نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 08:44

خرید تضمینی گندم در کردستان از مرز 800 هزار تن گذشت

خرید تضمینی گندم در کردستان از 10 تیرماه امسال شروع شده و تا پایان روز 13 ماه جاری بیش از 800 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خرید تضمینی شده است.

خبرگزاری فارس استان کردستان/گندم به عنوان یک محصول مهم و استراتژیک بیشتر از سایر محصولات کشاورزی مورد توجه کشاورزان کردستانی است و هر سال بخش زیادی از اراضی قابل کشت این استان به کشت گندم اختصاص پیدا می‌کند.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 100 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یک از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در کشور به شمار می‌رود و همواره در تولید گندم رتبه های برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

کردستان در زمینه مساحت و زمین‌های زراعی قابل کشت جزو استان‌های میانی کشور بوده و با وجود اینکه بیشترین سطح زیرکشت در این استان را اراضی دیم به خود اختصاص داده و سهم کمی از اراضی آبی را دارد، به واسطه  آب و هوای مناسب و بارش‌های متناسب با مراحل مختلف کشت و داشت گندم از لحاظ تولید و خرید تضمینی این محصول در سطح کشور از استان‌های مطرح بوده و این مقام را طی سال های متوالی حفظ کرده است.

براساس آمارها، بیش از 130 هزار بهره‌بردار در کردستان به زراعت گندم مشغول بوده و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته امسال با توجه به بارش های مناسب بیش از یک میلیون تن گندم در استان خرید تضمینی شود که این رقم نسبت به سنوات گذشته بی‌سابقه است.

گندم بهاره در اویل بهار کاشت می‌شود پس از جوانه‌زدن، گیاه جوان در بهار و اوایل تابستان رشد نموده و محصول آن را تا اواخر تابستان برداشت می‌کنند، گندم بهاره را معمولاً در نواحی کشت می‌کنند که گندم پاییزه نمی تواند در برابر سرمای سخت زمستانی آن مناطق، مقاومت نماید.

پیش‌بینی خرید تضمینی یک میلیون تن گندم

پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به بیش از  475 میلی‌متر بارندگی طی امسال در کردستان، اظهار کرد: با توجه به وضعیت مناسب بارش ها میزان تولید گندم در استان قابل توجه بوده و بیش از یک میلیون تن گندم در استان خرید تضمینی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: 96 درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد برابر با 52 هزار و 670 هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: از 791 هزار و 970  هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان 87درصد دیم و 13 درصد آن آبی است.

  87درصد از 791 هزار و 970  هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان دیم و 13 درصد آن آبی است.

 

به گفته اسکندری، 79 درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، 13 درصد حبوبات، 5درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه صنایع تبدیلی در استان از افزایش 2 برابری ظرفیت‌های سردخانه و انبار در کردستان خبر داد و گفت:  35 هزار تن ظرفیت انبار و سردخانه محصولات کشاورزی در استان وجود داشت که 40 هزار تن به این میزان در سال‌جاری اضافه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: به همت مسئولان و پیگری‌ها 16 هزار هکتار اراضی دیم استان به آبی تبدیل شد.

خرید 870 هزار تن گندم در کردستان

جمال صالحی نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان هم در این باره با بیان اینکه از آغاز فصل برداشت تا 13 مرداد ماه بیش از 800 هزار تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان به طور تضمینی خریداری شده است، گفت: ارزش ریالی گندم خریداری شده از کشاورزان بیش از 119  هزار و 934  میلیارد و 900 میلیون ریال ارزش ریالی گندم بوده است.

وی اضافه کرد: بیش از 3 هزار و 231 میلیارد و 285 میلیون ریال از بهای گندم خریداری شده تا کنون به حساب گندمکاران استان واریز شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با بیان اینکه میانگین قیمت محاسبه شده برای هر کیلوگرم گندم خریداری شده از کشاورزان استان 151 هزار و 400 ریال است، تصریح کرد: 82 مرکز خرید گندم تضمینی در استان در حال حاضر فعال است آهنگ خرید روزانه گندم در استان 24  هزار و 700 تن است.

صالحی تصریح کرد: میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری در استان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته براساس سامانه سیفا 65 درصد رشد داشته است.

 خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته براساس سامانه سیفا 65 درصد رشد داشته است.

 

وی با بیان اینکه  شهرستان های بیجار با 204هزار و 796 تن، سقز با 147 هزار و 132 تن، قروه با 135 هزار و 58 تن و دهگلان با 133 هزار و511 تن به ترتیب بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در استان را به خود اختصاص داده اند، گفت: امسال 589 هزار و 500 هکتار از مزارع استان کردستان به کشت گندم اختصاص یافته است.

به گفته نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان، 557 هزار هکتار از اراضی گندم در استان دیم و 32 هزار و 500 هکتار آن آبی است و بر اساس برآورد انجام شده بیش از یک میلیون تن گندم تولید می‌شود که 870 هزار تن هم به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1429845

مهمترین اخبار ایران و جهان: