نیوز سیتی!
19 مرداد 1402 - 23:58

معضل شترهای سرگردان اینبار گریبان اشتهارد را گرفت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به جمع آوری ۹۰ نفر شتر در نظرآباد، گفت: امروز معضل اصلی در شهرستان اشتهارد شترهای سرگردان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، اصغر بیات، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، امروز در نشست با اصحاب رسانه که به منظور تقدیر از خبرنگاران فعال حوزه منابع طبیعی برگزار شد، با بیان اینکه یکی‌از مشکلات البرز ناشی از انتقال آب بین حوزه ای است، گفت: در حال حاضر ۷۰۰ میلیون متر مکعب از ۲ سد بزرگ کرج و طالقان خارج می‌شود.

وی افزود: حداقل انتظار داریم بخشی از پساب تهران به استان البرز برگردد تا بتوانیم تعداد محدودی از نیازهای حوزه کشاورزی و فرونشست را حل کنیم.

این مقام مسؤول با بیان اینکه استان البرز در بحث ریزگردها دچار مشکل است، یادآور شد: حدود ۴۵ هزار هکتار عرصه‌های بیابان‌زدایی در استان داریم که ناشی از تغییرات در بخش منابع آبی صورت گرفته و بخشی به تغییرات اقلیمی برمی‌گردد.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در راستای تخقق وعده یک میلیارد کاشت نهال در کشور، جنگل کاری حاشیه جاده ماهدشت به اشتهارد با ۴۰۰ هکتار در دستورکار قرار دارد و در این راستا مطالعات هم صورت گرفتت است. همچنین در حاشیه اتوبان غدیر جنگل کاری در اراضی ۶۰۰ هکتاری انجام خواهد شد.

وی در ادامه به شهرک صنعتی شهرستان اشتهارد اشاره کرد و افزود: آلودگی مناطق صنعتی با ریزگرد ترکیب می‌شوند و مشکلات و معضلاتی را به دنبال خواهد داشت. شهرک‌های صنعتی تعهدی در توسعه فضای سبز دارند که انتظار داریم به تعهدات خود عمل کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان البرز با اشاره به اینکه معضل اصلی اشتهارد شترهای سرگردان است، اضافه کرد: شترهای سرگردان که سالیان سال مطرح بود، با توجه به اینکه پروانه ای نداشتند پس از اینکه از مرتع خارج می‌شدند اما بازگشت اتفاق می‌افتاد؛ این موضوع باید به صورت جامع بین البرز و قزوین مطرح و بررسی شود.

وی‌ افزود: ۹۰ نفر شتر با دستور دادستان توقیف و پس از ۸ روز نگهداری طی تعاملی که در استان صورت گرفت مالکین مجبور شدند طبق روال قانونی برای باز پس گیری اقدام کنند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری کاهش یک میلیارد نهال در دستورکار قرار دارد، افزود: ۱۶ درصد از یک‌میلیارد نهال تولیدی کشور در استان البرر تولید خواهد شد، نهال‌های تولیدی سازگار با شرایط استان البرز و استان‌های همجوار خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اضافه کرد: این آمادگی را داریم بخش خصوصی و ادارات دولتی که قصد درختکاری دربخش خود دارند از کمک ما برخوردار شوند.

این مقام مسؤول در پایان با اشاره به گرمای هوا و تشدید آتش سوزی‌ها، خطاب به شهروندان ضمن توصیه اینکه از آتش زدن گیاهان و درختان خودداری کرده و مراقبت از منابع طبیعی را مدنظر قرار دهند، اضافه کرد: در فصل تابستان با حریق همراه هستیم که متاسفانه با حضور عوامل انسانی اتفاق می‌افتد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1436401

مهمترین اخبار ایران و جهان: