نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 23:24

ایکاس عضویت گابن را معلق کرد

سازمان «جامعه اقتصادی کشورهای مرکز آفریقا» (ایکاس) اعلام کرد، در واکنش به کودتای 30 اوت (هشتم شهریور) در گابن، عضویت این کشور را معلق کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جامعه اقتصادی کشورهای مرکز آفریقا، ایکاس، بعد از نشست روز دوشنبه با شرکت سران اعضا در گینه استوایی اعلام کرد عضویت گابن را در واکنش به کودتای چهارشنبه گذشته ارتش علیه دولت «علی بونگو»، رئیس جمهور مخلوع، به حال تعلیق در آورده است.

ایکاس همچنین اعلام کرد، عضویت مجدد گابن در این سازمان مشروط به بازگشت این کشور به نظم قانون اساسی است.

روز چهارشنبه هفته گذشته شماری از ژنرال‌های بلندپایه ارتش گابن، با حضور در تلویزیون اعلام کردند که دولت را برکنار و قدرت را به دست گرفته‌اند. 

ژنرال «بریس اولیگی نگوما» که هدایت ارتش گابن را در اختیار دارد،  چهارشنبه  گذشته توانست، «علی بونگو» رئیس‌جمهور مخلوع این کشور را سرنگون کند.

او در حالی روز دوشنبه به عنوان رئیس‌ دوره انتقالی گابن، سوگند یاد کرد که در یک سخنرانی گفت، در پایان دوره انتقالی، حکومت از طریق انتخاباتی آزاد به دولتی غیرنظامی تحویل داده می‌شود.

ژنرال اولیگی نگوما در سال ۲۰۱۸ به عنوان مدیر اطلاعات نظامی گابن منصوب شد و پس از آن سمت فرماندهی گارد ریاست‌جمهوری گابن را بر عهده گرفت. 

ارتش گابن پس از کودتا اعلام کرد قدرت را در کشور به دست گرفته، همه نهادهای دولتی را منحل کرده و کمیته انتقال و احیای نهادها را ایجاد کرده است. این کودتا، ساعاتی بعد از اعلامیه رسمی کمیسیون انتخابات گابن مبنی بر اینکه علی بونگو اوندیمبا پیروز انتخابات ۲۶ اوت (چهارم شهریور)  با کسب ۶۴.۲۷ درصد آرا شده است رخ داد.

گابن واقع در حوزه آفریقای مرکزی پیش از این، یکی از مهمترین متحدان فرانسه در آفریقای مرکزی به شمار می‌آمده که از سال ۲۰۰۹ تحت ریاست‌جمهوری علی بونگو اداره می‌شود. 

اعضای ایکاس روز پنج‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای مشترک از کودتاگران در کشور «گابن» خواستند تا قدرت را به نهادهای برخواسته از قانون اساسی تحویل دهند؛ در غیر این صورت با حمله نظامی مواجه خواهند شد.

پیش از این پس از کودتای نظامی در «نیجر» نیز کشورهای «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اِکُواس) این کشور را به حمله نظامی تهدید کرده و حتی برای این حمله در حالت آماده‌باش قرار گرفته بودند، اما این اقدام تاکنون صورت نگرفته و در حد تهدید باقی مانده است. بسیاری از ناظران گروههای اقتصادی همچون «ایکاس» و «اکواس»  را ابزار دست فرانسه برای ادامه سلطه‌گری در کشورهای جنوب آفریقا می‌دانند.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1485589

مهمترین اخبار ایران و جهان: