نیوز سیتی!
24 آذر 1401 - 22:22

مقررات گمرکی شفاف سازی شود/ گمرکات مرزبانان اقتصادی کشور هستند

ارومیه - رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: نیاز است مقررات و ضوابط گمرکی شفاف سازی شود تا همه در جریان الزامات و تاکیدات قانونگذار قرار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دادگستری آذربایجان غربی، ناصر عتباتی روز پنجشنبه در آئین افتتاح کارگاه آشنایی قضات قوه قضائیه با بیان اینکه گمرکات مرزبانان اقتصادی کشور هستند، گفت: حرکت به سمت گمرک الکترونیک لازم و ملزوم رشد اقتصادی و کاهش خطای انسانی است.

با اصول حاکم بر فرآیند صادرات و واردات کالا که به همت گمرکات شمال‌غرب در واحد آموزش گمرکات و برای قضات چهار استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان برگزار شد، افزود: امید است این کارگاه تخصصی موجب رشد و ارتقای علمی و تخصصی قضات شرکت کننده در این کارگاه باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص استان آذربایجان غربی که بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز زمینی دارد و حجم قابل توجهی از مبادلات با چهار کشور دارد و گمرکات در جای جای استان قرار گرفته‌اند و این خصوصیات شرایط ویژه ای را برای این استان حاکم کرده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی اضافه کرد: گمرک نقش تعیین کننده و مرزبان اقتصادی هر کشوری است و نقش تأثیر گذاری در روند تجارت بین المللی و تسهیل روند تجارت بین المللی را در ورود و صدور کالا و ترانزیت بر عهده دارد و وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین در بحث تجارت بین الملل یقیناً با این نهاد است.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات مهم گمرکات پیچیدگی و کثرت قوانین و آئین‌نامه‌های آن است که نیازمند نگارشی جدید و جامع از سوی قانونگذار است.

عتباتی تاکید کرد: در بحث صادرات که گمرک وظیفه اصلی را عهده دار است نیاز است که سایر دستگاه‌ها هم کمک و همیار گمرکات باشند، چرا که صادرات در رشد اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت و همراه با ارز آوری به داخل کشور است.

وی گفت: قانونگذار در بحث گمرکات ضمانت اجرای‌های کیفری هم در نظر گرفته که توسط قضات دادگستری اعمال می‌شود لذا نیازمند اشرافیت کامل قضات رسیدگی کننده به قوانین و مقررات گمرکی است.

عتباتی افزود: به لحاظ تنوع و پراکندگی قوانین و مقررات گمرکی ناگزیر از به روز رسانی اطلاعات و ارتقا دانش حقوقی خود در این زمینه و تخصصی سازی در این حوزه هستیم که بسیار مهم بوده و می‌تواند کمک کننده مقام قضائی رسیدگی کننده باشد.

رئیس شورای قضائی استان آذربایجان غربی تاکید کرد: باید به سمت گمرک الکترونیک حرکت کنیم چرا که عامل انسانی در هر صورت با خطا مواجه است و از این رو گمرکات باید به تجهیزات فنی روز مجهز شوند تا امکان خطا و مشکل را به حداقل برسانیم، لذا فناوری اطلاعات و الکترونیکی کردن گمرکات باید به معنی واقعی اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: دستگاه قضائی با قاطعیت از اقدامات قانونی و ضابطه مند گمرکات حمایت می‌کند و در راستای ارتقای تجارت بین المللی و رشد صادرات و واردات کشور و حل مشکلات بازرگانان قانون مدار حمایت می‌کند و برای حل مشکلات آنها همیشه پای کار است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 913301

مهمترین اخبار ایران و جهان: