نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 16:17

انجام ۱۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در همدان

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه در چهار ماهه امسال بیش از ۱۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان همدان صورت گرفته است گفت: در حال حاضر هیچ بیماری جدی در حوزه دام در سطح استان مشاهده یا گزارش نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان،  امیرحسین نقی پور بعد از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته خبرنگار از اقدامات اداره کل دامپزشکی استان همدان طی امسال سخن به میان آورد و اظهار کرد: مجموعه دامپزشکی استان با هدف استقرار امنیت غذایی و تامین سلامت دام و نیز تامین استاندارد‌های بهداشتی تولیدات مواد غذایی، به وظایف خود عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه دامپزشکی در امنیت غذایی، رشد تولید و اشتغال آفرینی در جامعه نقش غیر قابل انکاری دارد گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴ میلیون نوبت سر دام واکسیناسیون علیه بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و حیوان در سطح دامداری‌های سنتی روستایی و واحدهای صنعتی و دام عشایر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان بیان کرد: در این بین دام‌های استان علیه بیماری آبله، شاربن، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، لمپی اسکین،تب برفکی،بروسلوز(تب مالت) و هاری واکسینه شده‌اند.

کاهش ۵۹ درصدی کانون بیماری‌های دامی

وی با بیان اینکه در چهار ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۵۹ درصدی کانون بیماری‌های دامی مواجه هستیم گفت: خوشبختانه با تلاش‌های شبانه‌روزی و اقدامات پیشگیرانه افزایش پایش و مراقبت فعال و غیر فعال، اقدامات بهداشتی و قرنطینه، ضدعفونی بدن دام و اماکن دامی، آموزش و ترویج و مایه‌کوبی تمامی دامهای عشایری و... به این درصد از کاهش کانون‌های آلوده رسیدیم.

نقی‌پور با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۴ اردوی جهادی دامپزشکی در ۴۰ روستای محروم و کم برخوردار توسط اکیپهای بخش دولتی به صورت کاملا رایگان برگزار شده است گفت: در تیرماه امسال نیز با همکاری سپاه انصارالحسین(ع) به مدت دو شبانه روز رزمایش بزرگ و تخصصی جهاد دامپزشکی با اولویت مناطق صعب‌العبور عشایری و روستای محروم و کم برخوردار برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: این رزمایش در چهار شهرستان ملایر، تویسرکان، همدان و کبودراهنگ در راستای تحقق شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» انجام گرفت و بیش از ۱۳۲ هزار خدمت ارائه شد.

 مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر از امنیت بهداشتی و غذایی خوبی در استان برخوردار هستیم تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طی سال‌های گذشته در کشور، خوشبختانه با تلاش در سطح استان، بیش از چهار سال است هیچ گزارشی از وجود کانون‌های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان همدان مشاهده و گزارش نشده است.

وی با اشاره به وظیفه دامپزشکی در کنترل و نظارت بهداشتی مواد خام دامی گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲۹ هزار و ۵۰۰ مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع، عرضه و بسته‌بندی مواد خام دامی و کشتارگاه‌های استان صورت گرفته که در این بازرسی‌ها بیش از ۳۷ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم انواع مواد خام دامی غیرقابل مصرف کشف، ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

نقی‌پور با بیان اینکه در این بین بیش از یک‌هزار و ۳۵۰ مورد تذکر، تعهد و معرفی به مراجع قضایی انجام شده، در ادامه میزان تست سل و بروسلوز در استان را تشریح کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون از ۱۶ هزار و ۵۰۰ رأس دام سنگین خونگیری شده و در راستای مبارزه با سل گاوی، بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ رأس دام زیر تست توبرکولین رفته‌اند.

وی یادآور شد: در راستای مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام و پیشگیری از بیماری تب هموراژیک کریمه کنگو و لمپی اسکین، بیش از ۳۲۰ هزار متر مربع جایگاه دام و بیش از ۱۱۰ هزار رأس بدن دام سبک و سنگین زیر پوشش سمپاشی رفته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بخش سمپاشی جایگاه ۴۴ درصد و در قسمت سمپاشی بدن دام ۱۰۰ درصد افزایش میزان عملیات را داشتیم.

این مقام مسئول بیان کرد: خوشبختانه با توجه به اقدامات پیشگیرانه، در حال حاضر هیچ بیماری جدی در حوزه دام در سطح استان مشاهده یا گزارش نشده است.

 ۲۳ هزار کیلوگرم گوشت غیر بهداشتی از زنجیره مصرف خارج شد

وی با اقدامات دامپزشکی در خصوص حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی و نظارت و بازرسی بر تولید، توزیع و عرضه مواد خام دامی در ۶ واحد کشتارگاه صنعتی دام استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۸۱ هزار راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های این استان ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرارگرفته‌اند.

نقی‌پور با بیان اینکه با زحمات بازرسان بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاههای استان، ۲۳ هزار کیلوگرم گوشت غیر بهداشتی از زنجیره مصرف خارج شده است گفت: دامپزشکی با هدف ارتقای سطح دانش، مهارت و شایستگی‌های حرفه‌ای شاغلین، کلاس‌های متعدی هم برگزار می‌کند.

وی تاکید کرد: با هدف پوشش مسائل چالشی و اساسی با محوریت مبارزه با بیماری‌ها، تامین بهداشت فراورده‌های خام دامی و مبارزه با بیماری‌های مشترک در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۸۰۹ کلاس آموزشی برگزار شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه بیش از ۱۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان صورت گرفته است از فعالیت ۴ واحد کشتارگاه طیور خبر داد و گفت: امسال در پنج کشتارگاه صنعتی طیور بیش از ۷ میلیون قطعه طیور ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرار گرفته در حالی که تولید بیش از ۱۸ کیلوگرم گوشت مرغ را داشتیم.

نقی‌پور خاطرنشان کرد: با توجه به ذبح و نظارت شرعی و بهداشتی بر ۷ میلیون قطعه طیور، ۹۷ کیلوگرم از این مواد هم به دلیل غیرقابل مصرف بودن، از چرخه مصرف انسانی خارج و ضبط و معدوم‌سازی شده است.

پایان پیام/۸۹۰۲۶/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1432501

مهمترین اخبار ایران و جهان: