نیوز سیتی!
09 مهر 1402 - 11:45

ایران جزو پنج کشور تولیدکننده کیت‌های ژنتیک در جهان

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: ایران جزو پنج کشور تولید کننده کیت‌های ژنتیک در جهان است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان مسعود قادی پاشا صبح امروز در آیین و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان اظهار کرد: پزشکی قانونی کار کارشناسی است و اگر توسعه‌ای در حوزه فیزیکی، فنی و آزمایشگاه داریم برای یک امر کارشناسی درست و وظیفه خطیر است.

وی با اشاره به چهار بخش معاینات، تشریح، آزمایشگاه و کمیسیون پزشکی قانونی عنوان کرد: سالی ۲ میلیون پرونده برای کارشناسی به پزشکی قانونی کشور می‌آید که ۷۰ هزار پرونده فوتی، ۶۰ هزار پرونده در آزمایشگاه و دیگر موارد بوده است.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه در ۳۱ استان آزمایشگاه سم شناسی فعال است گفت: دو استان به زودی آزمایشگاه سم‌شناسی خود را تکمیل می‌کنند.

وی به ۱۰ قطب پزشکی قانونی در کشور اشاره داشت و افزود: فعالیت حوزه بانک ژنتیک خوب بوده و تا امروز ۱۹۰ هزار نمونه را در بانک ژنتیک داشتیم.

قادی پاشا با اشاره به اینکه تا امروز با بانک ژنتیک ۲۰۰ پرونده تطبیق داده شده و ۲۰ پرونده کشف شده است خاطرنشان کرد: امیدوارم هر پروفایلی در نیروی انتظامی است در بانک ژنتیک قرار گیرد چراکه در کشف جرم کمک بسیار خوبی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ما واردکننده کیت‌های ژنتیک بودیم که با تحریم‌های ظالمانه غرب وارد کشور نمی‌شد افزود: با سیاست قوه قضائیه و پزشکی قانونی و با موضوع «ما می‌توانیم» امروز تمام کیت‌های ژنتیک در سازمان تولید می‌شود و ایران جزو پنج کشور تولیدکننده کیت‌های ژنتیک شناخته شده است.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه در برخی آیتم‌ها کیفیت کیت‌های ایران از کیت‌های ژنتیک خارجی بهتر است گفت: امروز از صادرات ۷۰ درصد مواد مصرفی بخش ژنتیک مبرا شدیم و تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۳۰ درصد واردات را هم تولید کنیم و با خودکفایی بتوانیم به زودی صادرات داشته باشیم.

وی در پایان از زحمات آرتین کمالی؛ مدیرکل سابق پزشکی قانونی استان همدان قدردانی کرد و آرزوی توفیق برای مدیرکل جدید داشت.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان نیز با بیان اینکه امیدواریم مسئولان ما را کمک کنند تا اقدامات را به سرانجام برسانیم اظهار کرد: سیاست سازمان این است که به روز باشیم و از لحاظ علمی عقب نمانیم که ما در این راستا قدم برخواهیم داشت.

محمد مالمیر با بیان اینکه کمبود پزشک در شهرستان‌ها ما را آزار می‌دهد گفت: با برگزاری آزمون‌های مختلف متاسفانه جذب خاصی صورت نگرفته که امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی کمک کند تا شهرستان‌ها را بتوانیم از وجود پزشک پوشش دهیم.

وی از اقدامات دکتر کمالی قدردانی می‌کنم و آرزوی موفقیت برای ایشان در پست جدید به عنوان مدیرکلی پزشکی قانونی استان البرز داریم.

پایان پیام/۸۹۰۲۶/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1521245

مهمترین اخبار ایران و جهان: