نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 20:30

۲ شهر و ۹۲ روستای شهرستان ایجرود در انتظار تکمیل سد بلوبین

۲ شهر و ۹۲ روستای شهرستان ایجرود در انتظار تکمیل سد بلوبین هستند که قطعاً با اجرای این پروژه وضعیت آب شرب و آب صنعت این شهرستان بهبود خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، شرکت آب منطقه‌ای زنجان تور رسانه‌ای جهت بازدید از پروژه سد بلوبین را به مناسبت هفته خبرنگار اجرا کرد، در این راستا جمعی از خبرنگاران استان جهت بازدید از این پروژه حضور یافتند.

سد بلوبین با ظرفیت مخزن 30 میلیون متر مکعب در شهرستان ایجرود واقع شده و قرار است پس از افتتاح آب شرب دو شهر زرین آباد و حلب و همین طور 92 روستای این شهرستان را تأمین کند. همین طور قرار است بخشی از آب صنعت این شهرستان به میزان 6 میلیون متر مکعب از این سد سیراب شود.

هر ساله با شروع فصل گرما بحران کم‌آبی در روستا‌ها بیشتر نمود پیدا می‌کند، زیرا کاهش بارندگی، برداشت بی‌رویه آب، حفر چاه‌‌های غیرمجاز و روش‌‌های سنتی آبیاری سبب افت سفره‌‌های آب‌های زیرزمینی شده و در نهایت روستا‌هایی که تأمین آب شرب‌شان به وسیله قنات یا چاه انجام می‌‌شود با مشکل کم‌آبی رو‌به‌رو می‌شوند. تقریباً در تمام سطح استان مشکل کم‌ آبی روستاییان را همه ساله با چالش مواجه می‌کند، چرا که نقطه به نقطه زنجان روستاهایی وجود دارند که با شرایط سخت نبود آب شرب و بهداشتی روزگار سپری می‌کنند.

مسئله نبود آب شرب بهداشتی در شهرستان ایجرود وضوح بیش‌تری دارد، در راستای حل مشکل کم‌آبی و تأمین آب شرب در این شهرستان، مسئولان امر کشوری تصمیم به تأمین آب شرب روستاها و دو شهر از شهرستان‌های ایجرود از سد بلوبین گرفتند و کلنگ اجرای این پروژه در سال 90 به زمین زده شد. در حال حاضر این پروژه 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای پایان کامل پروژه 900 میلیارد تومان دیگر نیاز است. بماند که در نیمه‌های اجرای پروژه در دولت قبل، حجم سد که در طرح اولیه قرار بود بیش از 50 میلیون متر مکعب باشد تغییر کرد و قرار شد به اندازه 30 میلیون متر مکعب ساخته شود.

اکبر باقری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در جریان بازدید یک روزه خبرنگاران از سد بلوبین، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: این پروژه در سال 90 کلنگ آن بر زمین زده شد و اگر در زمان دولت‌های قبل اعتبارات خوبی به این پروژه تخصیص داده می‌شد قطعاً این پروژه تاکنون اجرا شده بود.

وی معتقد بود: در شش ماه گذشته به اندازه کل سال‌های قبل پروژه روند رو به جلویی داشته است و آبگیری این سد با وجود اینکه پروژه در حال حاضر 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، تا اسفند امسال انجام خواهد شد. بقیه اقدامات سد در خصوص خط انتقال آب و دیگر اقدامات تکمیلی سد در خصوص محوطه سازی و نصب جدول و اقدامات دیگر تا سال آینده انجام خواهد شد.

بحران آب ,

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان اضافه کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته پروژه خط انتقال آب به شهر زرین آباد و شهر حلب (دو شهر شهرستان ایجرود) جزو پروژه‌های اضطرار نبود و اگر خط انتقال آب تکمیل نشود، قطعاً سد بلوبین چیزی شبیه حوضچه تبخیر خواهد شد. به لطف خدا قرار شده است 200 میلیارد تومان دیگر جهت تکمیل خط انتقال آب و لوله‌کشی به این پروژه تخصیص یابد. خط انتقال لوله فولادی 23 کیلومتر به سمت زرین آباد و یک لوله پلی‌اتیلن به سمت شهر حلب باید انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 140 میلیارد تومان به پیمانکار پروژه بدهکار هستیم، ولی به لطف خدا با تمام مشکلات، پروژه با پیشرفت قابل توجهی در حال انجام است. در دولت گذشته پرداختی‌ها به شکل غیرنقدی انجام می‌شد، ولی پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم تمام پرداختی به پیمانکار نقدی صورت می‌گیرد.

بحران آب , بحران آب ,

انتهای پیام/
منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1438889

مهمترین اخبار ایران و جهان: