نیوز سیتی!
19 مرداد 1402 - 00:25

پارلمان پاکستان به درخواست نخست‌وزیر منحل شد

رئیس جمهور پاکستان با درخواست نخست‌وزیر برای انحلال پارلمان موافقت کرد تا انتخابات سراسری جدید طی سه ماه آینده در این کشور برگزار شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دفتر ریاست‌جمهوری پاکستان شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که پارلمان این کشور، به توصیه «شهباز شریف» نخست‌وزیر این کشور و به دستور رئیس‌جمهور، منحل شده است.

درخواست شریف از رئیس جمهور پاکستان برای انحلال پارلمان، سه روز قبل از اتمام دوره پنج ساله این نهاد قانونگذاری - که در تاریخ دوازدهم آگوست به پایان می‌رسد - انجام شد تا زمینه را برای برگزاری انتخابات سراسری در این کشور، در بحبوحه بحران‌های سیاسی و اقتصادی فراهم کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اکنون باید یک دولت موقت توسط شریف و یکی از رهبران اپوزیسیون در پارلمان پاکستان تشکیل شود تا زمانی که انتخابات سراسری جدید طی ۹۰ روز آینده برگزار گردد.

نخست‌وزیر پاکستان پیشتر روز چهارشنبه طی سخنرانی در جمع قانونگذاران با بیان اینکه به رئیس‌جمهور توصیه می‌کند تا پارلمان را منحل کند، گفت که از روز پنجشنبه گفتگوها را با رهبر اپوزیسیون آغاز می‌کند تا از میان نامزدهای پیشنهادی هر دو طرف برای معرفی به عنوان نخست‌وزیر موقت انتخاب شود.

طبق این گزارش، هرچند ممکن است فرآیند انتخابات سراسری و رأی‌گیری در پاکستان چند ماه به تعویق بیافتد، زیرا کمیسیون انتخابات تصمیم دارد تا بر اساس یک سرشماری جدید، صدها حوزه انتخابیه را دوباره تعیین کند.

به نوشته رویترز، تحلیلگران می‌گویند هرگونه تاخیر در برگزاری انتخابات سراسری در پاکستان می‌تواند خشم عمومی را برانگیزد و بر بی‌ثباتی در این کشور مجهز به سلاح اتمی اضافه کند.

آخرین انتخابات سراسری پاکستان در ژوئیه ۲۰۱۸ برگزار شد که در آن حزب «تحریک انصاف» پیروز شده و «عمران خان» بازیکن سابق کریکت را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد.

شامگاه سه‌شنبه بود که با حکم کمیسیون انتخابات پاکستان، عمران‌خان برای پنج سال از فعالیت سیاسی منع شد. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1434945

مهمترین اخبار ایران و جهان: