نیوز سیتی!
19 مرداد 1402 - 21:11

اندیشه‌های شهید شیخ فضل نوری تأثیر بسزایی در بیداری اسلامی داشت

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی نوشت: آرا و اندیشه‌ها و مواضع شهید شیخ فضل الله نوری تاثیر بسزایی در دوران نهضت بیداری اسلامی و تحولات تاریخ معاصر داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت بزرگداشت شیخ فضل‌الله نوری پیامی صادر کرد که این پیام در یادواره شیخ فضل‌الله نوری در شهرستان نور قرائت شد.

در پیام قالیباف آمده است:

«آرا و اندیشه‌ها و مواضع شهید شیخ فضل‌الله نوری تأثیر بسزایی در دوران نهضت بیداری اسلامی و تحولات تاریخ معاصر داشته است. در تاریخ پر فراز و نشیب ایران علما، فقها و روحانیون بسیاری بوده‌اند که در راه صیانت از شریعت و ارزش‌های دینی جان خویش را نثار کرده‌اند تا چراغ بیداری امت اسلامی همواره روشن و فروزان بماند.

یکی از شخصیت‌های برجسته و سرشار از معرفت دینی، شهید گرانقدر، مجتهد بیدارگر اسلامی و پرورش‌یافته حوزه علمیه نجف شهید شیخ فضل‌الله نوری بود. ایشان پرچمدار اسلام سیاسی در دوره خویش بود و نقش فعالی در نهضت تنباکو که نخستین قیام فراگیر به رهبری روحانیت بود داشتند. شهید نوری معتقد بود در مملکت اسلامی قانون اساسی و سایر قوانین باید مطابق قوانین اسلام و قرآن و با پشتوانه شرع باشد.

شیخ شهید طلایه‌دار دفاع از دین و مذهب در انقلاب مشروطه بود که در راه ترویج و تبیین مبانی اسلامی کوشید و تا پای جان استوار و ثابت‌قدم بر عقیده خویش ماند.

اندیشه و سلوک این شیخ برگرفته از سرچشمه پر فیض دین مبین اسلام، معارف علوی و فقه سیاسی شیعه بود و این راهبرد اصولی ایشان جهت حفظ دین در جامعه و اجرای حدود و احکام شرع همواره مورد تأکید قرار می‌گرفت.

این مجاهد مخلص با شجاعت و شهامت در جهت صیانت از اسلام و مبانی شریعت تلاش کرد و با شهادت در این جهاد الهی نام خویش را در گنجینه پر افتخار ملت رشید ایران جاوانه ساخت.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1436145

مهمترین اخبار ایران و جهان: