نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 19:29

رونامه اعتماد پاسخ دهد که چرا بنزین گران نشد؟

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد با استناد به شایعات، گران کردن حامل‌های انرژی که شامل بنزین نیز می‌شود را، علت تعطیلی دو روزه کشور دانست.

فارس پلاس؛ روایت روز - بعد از تعطیلی دو روزه به دلیل گرمای هوا، روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد در گزارشی با عنوان «معمای تعطیلات؛ گرمای هوا، کمبود برق یا گرانی حامل‌های انرژی»، به این موضوع واکنش نشان داد.[۱]

روزنامه اعتماد نوشت: «همزمان با اعلام تعطیلات ۲ روزه در ایران، رمزگشایی از این نکته که دولت چرا در این بازه زمانی، حکم به تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته داده در افکار عمومی ایرانیان آغاز شد. دولت ابتدا اعلام کرد با توجه به درخواست وزارت بهداشت تصمیم گرفته برای جلوگیری از گرمازدگی شهروندان، دو روز را در سراسر کشور تعطیل اعلام کند. اما در ادامه پای شایعات دیگری ازجمله کمبود برق، مشکل تعطیلی نیروگاه‌های برق، تصمیم‌سازی‌های اجرایی در زمینه تغییر حامل‌های انرژی، جلوگیری از افزایش انتظارات تورمی و... هم به میان این منازعه باز شد. سیاست دولت در مواجهه با همه این انتقادات، سیاست سکوت و ابهام توامان بود...موضوع کمبود برق، گزاره مهمی بود که دلیل این تعطیلات عنوان شد.»
 


این درحالی است که سخنگوی شرکت برق ایران اعلام کرده بود: «نیروگاه‌های کشور ظرفیت کافی دارند.» بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز گفته بود: «باتوجه به گرمای بی‌سابقه، هیات دولت با پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعطیلی سراسری موافقت کرده است.» بنابراین، ادعای اول روزنامه اعتماد مبنی بر «سکوت و ابهام»، ادعایی خلاف واقع است. 

ادعای دوم روزنامه اعتماد این بود که علت تعطیلی، کمبود برق است. اما آماری رسمی برای این ادعا ارائه نشده است.

اما ادعای سوم که از سایر ادعاها مهم‌تر بوده و جنبه‌های مهم اقتصادی و امنیتی دارد، این است که روزنامه اعتماد با «استناد به شایعات» مدعی شد، تعطیل کرده‌اند تا قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهند. اما بعد از سپری شدن دو روز تعطیلی، مشخص شد که این ادعا دروغ بوده و هیچ یک از حامل‌های انرژی، از جمله بنزین، گران نشده اند.

مشخص نیست که این روزنامه اصلاح‌طلب بر چه اساس به این ادعای دروغ که جنبه‌های خطیر اقتصادی و امنیتی دارد، دامن زده است.

اما حتی اگر فرض کنیم علت تعطیلی، کمبود برق است، چه کسی مسئول این کمبود است؟ پاسخ این سوال را در گزارشی دیگر از روزنامه اعتماد خواهیم یافت.

روزنامه اعتماد: روحانی، مقصر کمبود برق است

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «ناترازی انرژی با تعطیلی کشور برطرف نمی‌شود» به بررسی برخی از دلایل کمبود برق پرداخت.[۲]

این روزنامه اصلاح طلب نوشت: «از سال ۱۳۹۷ به بعد وارد فاز فرسودگی در زیرساخت‌ها شده‌ایم» و علت آن را عدم سرمایه گذاری در این حوزه دانست. طبیعتا وقتی این فاز از سال ۹۷ پدیدار شده است، علت آن را باید از حسن روحانی، رئیس‌جمهور مطلوب اصلاح‌طلبان پرسید که چرا با ناکارآمدی، این مشکلات را رقم زده است.

روزنامه اعتماد در ادامه با استناد به گفته حسین افضلی، کارشناس حوزه انرژی نوشت: «با توجه به رشد ۷ درصدی مصرف برق سال جاری نسبت به سال گذشته که رقم کمی هم نیست، باید به فکر سرمایه‌گذاری‌های جدید بود. مصرف برق حدود ۵ هزار مگاوات رشد داشته است.»

در دولت روحانی نه تنها در تابستان، بلکه حتی در زمستان، روزانه چندین ساعت برق خانه‌ها قطع می‌شد. اما در دولت سیزدهم، با وجود چند هزار مگاوات رشد مصرف، این اتفاق رخ نداده است.

روزنامه اعتماد در ادامه به نقل از مسعود حجت، کارشناس صنعت برق گفت: «متاسفانه از ۷ سال پیش تاکنون ساخت نیروگاه‌های جدید به تدریج به تعویق افتاده است.» به عبارتی دیگر، این روزنامه اصلاح‌طلب اشاره کرده است که مشکلات کنونی برق، از دولت روحانی کلید خورد.

این روزنامه قیمت پایین برق را یکی از دلایل ناترازی انرژی دانست و گفت: «متاسفانه در ایران دقت در مصرف انرژی وجود ندارد و دلیل آن هم این است که قیمت‌های انرژی علامت درستی به مردم نمی‌دهند و ناترازی انرژی هم هر روز تشدید شده است و با این قیمت‌های انحرافی ناترازی‌ها بیشتر هم می‌شود.»


[1]-etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/204220

[2]-etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/204223

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1427589

مهمترین اخبار ایران و جهان: