نیوز سیتی!
29 آذر 1401 - 12:09

گرانی به وقت یلدا/ حال و هوای بازار تبریز در آستانه شب چله

تبریز- یلدا دیگر جشن نیست، دغدغه‌ بزرگ مردم است که اگر پیش از این نگران تجملات بودند، این روزها نگران افزایش قیمت ها و دغدغه تهیه اقلام هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اسرا درویشی؛ از غروب آفتاب روز ۳۰ آذرماه تا طلوع خورشید یکمین روز دی‌ماه را شب یلدا یا همان شب چله می‌نامند، همان شبی که خانواده‌ها در این مراسم کهن دورهم جمع شده و شامی فاخر، انواع میوه‌ها و تنقلات را سرو می‌کنند، شاهنامه می‌خوانند و فال حافظ می‌گیرند.

با نزدیک شدن به شب یلدا، بازار حال و هوای دیگری پیدا می‌کند، شلوغ‌تر شده و همه در هیاهوی خرید اقلام این شب هستند؛ اما در سال‌های اخیر باتوجه به گرانی و تورم بالایی که ایجاد شده است، توان خرید مردم هم کاهش یافته و دیگر خبری از سفره‌های بزرگ و فاخر نیست.

گذشتگان این شب را جشن گرفته و برای لحظاتی دور از غم و غصه بودند، اصلاً پایه و اساس جشن‌ها همین بود اما فکرش را هم نمی‌کردند روزی این جشن‌ها دردی بر دردهای بی‌درمان مردم بیافزاید؛ دیگر کسی چشم انتظار یلدا و آن دورهمی‌های شاد شبانه نباشد چراکه دیگر مردم توان پذیرایی از خود در روزهای عادی سال را ندارند چه برسد به مهمانی، آن هم با قیمت‌هایی که خود را به سان یلدا به بالاترین میزان می‌رسانند.

با قدم زدن در بازار می‌توان فاصله طبقاتی میان مردم را به خوبی مشاهده کرد، کارگری که به سختی می‌تواند یک کیلو میوه برای فرزندش بخرد و از طرف دیگر افرادی که نه تنها تدارک آجیل و شام‌شان را دیده‌اند بلکه لباس مخصوص یلدا را هم تهیه می‌کنند.

با وجود اینکه مسئولین افزایش نجومی قیمت‌ها را نپذیرفته و برخی هم آن را حباب می‌دانند، اما با پرس‌وجو از بازار، به راحتی می‌توان به افرایش قیمت‌ها پی برد.

گرانی به وقت یلدا/ حال و هوای بازار تبریز در آستانه شب چله

بازار شب یلدا زیر نظر بازرسان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در خصوص کنترل بازار شب یلدا به خبرنگار مهر می‌گوید: اقلام مورد مصرف مردم در بازار شب یلدا مانند انواع میوه، پشمک، شیرینی، آجیل و شکلات تامین شده و در بازار موجود هستند همچنین بازرسان سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صمت دسته‌بندی شده و از مراکز مهم عرضه بازدید می‌کنند.

صابر پرنیان ادامه می‌دهد: باتوجه به وفور اقلامی که برای مردم نیاز است، اقلام مورد نیاز به حد کافی تولید شده و موجود هستند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که مشکلی از بابت عرضه و قیمت نباشد چراکه رقابت حاکم است و اگر نیاز باشد، بازرسان برای کنترل تولیدات و عرضه اقلام حضور میدانی داشته و نظارت و بازرسی می‌کنند که امیدواریم مردم با قیمت‌های مناسب اقلام را تهیه کنند و شب خوشی در کنار خانواده داشته باشند.

او می‌افزاید: شهروندان اگر با مشکلی از نظر کیفیت، قیمت، وزن و دستبندی اقلام روبه‌رو، به سامانه ۱۲۴ شکایت کنند؛ بازرسان شکایت محور شده‌اند و رسیدگی به شکایات مردم در اولویت بوده و بازرسان بلافاصله رسیدگی می‌کنند.

گرانی به وقت یلدا/ حال و هوای بازار تبریز در آستانه شب چله

قیمت‌ها در بازار مرکزی تبریز

به بازار تبریز می‌رویم تا وضعیت خرید و فروش و قیمت اقلام شب یلدا را جویا شویم؛

در بازار مرکزی تبریز که قیمت‌ها نسبت به دیگر نقاط شهر کمتر و مناسب‌تر است، هر کیلو نارنگی ۱۲ هزار تومان، هر کیلو پرتقال ۱۷ هزار تومان، باقالی ۳۵ هزار تومان، انار ۲۰ هزار تومان، هندوانه ۱۰ هزار تومان، کیوی ۱۵ هزار تومان، سیب ۱۶ هزار تومان وچغندرقند کیلویی ۸ هزار تومان است.

همچنین آجیل شور کیلویی از ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان متغیر بوده و آجیل شیرینی هم ۱۸۰ هزار تومان است، شیرینی تر نیز کیلویی ۱۳۰ الی ۱۶۰ هزار تومان است.

به سراغ شهروندان تبریزی می‌رویم تا وضعیت خرید و فروش را از آنها پرس‌وجو کنیم؛

شرمنده خانواده‌هایمان شده ایم

رضا زمانی، شهروند تبریزی است که همراه خانواده برای خرید اقلام یلدا به بازار آمده است؛ او به خبرنگار مهر می‌گوید: قیمت‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش بالایی داشته‌اند و توان خرید مردم کاهش یافته است.

او ادامه می‌دهد: من یک پدر هستم و دوست دارم بهترین‌ها را برای فرزندم تهیه کنم اما حقوق کارگری کفاف آن را نمی‌دهد.

او می‌افزاید: مسئولین ما را شرمنده خانواده‌هایمان کرده‌اند و وضعیت اقتصادی جامعه اصلاً مناسب نیست.

سنگینی گرانی و چشم و هم چشمی‌ها در شب یلدا

زهرا امانی، مادر شاغلی است که میگوید من و همسرم هر دو شاغل هستیم و دو فرزند داریم اما با این حال باز هم توان خرید اقلام شب یلدا را نداریم، به‌ویژه با وجود این چشم و هم‌چشمی‌ها دیگری توانی برای ما نمانده است.

او خاطرنشان می‌کند: اکنون با افزایش قیمت لحظه‌ای اقلام، به سختی می‌توانیم زندگی را بچرخانیم چه برسد به شب یلدا.

امانی ادامه می‌دهد: این روزها مردم دل خوشی ندارند و این جشن‌ها بیش از پیش حال آنها را می‌گیرد، در گذشته همه دور هم جمع می‌شدیم و با آنچه که داشتیم جشن می‌گرفتیم اما اکنون چشم و هم‌چشمی‌ها اجازه‌ی آن را نمی‌دهند.

حقوق بازنشستگی دیگر کفاف میزبانی در کسوت بزرگ فامیل را نمی‌دهد

ابوالفضل صمدی، بزرگ خاندان است او ضمن گلایه‌مندی از افزایش بی‌نظیر قیمت‌ها، می‌گوید: هر سال شب یلدا بهانه‌ای برای دورهمی و تجدید دیدار بود و همه فامیل از عصر به منزل ما می‌آمدند و دور هم تدارک شام بود و بعد هم شب‌نشینی و صرف میوه، شیرینی و آجیل و فال خوش حافظ اما امسال به خاطر گرانی که در بازار وجود دارد، دیگر توان خرید همه اقلام را ندارم.

این پدربزرگ ایرانی ادامه می‌دهد: به علت گرانی، فرزندانم هم در تهیه‌ی اقلام شب یلدا کمک می‌کنند اما من شرمنده آنها هستم چراکه حقوق بازنشستگی دیگر کفاف میزبانی در کسوت بزرگ فامیل را نمی‌دهد و بعد از یک عمر کار و دوندگی، این روزها هشتم گرو نهم شده است.

او یادآور می‌شود: چشم و هم‌چشمی‌ها هم از طرف دیگر درد ما را افزایش داده و باعث شده‌اند تا هر لحظه نگران باشیم که کم و کاستی نباشد.

گرانی به وقت یلدا/ حال و هوای بازار تبریز در آستانه شب چله

بازار کساد آجیل فروشی

به سراغ مغازه آجیل فروشی رفته و وضعیت خرید مردم را جویا می‌شویم، علی شکری، آجیل فروش تبریز است که ۱۱ سال است در این زمینه فعالیت می‌کند، او به خبرنگار مهر می‌گوید: بازار آجیل فروشی فقط در مناسبت‌ها است و پیش از آن چندان رونقی ندارد.

او ادامه می‌دهد: افزایش قیمت‌ها باعث شده است تا افراد در درآمد یا آنهایی که عروس و داماد دارند، آجیل بخرند و خبری از مردم عادی نباشد.

شکری با بیان اینکه وضعیت درآمد آجیل فروشان خوب نیست، یادآور می‌شود: افراد عادی توانایی حتی یک کیلو آجیل را هم ندارند و این باعث می‌شود تا درآمد ما کاهش بیابد.

در گذشته شاید تنها گرفتاری مردم چشم و هم‌چشمی‌ها و نگاه فانتزی غیر سنتی بود اما امروز گرانی هم غمی بر غم‌های آنها اضافه کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 921845

مهمترین اخبار ایران و جهان: