نیوز سیتی!
10 مرداد 1401 - 13:59

معاون سیاسی استاندار کردستان: عزت و استقلال کشور در گرو هویت علمی است

سنندج- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه عزت و استقلال کشور بدون هویت علمی بی معنا است، گفت: استکبار با تمام قدرت علیه جمهوری اسلامی قیام و اقدام کرده و اگر مجهز به سلام علم قدرت آفرین نشویم در این رویارویی باخته ایم. به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی رمضانی روز دوشنبه در مراسم تکریم و معارفه رییس دانشگاه جامع علمی کابردی استان کردستان اظهار داشت: سیاستگذاران باید با منویات علمی رهبر معظم انقلاب جهت‌گیری متناسب داشته باشند و در حوزه مجاهدت علمی در سطح ملی و منطقه‌ای به آن توجه کنند. وی با بیان اینکه دانشگاه علمی و کاربردی به اشتعال آفرینی و مهارت آموزی توجه ویژه‌ای دارد افزود: امروز به پنجه‌های قوی و کارآمد نیاز داریم که در کلام رهبر انقلاب و مبانی دینی نیز آمده است. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان لزوم تشکیل کارگروه های مشورتی برای تبدیل علم به عمل را مورد تاکید قرار داد و گفت: در بازار کار کنونی علم در کنار مهارت می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. توسعه در گرو تجهیز به علم و مهارت توسعه در گرو تجهیز به علم و مهارتنماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری هم در این مراسم با بیان اینکه فرهنگ کنترل درونی به عنوان اصل اساسی در دین مبین اسلام است، افزود: هر اقدام اصلاحی از درون انسان آغاز می شود و سپس به اصلاح جامعه می انجامد. ماموستا فایق رستمی  افزود: خدمت به همنوع مهمترین اصل دینی و انسانی است و شایسته سالاری در هرکاری به معنای داشتن دانش، صلاحیت، معنویت و تعهد به شمار می رود و لذا و هر فردی باید بسته به دانایی و داشته های خود، مسولیتی را به عهده بگیرد. وی از وفق با مردم به عنوان معیار اصلی شایسته سالاری نام برد و گفت: چنین مسوولی با دوری از تشریفات و با بردباری همواره پاسخگوی مردم خواهد بود. امام جمعه سنندج یادآور شد: دانش، آگاهی و تخصص، ضرورت سیستم اداری مطلوب است و در کنار آن باید علم، مهارت، تدبیر و درایت را هم بکار بست. ماموستا رستمی تاکید کرد: اساتید دانشگاه باید آینده نگر باشند و کسی که بدون آگاهی کاری را به دست می‌گیرد، بیشتر از این که اصلاحگر باشد، مخرب خواهد بود. وی گفت: از منظر پیامبر اکرم (ص) دو گروه دانشمندان و زمامداران اگر اصلاح شوند همه امت اصلاح می شود. ماموستا رستمی افزود: اسلام تنها مردم را به علم فرایض دعوت نمی کند بلکه دعوت آن شامل هر علمی است که دافع جهل و نادانی باشد و برای همین باید در برابر دشمنانی که هر روز قدرت می گیرند خود را مجهز کنیم چرا که توسعه و پیشرفت و آبادانی در گرو همین است. ضرورت حرکت در مسیر سند اسلامی سازی دانشگاه ها ضرورت حرکت در مسیر سند اسلامی سازی دانشگاه هانماینده رهبر معظم انقلاب در دانشگاه های جامع علمی و کاربردی  هم در این آیین اظهار داشت: محیط های علمی  و دانشگاهی از منظر رهبر معظم انقلاب باید به روشن بینی دینی و عمق جهان بینی علمی برسد که بخشی از آن محقق شده ولی هنوز تا قله فاصله زیادی دارد. حجت‌الاسلام حیدری حرکت در مسیر سند اسلامی سازی دانشگاه ها را الزامی دانست و تاکید کرد:  در این راه نباید تنها به قالب آن بسنده کرد بلکه فکر اسلامی بر دانشگاه مسلط شود. وی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب در بخش پژوهش دانشگاهیان باید با قاطعیت بررسی و دنبال شود چراکه کارآفرینی را در بر دارد. ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و توسعه جامعه ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و توسعه جامعهرییس جدید دانشگاه علمی کاربردی کردستان هم در این نشست اظهار داشت: توسعه یافتگی هر کشوری در گرو نوع نگرش به دانشگاه های آن است و کارآمدی هر جامعه ای تناسب ویژه ای با مراکز آموزش عالی آن دارد. شاهین فکور با اشاره به رشد و توسعه دانشگاه های کشور بعد از انقلاب اسلامی گفت: امروز میزان توسعه یافتگی کشورها با بهره گیری از ظرفیت دانشگاه ها بیش از پیش محرز شده و دانش آموخته ماهر و کارآمد معیار توانمندی دانشگاه ها شده است. وی کارآفرینی  را مهمترین رسالت دانشگاه های نسل پنجم  برشمرد و افزود: رسالت اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی، کارآفرینی و مهارت آموزی است که این دانشگاه در کنار دیگر مراکز می تواند برای رسیدن به چشم اندازی روشن پیشرو باشد. رییس جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان یکی از نقاط قوت دانشگاه علمی کاربردی در استان را چابک بودن آن برشمرد و افزود: تدوین دوره‌های درسی کوتاه مدت از جمله شاخص‌های این دانشگاه است. فکور تاکید کرد: اجازه تعطیلی مراکز دانشگاهی شهرستانها را نمی دهیم بلکه آنها را بر اساس نیازهای بومی ریل‌گذاری و حمایت می کنیم. وی گفت: رویکرد کارآفرینی و تولید علوم کاربردی و نیز دانش بنیان کردن اقتصاد باید در اولویت قرار گیرد و این همان منویات رهبر انقلاب است که از یک دهه قبل مطرح کرده اند و متناظر با اسناد بالادستی علمی کاربردی است. فکور توصیه کرد که در بعد آموزش عالی از نگاه جزیره ای پرهیز و به صورت اکوسیستمی حرکت شود. بومی گزینی دانشگاه ها عاملی بازدارنده برای حرکت علمی استانها بومی گزینی دانشگاه ها عاملی بازدارنده برای حرکت علمی استانهارییس سابق دانشگاه جامع علمی، کاربردی کردستان هم با اشاره به بومی گزینی دانشگاه آن را عاملی بازدارنده برای حرکت علمی استانها برشمرد و افزود: با حذف بومی گزینی، رتبه‌های خوب به سمت علوم پایه هدایت می‌شوند تا استعدادهای خوب به دانشگاه های خوب دسترسی داشته باشند. عادل سی وسه مرده گفت: ۷۰درصد قبولی رشته های خوب دانشگاهی از دهک های اول و دوم جامعه است و کردستان جز هشت دهک پایین به شمار می رود و برای همین نیازمند تبعیض مثبت برای شکوفایی استعدادهای این استان هستیم. وی به تحصیل سه هزار دانشجو  در ۱۲ مرکز علمی کاربردی کردستان اشاره کرد و افزود: متوسط تعداد دانشجوی هر مرکز ۲۵۰ نفر است در حالیکه بر اساس اساسنامه باید بالای ۴۰۰ نفر باشد تا ضررده نشود. رییس سابق دانشگاه علمی کاربردی کردستان خواستار تامین هزینه دروس علمی دانشجویان  علمی کاربردی از بودجه عمومی دولت شد. در این مراسم از خدمات علمی عادل سی و سه مرده قدردانی و شاهین فکور به عنوان رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان معرفی شد.
منبع: ایرنا
شناسه خبر: 512201

مهمترین اخبار ایران و جهان: