نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 03:02

گفتگوی پاکستان و آمریکا برای تقویت روابط دفاعی

پاکستان و ایالات متحده برای تقویت روابط دوجانبه خود در زمینه دفاعی توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اردو نیوز، بر اساس بیانیه‌ای که از سوی روابط عمومی ارتش پاکستان (ISPR) منتشر شد، ژنرال «مایکل اریک کوریلا»، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) با ژنرال «منیر»، رئیس ستاد ارتش پاکستان (COAS) دیدار و گفتگو کرد.

گفته شده دو طرف در مورد موضوعات مورد علاقه و دوجانبه، وضعیت امنیت منطقه‌ای و همکاری دفاعی پاکستان و ایالات متحده گفتگو کردند.

در این بیانیه آمده است: «مقام آمریکایی از موفقیت‌های ارتش پاکستان در مبارزه با تروریسم و تلاش‌های مستمر پاکستان برای برقراری صلح و ثبات در منطقه قدردانی کرد.»

در این بیانیه آمده است که دو طرف بر تمایل خود برای تقویت بیشتر روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها تاکید کردند.

این دیدار مهم چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا و پاکستان از دولت طالبان در افغانستان خواستند تا از استفاده از خاک افغانستان برای حملات تروریستی به کشورهای دیگر جلوگیری کند.

هفته گذشته نیز، فرمانده ارتش پاکستان، طالبان افغانستان را تهدید کرد که اگر به پناه دادن به شبه نظامیانی که نقشه حملات برون مرزی علیه پاکستان را طراحی می‌کنند، ادامه دهد، اسلام آباد «پاسخ مؤثر» خواهد داد.

جنرال عاصم منیر گفت که ارتش نگرانی‌های جدی در مورد پناهگاه‌های امن و آزادی عمل تروریست‌ها در افغانستان دارد. برخی منابع پاکستانی گفته‌اند که کابل به تحریک طالبان پاکستان (TTP) که به عنوان طالبان پاکستانی شناخته می‌شود، پناه داده است.

تحریک طالبان پاکستان در گذشته مسئولیت حملات در استان بلوچستان، هم مرز با افغانستان را بر عهده گرفته است.

براساس بیانیه منتشر شده از سوی ارتش پاکستان، پناهگاه‌ها و آزادی عمل تروریست‌های تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های مشابه در کشور همسایه و در دسترس بودن جدیدترین سلاح‌ها برای تروریست‌ها به عنوان دلایل اصلی تأثیرگذار بر امنیت پاکستان است و از سوی ارتش پاکستان تحمل نخواهد شد.

به تازگی یک حمله تروریستی در پاکستان جان ۹ سرباز را گرفت. یک گروه تروریستی تازه تأسیس با نام تحریک جهاد پاکستان مدعی شده بود که پشت این حمله بوده است.

پلیس و مقامات امدادی پاکستان گفته‌اند در حادثه دیگری که در ۲۰ ژوئیه گزارش شد، دو بمب گذار انتحاری به محوطه وسیعی که یک ایستگاه پلیس و ادارات دولتی در شمال غرب پاکستان در آن واقع شده بود، حمله کردند و حداقل چهار افسر پلیس را کشتند و ۱۱ نفر دیگر را زخمی کردند. رئیس پلیس منطقه‌ای پاکستان گفته است که این حمله در محله برا در مرز افغانستان رخ داده است. امدادگران گفتند که بخشی از محوطه پس از بمب گذاری فروریخت و جسد یک افسر پلیس بعداً بیرون آورده شد.

هفته گذشته فرمانده ارتش پاکستان نسبت به پاسخ مؤثر به گروه طالبان در افغانستان هشدار داده بود.

ارتش پاکستان طالبان افغانستان را متهم کرده است که شبه نظامیان و گروه‌های مسلح مسئول حملات برون مرزی را پناه می‌دهند و از همین رو ارتش پاکستان خواستار اقدام مؤثر طالبان افغانستان برای دستگیری اعضای مظنون به بمب گذاری علیه اهداف پاکستان شد.

ارتش پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «این گونه حملات غیرقابل تحمل است» و اگر دولت طالبان در افغانستان کاری انجام ندهد، «با واکنش مؤثر نیروهای امنیتی پاکستان مواجه خواهد شد.»

ارتش پاکستان افزود: «مشارکت اتباع افغان در اقدامات تروریستی در پاکستان نگرانی مهم دیگری است که باید به آن رسیدگی شود.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1399645

مهمترین اخبار ایران و جهان: