نیوز سیتی!
26 شهریور 1402 - 12:34

اعترافات چند روز بعد حسین باستانی در BBC !

اگر اپوزیسیون هر از گاه، شعار سرنگونی سریع بدهد و سپس برای تکرار همان شعار، انتظار دور بعدی اعتراضات را بکشد، سرانجام در معرض حسابرسی سخت قرار خواهد گرفت.

فارس پلاس؛ محمد ایمانی در یادداشتی نوشت: در این ایام آرامش کامل ایران، VOA ،BBC، رادیوفردا و اینترنشنال، چقدر سگ دو و واقّ بی حاصل زدند! البته مامورند و معذور. کارفرمای صهیونیست، چند روز قبل، در لندن جمع شان کرد؛ حال آن که "کل اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی".

یاد این تحلیل "حسین باستانی" افتادم که دو ماه پیش در وبسایت بی بی سی، درباره عواقب دروغ پراکنی و تحمیق مخاطبان نوشت:

آنچه در اغتشاشات رخ داد، هیچ شباهت و نسبتی با سرنگونی نداشت. خیال براندازی بیشتر یک ذهنیت بود. گروه های مخالف، به ساده گرفتن سرنگونی پرداختند. هر شایعه‌ ای مورد استقبال قرار می‌گرفت و در مقابل، تلاش برای درستی‌سنجی شایعات، بلاموضوع تلقی می‌شد.

روندتحولات، کوچک‌ترین شباهتی به وعده سرنگونی سریع نداشت. این روند، البته در کوتاه مدت باعث امیدواری و افزایش روحیه می‌شود. اما در درازمدت، عارضه ناامیدی را در پی دارد و به یاس کلی می‌انجامد.

اگر اپوزیسیون هر از گاه، شعار سرنگونی سریع بدهد و سپس برای تکرار همان شعار، انتظار دور بعدی اعتراضات را بکشد، سرانجام در معرض حسابرسی سخت قرار خواهد گرفت.

بعید است افرادی که به استقبال خطرات می‌روند برای همیشه رضایت بدهند که کارکرد اصلی نیروهای سیاسی، اقدامات نمادین در حمایت از اعتراضات باشد.

اهمیت تبلیغاتی چنان اقداماتی، البته انکارناپذیر است، ولی تکرار مکرر و بدون پشتوانه آنها باعث خواهد شد تا اپوزیسیون جدی گرفته نشود. تا آن‌جا که هم لایه‌هایی محتاط –ولو ناراضی- از اجتماع و هم جامعه بین‌المللی، منفعت خود را در معامله با قدرت مستقر ببینند.

 نمونه‌های بی‌شماری از معاملات پشت‌پرده دولتمردان غربی با تهران وجود دارند؛ دولتمردانی که همواره محتمل است به امید توافق در یک پرونده راهبردی، یا برای آزادی ولو یکی از اتباع‌شان در ایران، امتیازات غیر منتظره بدهند".

حالا یکی دو روز دیگر که بگذرد، مشابه همین اعترافات را از دیگر گردانندگان بی بی سی خواهید خواند و شنید. فقط رضا ربع پهلوی نیست که به قول بهنود، "شعورش از گاو پایین تر است". از این مدل آی کیو های بالا (!) در شبکه دولتی BBC  و VOA هم کم نیست.

حکایت گردانندگان این شبکه ها، حکایت دیوانگان در جوک هایی است که با هزار زحمت، سر عقل شان می آورند؛ اما سر بزنگاه، دیوانگی لاعلاج عود می کند.

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501389

مهمترین اخبار ایران و جهان: