نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 11:08

ضرورت راه‌اندازی صنایع تبدیلی گلاب‌گیری در مازندران

ساری- جانشین فرماندهی قرارگاه محرومیت زدایی پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا ایجاد و راه اندازی صنارع اسانس گیری و تبدیلی گلاب گیری را در استان ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ رضا سلیمان نژاد صبح سه شنبه در اولین جلسه بررسی چالش‌های پیش‌روی توسعه کشت گل محمدی در استان مازندران با همت قرارگاه محرومیت زدایی پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا برگزار شد، افزود: توسعه کشت گل‌محمدی می‌تواند فرصت‌های خوبی در زمینه ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمد کشاورزان در مناطقی با ارتفاع بیش از ۱۴۰۰ متر از سطح دریا ایجاد کند.

وی افزود: چنانچه این توسعه متوازن نباشد و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن بخصوص در بحث اسانس‌گیری بدون تحرک باشد در آینده نزدیک دچار چالش جدی خواهد شد.

وی ادامه داد: لذا با توجه به اظهار نظر متخصصان این رسته، در راستای تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از زیان گل‌محمدی کاران در استان مازندران، شروع فرایند تشکیل واحدهای صنعتی اسانس‌گیری در راستای تکمیل زنجیره با اهداف صادراتی امری اجتناب ناپذیر است.

 ضرورت راه‌اندازی صنایع تبدیلی گلاب‌گیری در مازندران

سلیمان نیژاد تشویق و ترغیب برای سرمایه‌گذاری در این بخش را امری ضروری دانست و گفت: با توجه به طولانی بودن سیر مراحل اخذ مجوزهای لازم نیاز است دستگاه‌های متولی در این خصوص، ضمن رعایت موارد و مفاد قانونی در راستای صدور مجوزها شتاب داشته باشند.

سلیمان‌نژاد بیان کرد که هم‌اکنون نیز بخش قابل توجهی از گلاب سال گذشته و امسال گل‌محمدی کاران به فروش نرفته و این مسئله باعث ایجاد مشکل و چالش در تأمین مالی و هزینه‌های ایشان ایجاد گردیده است.

جانشین فرماندهی قرارگاه محرومیت زدایی پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا تاکید کرد: با توجه به اشباع نسبی بازار گلاب‌گیری، چنانچه صنایع اسانس‌گیری با هدف صادرات در استان به سرعت راه‌اندازی نشود، در آینده نزدیک که میزان تولید گل در استان افزایش می‌یابد، کشاورزان در فروش محصولات خود دچار مشکل اساسی خواهند شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1421101

مهمترین اخبار ایران و جهان: