نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 10:50

مرمت بخش سینمای کاخ مروارید آغاز شد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از آغاز مرمت بخش سینمای کاخ مروارید خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، رحیم خاکی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز، امروز در جمع اصحاب رسانه، گفت: در این فاز مرمتی قسمت کف و پایین دیواره ها و مقابل ورودی سینما مرمت می‌شود و در فازهای بعدی سقف اصلی سازه ای مرمت می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع البرز مدت قرار داد برای انجام این فاز اجرایی و اتمام مرمت بخش سینمای کاخ مروارید را ۲ ماه عنوان کرد که به تازگی آغاز شده است. 

خاکی افزود: در فازهای بعدی در صورت تأمین اعتبار به مرمت ساختمان اصلی پرداخته می شود که اولویت با مرمت سقف است و در کل بهره برداری نهایی از کاخ حدود یک هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد.

وی مرمت در فازهای بعدی را شامل کف ساختمان، محوطه سازی، ساختمان اصلی، ساختمان مدیریتی در محوطه عنوان کرد و گفت: برای این بخش ساختمان مدیریتی در محوطه اعتباراتی جذب شده که در دو ماه آینده با مشخص شدن پیمانکار عملیات اجرایی آغاز می‌شود. 

کاخ مروارید توسط وسلی پیترز طراحی شده و بنیاد فرانک لوید رایت با هزینه یک میلیون دلار، بین سال های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷در زمینی به وسعت ۱۱۱ هکتار، اقدام به ساخت آن کرد. معماری بنا با فرم حلزونی و با نورگیرهای به شکل دانه‌های مروارید اجرا شد. ضلع شمالی کاخ دریاچه‌ای به شکل باله‌های سفره ماهی طراحی و اجرا شده است. کاخ مروارید در بهمن سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1433501

مهمترین اخبار ایران و جهان: