نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 12:48

امضای 7 سند همکاری دستاورد مجمع تجاری قزاقستان و افغانستان

در پایان مجمع تجاری قزاقستان و افغانستان که در شهر «آستانه» برگزار شد، 7 سند رسمی و 2 یادداشت تفاهم همکاری بین دو کشور به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در «آستانه»، در پایان مجمع تجاری قزاقستان و افغانستان که در شهر «آستانه» برگزار شد، 7 سند رسمی و 2 یادداشت تفاهم همکاری بین دو کشور به امضا رسید.

صادرات گندم، فرآوری و عرضه روغن نباتی ازجمله قراردادهای به امضا رسیده در این مجمع تجاری بوده است.

براساس اظهارات «آرتور آخمتوف» رئیس «گروه غلات آلتین»، که وظیفه فروش و صادرات محصولات کشاورزی قزاقستان را برعهده دارد، در چارچوب این نشست، این شرکت قراردادی را برای تامین گندم به مبلغ 23 میلیون دلار معادل 100 هزار تن در سال با طرف افغانستانی امضا کرد.

آخمتوف خاطر نشان کرد که تغییر قدرت در افغانستان در 2 سال پیش، مشکلات و چالش‌هایی را در روابط اقتصادی دوجانبه ایجاد کرد اما امروز این مشکلات و چالش‌ها برطرف شده و شاهد احیای ظرفیت‌های همکاری هستیم. 

شایان ذکر است که در حاشیه این نشست، «سریک ژومانگارین» وزیر تجارت قزاقستان از آمادگی کشورش برای اجرای برنامه‌های آموزشی برای آموزش دانش آموزان افغان خبر داد.

به گفته وی «آستانه» آماده ارائه 30 کمک بلاعوض برای دانشجویان افغانستان در سال جاری است. امروزه بیش از 450 دانشجوی افغانستانی در قزاقستان تحصیل می‌کنند.

ژومانگارین ضمن تاکید بر اهمیت انعقاد قراداد همکاری بین  اپراتورهای ملی «افغان تلکام» و «قزاق‌تلکام» تصریح کرد که اپراتورهای ما پتانسیل قابل توجهی برای حرکت به سطح جدیدی از همکاری از طریق تحکیم قابلیت‌های فنی و ترانزیت تردد از طریق افغانستان به کشورهای دیگر را دارند.

به گفته وی، حفظ و افزایش عرضه سنتی آرد قزاق به افغانستان که عمدتاً از طریق خاک ازبکستان انجام می شود، حائز اهمیت است. طی 4 ماه سال 2023، بیش از 450000 تن آرد به ارزش 150.8 میلیون دلار از طریق ازبکستان به افغانستان ارسال شد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1428701

مهمترین اخبار ایران و جهان: