نیوز سیتی!
27 آذر 1401 - 09:06

دبیرخانه جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی آغاز به کار کرد

اهواز - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: دبیرخانه سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین رضا کلاه کج شامگاه شنبه در گفتگویی رسانه‌ای بیان کرد: سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی از سری برنامه‌های بیستمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع) است که در این دوره از جشنواره امام رضا (ع) ۱۶ جشنواره در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری در ۱۵ استان کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه خوزستان دارای پنج هزار شاعر عرب است، افزود: این ظرفیتی کم نظیر در حوزه فرهنگ و ادبیات ایران به شمار می‌رود، شعرای توانمند و دارای شناسنامه که بخش قابل توجهی از آنها در جشنواره‌های مختلف و به ویژه جشنواره بین المللی شعرعربی رضوی حضور تأثیرگذار دارند.

حجت الاسلام کلاه کج ادامه داد: دلیل انتخاب خوزستان برای جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی، وجود آرامگاه شاعر اهل بیت (ع) دعبل خزاعی در شهرستان شوش است که ارتباط معنوی آن با امام رضا (ع) در اشعار این شاعر کاملاً مشهود است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، محورهای موضوعی جشنواره را سیره و زندگی امام رضا (ع)، برداشت شاعرانه از روایات و معارف آسمانی، مناقب و صفات امام رضا (ع)، جلوه‌های فرهنگ رضوی شامل علم، شفاعت کرامت و مهربانی این امام همام، وحدت امت اسلامی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه سیزدهمین دوره جشنواره شعر رضوی به زبان عربی در دو بخش شعر فصیح و شعر شعبی برگزار می‌شود، افزود: برنامه‌های متنوع و مختلفی نیز در کنار این جشنواره در شهرهای خوزستان از جمله شادگان، هویزه، باوی، کارون و شوش همچنین شهرهای نجف اشرف، بصره در کشور عراق و در کشور عمان برنامه ریزی شده است که توسط استان خوزستان اجرا می‌شود.

حجت الاسلام کلاه کج گفت: مهلت ارسال آثار به سیزدهمین جشنواره شعر رضوی به زبان عربی تا ۱۹ دی ۱۴۰۱ تعیین شده است و علاقه مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ارسال کنند.

وی افزود: برنامه افتتاحیه سیزدهمین جشنواره شعر رضوی به زبان عربی در شادگان و اختتامیه آن در اسفند ماه سال جاری در شوش در کنار مقبره دعبل خزایی برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: در این جشنواره از ظرفیت تئاتر عربی، کتاب، نویسندگان و موسیقی عربی، تواشیح و هر موضوعی که مرتبط با فرهنگ و هنر به زبان عربی و فارسی باشد بهره خواهیم برد.

وی با اشاره به تفاوت این دوره از جشنواره با ادوار قبل از لحاظ حمایتی ادامه داد: اعتباری که امسال برای جشنواره در نظر گرفته شده چیزی نزدیک به ۲۵ برابر اعتبار سال گذشته است؛ در حوزه تولید محصولات رسانه‌ای نیز توجه ویژه ای در این دوره از جشنواره مد نظر قرار گرفته است لذا در حوزه گرافیک، پوستر، فضای مجازی و محتوای رسانه با نگاه تخصصی‌تری به موضوعات جشنواره پرداخته می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: در کنار شعر عربی رضوی شعر فارسی نیز به قوت خود برگزار خواهد شد لذا اگرچه اشعار فارسی در استان خوزستان داوری نمی‌شوند ولی این اشعار برای دبیرخانه استان متولی رویداد شعر فارسی رضوی ارسال خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 917401

مهمترین اخبار ایران و جهان: