد قبول محققان و پژوهشگران باشد

قزوین- نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه سخنان امامان جمعه باید مورد قبول محققان و پژوهشگران باشد، گفت: خطبه‌های نماز جمعه رسالت تشویق مردم به مطالعه را دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله عبدالکریم عابدینی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب اظهار کرد: بنده از غرفه‌های خارجی بازدید کردم، خیلی برایم جذاب بود و به نظرم با جمله «آینده شنیدنی است» همخوانی داشت، همان‌طور که در شعار نمایشگاه نیز گفته شده «آینده خواندنی است» و اینها نویدبخش آینده‌ای روشن‌تر از فضای حوزه کتاب و نشر است.

وی ادامه داد: در بخش خارجی نمایشگاه غرفه‌هایی بودند که می‌توانستیم زیرساخت مقاومت اسلامی و آینده موفقیت‌های جهان اسلام را در آینه آن‌ها ببینیم، کتاب‌هایی که برای کشورهای مختلف دنیا مخصوصاً کشورهای اسلامی به عربی، انگلیسی و زبان‌های دیگر ترجمه شده‌اند نویدبخش بود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: به عقیده بنده آینده هم خواندنی و هم شنیدنی است و آینده‌ای در راه است که ان‌شاءالله در آن شاهد تحولات بزرگ جهانی خواهیم بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: کتاب‌های مختلفی را علی‌الخصوص به زبان عربی از آستان قدس رضوی دیدم که کتاب‌های ارزشی دینی بودند و در حجم وسیعی منتشر شده‌اند، برای مثال ادبیات قرآنی را در سی و چند جلد قطور یا چهل و چند جلد چاپ کرده‌اند و قرار است همچنان ادامه داشته باشد، این برای بنده به‌عنوان طلبه جاذبه داشت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین کتاب‌های منابع اهل سنت را دیدم که با چاپ‌های جذاب و خوبی منتشر شده بود، بنده از گذشته‌های دور تاکنون کمتر سالی بوده که به نمایشگاه کتاب نیامده باشم، زمانی که در قم بودم هر سال به نمایشگاه می‌آمدم، پس از آن نیز همه ساله به بازدید از نمایشگاه می‌آمدم، امسال می‌بینیم که نمایشگاه الحمدلله حال و هوای خوبی دارد.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: اگر امامان جمعه با مخاطبان خود نگاه عالمانه و محققانه و در عین حال نگاه مردمی داشته باشند، سخنی که بیان می‌کنند مورد قبول محققان و پژوهشگران باشد و در عین حال قابل فهم برای اقشار مختلف اعم از پیر، جوان و کودک باشد، در این صورت یکی از مکان‌های جدی ایجاد انگیزه برای مطالعه و کتاب خواندن نماز جمعه خواهد شد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: از منظر دیگر معمولاً خطبه‌های نماز جمعه رسالت تشویق مردم به مطالعه و معرفی کتاب‌های شایسته به مردم را دارد، اصولاً محتوای ارائه شده توسط امامان جمعه اگر طبق برنامه‌ریزی درست باشد مخاطبان را تشویق می‌کند که در آن موضوعات به‌دنبال مطالعه و فکر باشند، مخصوصاً در باب آیات قرآن کریم و متون اساسی دینی مانند نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، کتاب‌های معتبر و کتب اربعه، این‌ها منابعی هستند که امامان جمعه برای مردم یک سرخطی را نشان می‌دهند، این باعث می‌شود مردم به‌دنبال این سرخط به مطالعه و دقت بیشتری اقدام کنند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: بنده به مردم عزیز و گرانقدر مطالعه کتاب‌ها و آثار استاد شهید مرتضی مطهری را پیشنهاد می‌کنم و برای اینکه آن حرکت ادامه پیدا کند مطالعه آثار، بیانات و مکتوبات رهبر حکیم انقلاب اسلامی را معرفی می‌کنم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1214789

مهمترین اخبار ایران و جهان: