نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 13:48

سازماندهی ۳۵ موکب حسینی مازندران در ایام اربعین

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران گفت: خادمان زوار اربعین در استان مازندران در ۳۵ موکب حسینی سازماندهی شده و با حمایت‌های مردمی بخشی از خدمات‌رسانی به زائران اربعین را برعهده‌دارند.

مرتضی عبادی رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران امروز درباره برنامه‌ریزی به مناسبت اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران با تسلیت و تعزیت به‌مناسبت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، اظهار کرد: ️سرور و سالار شهیدان با جاذبه مغناطیسی خود، دل‌های میلیون‌ها انسان حتی پیروان  دیگر مذاهب و  ادیان  را هم  به کنگره عظیم اربعین متوجه می‌کند؛ تا جایی که کشیش بزرگ مسیحی آمریکایی شرکت در اجتماع عظیم اربعین را واجب می‌شمارد و بزرگ ارامنه سر بر خاک آستانش می‌ساید و خیل گسترده عاشقان، به عنوان زائر در این راه قدم می‌نهند.

وی با بیان اینکه جمعیت کثیری تقرب الهی را در خدمت به زائر اباعبدالله‌الحسین (ع) جست‌وجو می‌کنند، افزود: استان ولایت‌مدار مازندران نیز علاوه بر حضور فعال زائران به خدمت‌رسانی نیز افتخار دارد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران گفت: خادمان زوار اربعین در استان مازندران در ۳۵ موکب حسینی سازماندهی شده و با حمایت‌های مردمی بخشی از خدمات‌رسانی به زائران اربعین را برعهده‌ دارند.

عبادی تصریح کرد: البته طبیعی است مواکب حسینی برای ارتقای خدمات‌رسانی به هم‌افزایی دولتی نیز نیازمند هستند که ستاد اربعین در استان‌ها با ریاست استانداران علاوه بر اصرار بر حفظ رویکرد مردم‌پایه‌ای مواکب، این مناسبات را در استان‌ها تنظیم می‌کنند.

وی با اعلام اینکه مرزهای مختلفی از کشور  پذیرای تردد زائران هستند که مرز مهران از پراقبال‌ترین مرزها برای سفر اربعین است، اضافه کرد: بر این اساس استان ایلام پذیرای تردد حدود نیمی از زائران خواهد بود و تعدادی از استان‌ها به‌عنوان پشتیبان تعریف شدند که مازندران از جمله آنهاست.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران اظهار کرد: بنابراین دو موکب از استان مازندران به‌عنوان مواکب حمایتی در شهرستان مرزی مهران استقرار و در ارائه خدمات، با استان ایلام همکاری خواهند داشت.

عبادی ادامه داد: همچنین یک موکب  به نمایندگی از استان مازندران در شهر سامرا استقرار می‌یابد و مابقی مواکب مازندرانی افتخار دارند از نجف اشرف تا کربلا  خدمتگزار زائران باشند.

وی با تاکید بر اینکه ️استقرار گسترده مواکب حسینی در عراق  متوقف به ایام اربعین است، خاطرنشان کرد: بر این اساس، اوج خدمات‌رسانی مردمی متوجه هفته منتهی به اربعین که تراکم حضور زوار بیشتر است اما نظر به اینکه زائران در مدیریت زمان سفر خود بعضا زودتر از هفته پایانی به کربلا عزیمت خواهند داشت تلاش شد مواکب حدود دوهفته قبل از اربعین در جایگاه خدمات‌رسانی خود استقرار یابند.

️رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران گفت: زائران اربعین باتوجه به اینکه بدون گذرنامه امکان سفر به عراق را نخواهند داشت، تاکید می‌شود سریعا نسبت به اخذ گذرنامه عادی یا زیارتی اقدام کرده و دریافت گذرنامه را به روزهای پایانی موکول نکنند.

عبادی ادامه داد: ️گذرنامه زیارتی از جمله تمهیدات بین دولتی است که متقاضیان قادر هستند به‌طور اینترنتی از طریق سامانه پلیس من اقدام کنند.

وی با بیان اینکه گذرنامه زیارتی  با هزینه تقریبی حدود ۵۰ هزار تومان قابل وصول است، افزود: این گذرنامه اعتباری پنج‌ساله داشته و دارندگان آن قادر هستند در ایام محرم و صفر به عراق عزیمت کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران بیان کرد: ️توصیه اکید ما برآن است که زائران برای جلوگیری از ناهماهنگی‌ها و اطمینان از این‌که خواهند توانست در ایام اربعین به عراق سفر کنند که ضروری‌است در سامانه سماح ثبت‌نام کنند.

عبادی اظهار کرد: به عاشقان سرور و سالار آزادگان که ایام اربعین به عراق سفر می‌کنند توصیه می‌کنم  با توجه به تراکم جمعیت و شدت گرمای عراق و نگرانی از بیماری‌های فصلی، علاوه بر رعایت کامل بهداشت عمومی ، نسبت به مدیریت زمان حضور خود در عراق به‌ویژه کربلا حساس بوده و تلاش کنند بیش از دو روز در کربلا باقی نمانند.

وی با اشاره به اینکه ️درج مشخصات خودروهای مواکب در سامانه مرتبط آغاز شد، یادآور شد: بر این اساس مواکب قادر خواهند بود نسبت به ثبت مشخصات خودروهای عمومی حمل بار خود اقدام کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران گفت: اعزام امکانات موکب‌ها از تاریخ ۱۶ مرداد  فراهم شده و حداکثر تا ۳۱ مرداد ماه جاری ادامه خواهد یافت وسپس نسبت به اعزام خدام مواکب اقدام خواهد شد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1430545

مهمترین اخبار ایران و جهان: