نیوز سیتی!
21 دی 1401 - 16:23

کمک تشکل های زیست محیطی تربت حیدریه به حیوانات محاصره شده در برف

رییس اداره حفاظت از محیط زیست تربت حیدریه گفت: تشکل های مردم نهاد زیست محیطی این شهرستان با ورود سامانه سرد و بارشی به استان خراسان رضوی به کمک حیوانات وحشی محاصره در برف شتافتند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، داود نور محمدی اظهار کرد: تشکل های مردم نهاد زیست محیطی این شهرستان با ورود سامانه سرد و بارشی به استان خراسان رضوی به کمک حیوانات وحشی محاصره در برف شتافتند.

رئیس اداره حاظت از محیط زیست تربت حیدریه افزود: قسمت عمده حوزه استحفاظی اداره محیط زیست تربت حیدریه که شامل چند شهرستان مرکزی و جنوب خراسان رضوی می شود، طی بارش برف و سرمای شدید چند روز اخیر سفید پوش و با یخبندان مواجه شده است.

وی گفت: در این میان حیات وحش متنوع شهرستان تربت حیدریه که شامل حیواناتی همچون پلنگ، گراز، گرگ، قوچ، کل، میش، بز، آهو و انواع پرندگان است؛ در محاصره برف و یخبندان قرار گرفته و با محدودیت منابع غذایی مواجه شدند.

نور محمدی اظهار داشت: بر اساس رصد و پایش محیط بانان تربت حیدریه بیشترین محدودیت منابع غذایی برای حیات وحش در منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع "ژرف" و ارتفاعات "حصار" (منطقه وسیعی از شهرستانهای تربت حیدریه، فریمان، زاوه و مرز شهرستانهای کاشمر، بردسکن و خلیل آباد) گزارش شده است.

وی گفت: همچنین حوزه استحفاظی "سید مرتضی" و ارتفاعات حصار سفیدپوش و یخ بندان گزارش شده است که در این بین حیات وحش منطقه با محدودیت منابع غذایی مواجه است.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست تربت حیدریه افزود: تشکل های مردم نهاد دوستدار طبیعت و حیات وحش با همکاری محیط بانان این شهرستان به کمک حیوانات شتافته و برای آنها مواد غذایی مختلف تامین و توزیع کردند.

وی افزود: به روال معمول محیط بانان تربت حیدریه و تشکل های مردم نهاد زیست محیطی در تابستان آب و در زمستان دان و علوفه برای حیوانات تامین و توزیع می کنند اما با توجه به سرمای شدید و یخبندان کم سابقه چند روز اخیر تنوع غذایی بیشتری صورت گرفت تا شامل حیوانات گوشتخوار نیز بشود.

نور محمدی اضافه کرد: یکی از چالش های محیط بانان کمبود نیرو و ناوگان خودرویی است ولی خوشبختانه همیاری و همکاری تشکل های مردم نهاد باعث شد به رغم گستردگی منطقه و یخبندان شدید؛ مشکل خاصی در توزیع غذایی حیوانات در محاصره برف پیش نیاید.

وی بیان داشت: این همکاری و تعامل توام با گشت و کنترل مستمر محیط بانان باعث رشد آماری قابل ملاحظه حیوانات بویژه قوچ و میش در مناطقی از خراسان رضوی شده است و به تبع آن پایداری جمعیت دیگر وحوش همچون گرگ و پلنگ را نیز شاهد هستیم.

رییس محیط زیست تربت حیدریه تصریح کرد: نکته حائز اهمیت اینکه تامین غذا برای حیوانات وحشی باید با رعایت اصول علمی صورت گیرد؛ چون بی برنامه گی می تواند باعث برهم خوردن چرخه طبیعت و بروز چالش های زیست محیطی و در خطر قرار گرفتن جان برخی حیوانات شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 970801

مهمترین اخبار ایران و جهان: