نیوز سیتی!
06 مرداد 1402 - 12:02

گناوه در عزای امام حسین (ع) و شهدای کربلا اشک ماتم ریخت

گناوه- مراسم عزاداری شب و روز عاشورای حسینی با حضور پرشور اقشار مختلف مردم مومن شهرستان گناوه در نقاط مختلف این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با سراسر کشور و در شب و روز عاشورا گناوه عزادار امام حسین (ع) و یاران باوفایش است و مردم سیاه پوش در عزای سرور و سالار شهیدان و یاران وفادارش همراه با عرشیان و فرشیان در سوگ شهدای کربلا اشک ماتم ریختند.

به همین مناسبت آئین‌های سوگواری و عزاداری، سینه زنی سنتی، زنجیرزنی، سنج و دمام، در اماکن مقدس، حسینیه‌ها، تکایا و مساجد با حضور پرشور اقشار مختلف مردم در حال برگزاری است.

سخنرانی علما، روحانیون و وعاظ در حسینیه‌ها، مساجد و تکایا و اماکن مقدس، برپایی موکب ها و ایستگاه‌های صلواتی، پخت غذاهای نذری و پخش بین عزاداران، اجرای تعزیه و آئین‌های ویژه سنتی و برنامه‌های متنوع مناسب از دیگر برنامه‌ها در حال اجرا است.

همچنین هیئت‌های مذهبی و مردم عزادار ضمن برگزاری آئین‌های سوگواری در حسینیه‌ها، مساجد و اماکن مقدس با در دست داشتن قرآن کریم اهانت و هتک حرمت به مقدسات و کتاب الهی را محکوم کردند.

گناوه در عزای امام حسین (ع) و  شهدای کربلا اشک ماتم ریخت

حضور پرشور جوانان و نوجوانان در این آئین‌ها در کنار بزرگان و موسفیدان از نکات مهم این عزاداری‌ها است و همه عاشقان و دلدادگان خاندان اهل بیت (ع) و سوگواران شهیدان کربلا در حال اقامه عزای سید و سالار شهیدان در روز دهم محرم هستند.

با توجه به تقارن روز عاشورا با روز جمعه، نماز جمعه عاشورایی همزمان با سراسر کشور در مصلی جمعه گناوه به امامت امام جمعه گناوه اقامه خواهد شد.

تجمع بزرگ عاشوراییان نیز از آئین‌های ویژه در میان مردم گناوه است که بعد از ظهر روز عاشورا با حضور هیئت‌ها مذهبی، دسته‌های عزاداری و مردم در جوار امامزاده سلیمان بن علی (ع) برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سید عبدالهدی رکنی حسینی در مراسم عاشورا در مسجد شهید حر خسروی با تسلیت فرارسیدن عاشورا در حسینی اظهار داشت:: شب عاشورا یکی از شب‌های فراموش نشدنی در تاریخ اسلام منهای وقایع و اتفاقاتی که روز عاشورا در حادثه کربلا به وجود آمد

امام جمعه گناوه افزود: شب عاشورا، شب یاران و عاشقان امام حسین (ع) است.

گناوه در عزای امام حسین (ع) و  شهدای کربلا اشک ماتم ریخت

وی گفت: هر چه تلاش کنیم نمی‌توان توصیف کاملی از این شب بیان کرد، شب عاشورا، شب وفاداری، عبادت، مناجات، انس با قرآن و شبی که یاران و اصحاب در کنار امام خود ماندن را اثبات کردند.

وی بیان کرد: که نقل شده در این شب یا در غروب شب عاشورا امام حسین (ع (اصحاب و یاران خود را جمع کرد و خطبه‌ای بی نظیر خواندند.

امام جمعه گناوه گفت: امام حسین (ع) در این خطبه غراء به چند نعمت الهی معنوی و مادی اشاره فرمودند.

وی اضافه کرد: برخی افراد فقط در گرفتاری‌ها خدا را یاد می‌کنند ولی امام حسین (ع) می‌فرمایند: هم در خوشی و هم در سختی خدا را شکرگزار هستم.

حجت الاسلام رکنی حسینی یادآور شد: امام حسین (ع) در شب عاشورا خطبه‌ای خواندند و در اولین نعمت، یعنی نعمت نبوت را یاد کردند و فرمود خدا را شکر می‌کنم که نعمت پیامبر (ص) به ما کرامت کرده است.

وی دومین نعمتی که امام حسین بر آن شکر کردند را نعمت قرآن خواند و گفت: امام حسین (ع) از قرآن جدا نبود.

گناوه در عزای امام حسین (ع) و  شهدای کربلا اشک ماتم ریخت

وی گفت: امام حسین در شب عاشورا از دشمن مهلت خواست و یکی از رمز و رازهای مهلت گرفتن امام حسین (ع) در شب عاشورا از دشمن شناخته شدن چهره دشمن و جنایتکاران واقعه کربلا بود چون اگر این واقعه در شب رخ می‌داد امکان شناخته شدن کامل جنایتکاران ممکن نبود و بسیاری از آنها ناشناس باقی می‌ماندند.

وی گفت: دلیل دیگر مهلت خواستن امام (ع) برگشت افراد گمراه از لشکر دشمن به سمت راه هدایت بود و امام (ع) به دنبال این بود که دست این گمراهان را بگیرد.

وی اضافه کرد: امام در شب عاشورا آیه ۱۷۸ سوره آل عمران را که «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ؛ و کسانی که کفر ورزیدند گمان نکنند که آنچه به آنها مهلت می‌دهیم به خیر آنهاست» را بلند و رسا خواندند، به طوری که سپاه دشمن هم شنید، همچنین حضرت زینب (س) همین آیه را در مجلس یزید قرائت فرمود که نشان می‌دهد که این آیه، بسیار دقیق و رسا انتخاب شده است.

گناوه در عزای امام حسین (ع) و  شهدای کربلا اشک ماتم ریخت

وی گفت: در کنار نعمت‌های معنوی در این خطبه امام حسین (ع) نعمت‌های مادی از جمله چشم، قلب، اعضا و جوارح را یاد وشکر و می‌فرماید خداوندا ما را از شاکران قرار بده.

وی گفت: اما وقتی خطبه امام به پایان رسید همه اعلام وفاداری کردند و اولین نفر حضرت ابالفضل العباس (ع) بود و این وفاداری خود را تا آخرین لحظه زندگی در کنار امام ماندند و وفاداری خود را اثبات کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1411889

مهمترین اخبار ایران و جهان: