نیوز سیتی!
11 شهریور 1402 - 22:13

ثبت «حماسه لرده» به عنوان روز ملی مقاومت زنان پیگیری می شود

بوشهر- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیشنهاد شورای فرهنگی استان بوشهر در نامگذاری سالروز حماسه زنان لرده در این استان به عنوان روز ملی مقاومت زنان و ثبت آن در تقویم کشور پیگیری می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اسماعیلی بعد از ظهر شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با بیان اینکه پس از جنگ تحمیلی وضعیت فرهنگی کشور شرایط نامناسبی داشت اظهار داشت: در این راستا مهمترین کلید واژه‌های رهبر معظم انقلاب پس از جنگ تحمیلی، در عرصه فرهنگی از جمله تهاجم فرهنگی، شبیه خون فرهنگی، جنگ نرم، ناتو فرهنگی، جنگ ترکیبی و فتنه فرهنگی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نخستین میدان جنگ نظام سلطه با جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگی است و این جبهه فرهنگی با نظام سلطه و غرب قدمت ۲۰۰ ساله دارد.

وی شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران را مهمترین مقاومت فرهنگی در برابر تهاجم فرهنگی غرب دانست و بیان کرد: انقلاب اسلامی یک ماهیت انحصاری در حوزه فرهنگی دارد.

اسماعیلی حوزه فرهنگ را حاکم بر دیگر حوزه‌ها بیان کرد و با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: فرهنگ به مانند اکسیژن است و همه به این مهم نیاز دارند.

ثبت «حماسه لرده» به عنوان روز ملی مقاومت زنان پیگیری می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حجت الاسلام رئیسی به‌عنوان شخصیت فرهنگی توجه ویژه‌ای به این حوزه دارند افزود: حمایت رئیس جمهور از حوزه فرهنگی ستودنی است و لحظه‌ای دریغ نمی‌کنند و آخرین آن تشکیل جلسه قرارگاه زیست عفیفانه با حضور رئیس جمهور بود که تصمیمات بسیار خوبی مصوب شد و این جلسات به‌صورت منظم و مستمر برگزار می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تدوین ۱۲۴ اقدام اجرایی در این حوزه در ابتدای تشکیل دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: از ۱۲۴ اقدام اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت کار داریم.

اسماعیلی با تأکید بر توجه به زیرساخت‌های عمرانی در حوزه فرهنگی استان بوشهر گفت: استان بوشهر در عرصه فرهنگی و حوزه مقاومت دارای پیشینه تاریخی مهمی است ولی زیرساخت‌های عمرانی این حوزه نیاز به توجه ویژه است.

وی با اشاره به آغاز نهضت ساخت کتابخانه در استان‌ها، تصریح کرد: دولت توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی از جمله کتابخانه و دیگر طرح‌های عمرانی دارد که استان بوشهر در اولویت قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعزام تیم و گروه عمرانی این وزارتخانه به استان بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: همه مطالبات حوزه فرهنگی استان بوشهر در اعزام گروه عمرانی مورد توجه قرار گرفته می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه امسال در مدیریت فرهنگی اقدامات مهمی انجام می‌شود افزود: با توجه به مصوبات دولت با حمایت مجلس شورای تحولات مهمی در حوزه فرهنگی رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۲، بیان کرد: در یکی از بندهای تبصره ۹ قانون بودجه، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی موظف می‌کند یک درصد از هزینه‌های آنها به حوزه فرهنگی اختصاص یابد که حداقل ۲۲ هزار تا ۲۳ هزار میلیارد تومان با مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص می‌یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: استان‌هایی که برش سند مهندسی فرهنگی دارند در ماه جاری میزان حمایت اعتباری به مصوبات شورای فرهنگی آنها اعلام می‌شود و امسال بودجه قابل توجهی به این مهم تخصیص یافته است.

اسماعیلی با اشاره به نامگذاری سالروز شهادت رئیسعلی دلواری بنام روز ملی مبارزه با استعمار خاطرنشان کرد: پیشنهاد شورای فرهنگی استان بوشهر در نامگذاری سالروز حماسه زنان لرده در استان بوشهر به عنوان روز ملی مقاومت زنان و ثبت آن در تقویم جمهوری اسلامی، تصویب آن پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد مراکز بین‌المللی در حوزه فرهنگی در استان‌ها، تصریح کرد: اکنون این حوزه در ۲ استان خراسان و آذربایجان ایجاد شده و جهش مهمی در حوزه فرهنگی هر استان ایجاد می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1482089

مهمترین اخبار ایران و جهان: