نیوز سیتی!
19 خرداد 1402 - 12:45

محمود عباس به چین می‌رود

وزارت امورخارجه چین اعلام کرد که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، سفری ۳روزه به پکن خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه چین امروز (جمعه، نهم ژوئن)، پس از اعلام تمایل خود برای تسهیل گفت‌وگو بین فلسطین و رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که  «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان هفته آینده به پکن سفر خواهد کرد. 

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، «هوآ چونینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره گفت: بنا به دعوت «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور کشور ما، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از ۱۳ تا ۱۶ ژوئن در پکن خواهد بود.

این دعوت با توجه به فعالیت‌های چین و اخیراً میانجی‌گری موفقش بین تهران-ریاض، که منجر به یک توافق مهم بین عربستان سعودی و ایران در منطقه شد، مورد توجه قرار گرفته است. وزرای خارجه دو کشور در اوایل آوریل در پکن دیدار و بر ازسرگیری روابط دیپلماتیک پس از هفت سال توافق کردند.

با وجود آنکه رسانه‌ها گزارش دادند «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به ریاض، درباره وضعیت فلسطین با مقامات سعودی دیدار کرده و خواستار پیگیری تلاش‌ها برای اجرا راه‌حل دو دولتی شده، اما تحلیل‌های جهانی بعد از توافق ایران و عربستان حاکی از آن بود که واشنگتن تاثیرگذاری خود در تحولات منطقه را از دست داده و پکن در حال رسیدگی به پرونده‌های مهم غرب آسیاست.

طی درگیری‌های اخیر بین فلسطینیان و نظامیان رژیم اشغالگر، پکن بارها بر ضرورت خویشتن‌داری بین دو طرف تاکید کرده و حتی همراه با کشورهای عربی همچون امارات، خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت برای بررسی وضعیت درگیری‌ها در فلسطین شده بود.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1272745

مهمترین اخبار ایران و جهان: