نیوز سیتی!
20 اسفند 1400 - 12:39

رمزگشایی از 5 عامل ناترازی تولید و مصرف انرژی در کشور

5 عامل به عنوان دلایل ناترازی تولید و مصرف انرژی در کشور در سند تحول دولت مردمی عنوان شده است که مهم‌ترین آن مربوط به ساختار معیوب حکمرانی انرژی و روابط مالی ناشفاف و غیردقیق بین شرکت‌هاست. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بررسی «سند تحول دولت مردمی» نشان می‌دهد که دولت سیزدهم در این سند چهار محور اساسی را در حوزه نفت و انرژی تعریف کرده است که عبارت‌اند از: سند تحول دولت مردمیاز عرضه‌محوری در تأمین انرژی کشور به مدیریت مصرف و کاهش شدت مصرف انرژی از سوخت پنداری منابع انرژی به سرمایه‌انگاری و تکمیل زنجیره‌های ارزش از تک منبعی به تنوع‌بخشی سبد تأمین منابع انرژی کشور از بخشی‌نگری در ساختار حکمرانی و مدیریت حوزه انرژی به یکپارچگی و جامع‌نگریاز عرضه‌محوری در تأمین انرژی کشور به مدیریت مصرف و کاهش شدت مصرف انرژیاز عرضه‌محوری در تأمین انرژی کشور به مدیریت مصرف و کاهش شدت مصرف انرژیاز سوخت پنداری منابع انرژی به سرمایه‌انگاری و تکمیل زنجیره‌های ارزشاز سوخت پنداری منابع انرژی به سرمایه‌انگاری و تکمیل زنجیره‌های ارزشاز تک منبعی به تنوع‌بخشی سبد تأمین منابع انرژی کشوراز تک منبعی به تنوع‌بخشی سبد تأمین منابع انرژی کشوراز بخشی‌نگری در ساختار حکمرانی و مدیریت حوزه انرژی به یکپارچگی و جامع‌نگریاز بخشی‌نگری در ساختار حکمرانی و مدیریت حوزه انرژی به یکپارچگی و جامع‌نگریطبق سند تحول دولت مردمی، دو چالش اساسی در حوزه انرژی وجود دارد که شامل 1- ناترازی تولید و مصرف انرژی و 2- خام‌فروشی می‌شود. ریشه‌یابی صورت گرفته در این سند، 5 عامل را به عنوان دلایل «ناترازی تولید و مصرف انرژی» معرفی می‌کند که به همراه راهبردها و اقدامات در ادامه آورده شده است. ناترازی تولید و مصرف انرژیناترازی تولید و مصرف انرژیعامل 1- توسعه نامتناسب ظرفیت‌های تولید و انتقال انرژی عامل 1- توسعه نامتناسب ظرفیت‌های تولید و انتقال انرژیعامل 1- توسعه نامتناسب ظرفیت‌های تولید و انتقال انرژیراهبرد 1: توسعه نیروگاه‌های حرارتی با بهره‌وری بالا و زیرساخت شبکه برق راهبرد 1: توسعه نیروگاه‌های حرارتی با بهره‌وری بالا و زیرساخت شبکه برقاهم اقدامات: افزایش قدرت عملی نیروگاه‌های حرارتی حداقل به میزان 2 هزار مگاوات با حل مشکلات فنی موجود تسریع در اجرای 4 هزار مگاوات طرح‌های متوقف، معطل یا با پیشرفت کند و ارتقای توان نیروگاهی، با رفع تعارضات بین دستگاهی و پرداخت مطالبات باقیمانده تسریع در اجرای 2200 کیلومتر خط و 5 هزار مگا ولت آمپر پست انتقال و فوق توزیع طرح‌های متوقف، معطل یا با پیشرفت کند احداث حداقل 15 هزار کیلومتر خط و 25 هزار مگا ولت آمپر پست انتقال و فوق توزیع برق و برنامه‌ریزی جهت احداث شبکه‌های فوق فشار قوی تکمیل 5 هزار مگاوات سیکل بخار نیروگاه‌های موجود، احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی با بهره‌وری بالا با اولویت تأمین برق صنایع و شهرک‌های صنعتی از طریق مولدهای تولید همزمان برق، حرارت، سرما و آب شیرین و برنامه‌ریزی برای احداث حداقل هزار مگاوات نیروگاه زغال‌سوز با رعایت الزامات زیست‌محیطی، با سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ و سازمان شهرک‌های صنعتی، بازار آتی گواهی صرفه‌جویی، دولت و سرمایه‌گذاری‌های خُرد مردمی طبق اختیارات بند (پ) ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، بند (ب) ماده 44 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده یک قانون حمایت از صنعت برقافزایش قدرت عملی نیروگاه‌های حرارتی حداقل به میزان 2 هزار مگاوات با حل مشکلات فنی موجودافزایش قدرت عملی نیروگاه‌های حرارتی حداقل به میزان 2 هزار مگاوات با حل مشکلات فنی موجودتسریع در اجرای 4 هزار مگاوات طرح‌های متوقف، معطل یا با پیشرفت کند و ارتقای توان نیروگاهی، با رفع تعارضات بین دستگاهی و پرداخت مطالبات باقیماندهتسریع در اجرای 4 هزار مگاوات طرح‌های متوقف، معطل یا با پیشرفت کند و ارتقای توان نیروگاهی، با رفع تعارضات بین دستگاهی و پرداخت مطالبات باقیماندهتسریع در اجرای 2200 کیلومتر خط و 5 هزار مگا ولت آمپر پست انتقال و فوق توزیع طرح‌های متوقف، معطل یا با پیشرفت کندتسریع در اجرای 2200 کیلومتر خط و 5 هزار مگا ولت آمپر پست انتقال و فوق توزیع طرح‌های متوقف، معطل یا با پیشرفت کنداحداث حداقل 15 هزار کیلومتر خط و 25 هزار مگا ولت آمپر پست انتقال و فوق توزیع برق و برنامه‌ریزی جهت احداث شبکه‌های فوق فشار قویاحداث حداقل 15 هزار کیلومتر خط و 25 هزار مگا ولت آمپر پست انتقال و فوق توزیع برق و برنامه‌ریزی جهت احداث شبکه‌های فوق فشار قویتکمیل 5 هزار مگاوات سیکل بخار نیروگاه‌های موجود، احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی با بهره‌وری بالا با اولویت تأمین برق صنایع و شهرک‌های صنعتی از طریق مولدهای تولید همزمان برق، حرارت، سرما و آب شیرین و برنامه‌ریزی برای احداث حداقل هزار مگاوات نیروگاه زغال‌سوز با رعایت الزامات زیست‌محیطی، با سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ و سازمان شهرک‌های صنعتی، بازار آتی گواهی صرفه‌جویی، دولت و سرمایه‌گذاری‌های خُرد مردمی طبق اختیارات بند (پ) ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، بند (ب) ماده 44 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده یک قانون حمایت از صنعت برقتکمیل 5 هزار مگاوات سیکل بخار نیروگاه‌های موجود، احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی با بهره‌وری بالا با اولویت تأمین برق صنایع و شهرک‌های صنعتی از طریق مولدهای تولید همزمان برق، حرارت، سرما و آب شیرین و برنامه‌ریزی برای احداث حداقل هزار مگاوات نیروگاه زغال‌سوز با رعایت الزامات زیست‌محیطی، با سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ و سازمان شهرک‌های صنعتی، بازار آتی گواهی صرفه‌جویی، دولت و سرمایه‌گذاری‌های خُرد مردمی طبق اختیارات بند (پ) ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، بند (ب) ماده 44 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده یک قانون حمایت از صنعت برقراهبرد 2: نگهداشت و افزایش ظرفیت تولید گاز و نفت راهبرد 2: نگهداشت و افزایش ظرفیت تولید گاز و نفتاهم اقدامات: تسریع در تکمیل فازهای باقیمانده میدان گازی پارس جنوبی و اجرای پروژه‌های فشارافزایی، توسعه صیانتی سایر میدان‌های گازی، توسعه میدان‌های مشترک نفتی (در صورت توافق با کشورهای همسایه، با الگوی یکپارچه‌سازی)، اجرای طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید صیانتی از میدان‌های نفتی، اولویت‌دهی به توسعه میدان‌های نفتی زودبازده با بهره‌وری بالا (نیاز به کمترین سرمایه‌گذاری، حداقل زمان، فناوری موجود و در دسترس، تولید بالا) و توسعه و نوسازی ظرفیت بهره‌برداریتسریع در تکمیل فازهای باقیمانده میدان گازی پارس جنوبی و اجرای پروژه‌های فشارافزایی، توسعه صیانتی سایر میدان‌های گازی، توسعه میدان‌های مشترک نفتی (در صورت توافق با کشورهای همسایه، با الگوی یکپارچه‌سازی)، اجرای طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید صیانتی از میدان‌های نفتی، اولویت‌دهی به توسعه میدان‌های نفتی زودبازده با بهره‌وری بالا (نیاز به کمترین سرمایه‌گذاری، حداقل زمان، فناوری موجود و در دسترس، تولید بالا) و توسعه و نوسازی ظرفیت بهره‌برداریتسریع در تکمیل فازهای باقیمانده میدان گازی پارس جنوبی و اجرای پروژه‌های فشارافزایی، توسعه صیانتی سایر میدان‌های گازی، توسعه میدان‌های مشترک نفتی (در صورت توافق با کشورهای همسایه، با الگوی یکپارچه‌سازی)، اجرای طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید صیانتی از میدان‌های نفتی، اولویت‌دهی به توسعه میدان‌های نفتی زودبازده با بهره‌وری بالا (نیاز به کمترین سرمایه‌گذاری، حداقل زمان، فناوری موجود و در دسترس، تولید بالا) و توسعه و نوسازی ظرفیت بهره‌برداریراهبرد 3: اصلاح نظام تأمین مالی افزایش تولید و بهره‌وری انرژی راهبرد 3: اصلاح نظام تأمین مالی افزایش تولید و بهره‌وری انرژیاهم اقدامات: تشکیل صندوق تولید و بهره‌وری انرژی با ماموریت تامین مالی هزینه‌های سرمایه‌ای طرح‌های تولید و بهره‌وری انرژی در طول زنجیره تولید تا مصرف، با اولویت توسعه میدان‌های نفتی و گازی، توسعه نیروگاه‌ها و طرح‌های ذخیره‌سازی گاز و برق با تجمیع درآمدهای حاصل از اجرای طرح عادلانه‌سازی مرحله‌ای و تدریجی یارانه حامل‌های انرژی، اجرای طرح گواهی ظرفیت و صرفه‌جویی انرژی، اجرای طرح تولید زودهنگام نفت خام و گاز طبیعی در توسعه میدان‌های نفتی و گازی کشور، با تغییر شرایط عمومی قراردادهای نفتی و سایر حمایت‌های دولتی و رعایت ملاحظات بازگشت تمامی منافع حاصل از درآمدهای سرمایه‌ای، در طول عمر پروژه، به صندوق در طرح‌های توسعه نیروگاهی و بازگشت منافع حاصل از سرمایه‌گذاری در سایر طرح‌ها متناسب با نرخ بازگشت سرمایه طرح با پیشنهاد قوانین لازم راه‌اندازی بازار گواهی صرفه‌جویی برای حمایت از تامین مالی کسب‌وکارهای خدمات بهره‌وری انرژی بر اساس ظرفیت بند (الف) ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور تنوع‌بخشی به روش‌های تامین مالی از طریق فروش نفت خام و میعانات گازی، از مسیر مذاکرات راهبردی با کشورهای همسو و استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی طرح‌های نفت و گازتشکیل صندوق تولید و بهره‌وری انرژی با ماموریت تامین مالی هزینه‌های سرمایه‌ای طرح‌های تولید و بهره‌وری انرژی در طول زنجیره تولید تا مصرف، با اولویت توسعه میدان‌های نفتی و گازی، توسعه نیروگاه‌ها و طرح‌های ذخیره‌سازی گاز و برق با تجمیع درآمدهای حاصل از اجرای طرح عادلانه‌سازی مرحله‌ای و تدریجی یارانه حامل‌های انرژی، اجرای طرح گواهی ظرفیت و صرفه‌جویی انرژی، اجرای طرح تولید زودهنگام نفت خام و گاز طبیعی در توسعه میدان‌های نفتی و گازی کشور، با تغییر شرایط عمومی قراردادهای نفتی و سایر حمایت‌های دولتی و رعایت ملاحظات بازگشت تمامی منافع حاصل از درآمدهای سرمایه‌ای، در طول عمر پروژه، به صندوق در طرح‌های توسعه نیروگاهی و بازگشت منافع حاصل از سرمایه‌گذاری در سایر طرح‌ها متناسب با نرخ بازگشت سرمایه طرح با پیشنهاد قوانین لازمتشکیل صندوق تولید و بهره‌وری انرژی با ماموریت تامین مالی هزینه‌های سرمایه‌ای طرح‌های تولید و بهره‌وری انرژی در طول زنجیره تولید تا مصرف، با اولویت توسعه میدان‌های نفتی و گازی، توسعه نیروگاه‌ها و طرح‌های ذخیره‌سازی گاز و برق با تجمیع درآمدهای حاصل از اجرای طرح عادلانه‌سازی مرحله‌ای و تدریجی یارانه حامل‌های انرژی، اجرای طرح گواهی ظرفیت و صرفه‌جویی انرژی، اجرای طرح تولید زودهنگام نفت خام و گاز طبیعی در توسعه میدان‌های نفتی و گازی کشور، با تغییر شرایط عمومی قراردادهای نفتی و سایر حمایت‌های دولتی و رعایت ملاحظات بازگشت تمامی منافع حاصل از درآمدهای سرمایه‌ای، در طول عمر پروژه، به صندوق در طرح‌های توسعه نیروگاهی و بازگشت منافع حاصل از سرمایه‌گذاری در سایر طرح‌ها متناسب با نرخ بازگشت سرمایه طرح با پیشنهاد قوانین لازمدر طرح‌های توسعه نیروگاهی و بازگشت منافع حاصل از سرمایه‌گذاری در سایر طرح‌ها متناسب با نرخ بازگشت سرمایه طرح با پیشنهاد قوانین لازمراه‌اندازی بازار گواهی صرفه‌جویی برای حمایت از تامین مالی کسب‌وکارهای خدمات بهره‌وری انرژی بر اساس ظرفیت بند (الف) ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشورراه‌اندازی بازار گواهی صرفه‌جویی برای حمایت از تامین مالی کسب‌وکارهای خدمات بهره‌وری انرژی بر اساس ظرفیت بند (الف) ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشورتنوع‌بخشی به روش‌های تامین مالی از طریق فروش نفت خام و میعانات گازی، از مسیر مذاکرات راهبردی با کشورهای همسو و استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی طرح‌های نفت و گازتنوع‌بخشی به روش‌های تامین مالی از طریق فروش نفت خام و میعانات گازی، از مسیر مذاکرات راهبردی با کشورهای همسو و استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی طرح‌های نفت و گازعامل 2- تلفات زیاد انرژی در زنجیره تولید، تبدیل، انتقال، توزیع و مصرف عامل 2- تلفات زیاد انرژی در زنجیره تولید، تبدیل، انتقال، توزیع و مصرفعامل 2- تلفات زیاد انرژی در زنجیره تولید، تبدیل، انتقال، توزیع و مصرفراهبرد 1: اصلاح نظام تعرفه‌گذاری و پایش مصرف در کل زنجیره تولید تا مصرف انرژی راهبرد 1: اصلاح نظام تعرفه‌گذاری و پایش مصرف در کل زنجیره تولید تا مصرف انرژیاهم اقدامات: اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل، و تسریع در واگذاری جریان‌های گازی بلاتکلیف به بخش خصوصی از طریق اصلاح قیمت‌گذاری توسعه خودکارسازی، هوشمندسازی و پایش برخط شبکه انتقال و توزیع و مشترکان نهایی برق، گاز، نفت و فرآورده‌های نفتی، به‌منظور جلوگیری از اتلاف و مصارف غیرمجازاجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل، و تسریع در واگذاری جریان‌های گازی بلاتکلیف به بخش خصوصی از طریق اصلاح قیمت‌گذاریاجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل، و تسریع در واگذاری جریان‌های گازی بلاتکلیف به بخش خصوصی از طریق اصلاح قیمت‌گذاریتوسعه خودکارسازی، هوشمندسازی و پایش برخط شبکه انتقال و توزیع و مشترکان نهایی برق، گاز، نفت و فرآورده‌های نفتی، به‌منظور جلوگیری از اتلاف و مصارف غیرمجازتوسعه خودکارسازی، هوشمندسازی و پایش برخط شبکه انتقال و توزیع و مشترکان نهایی برق، گاز، نفت و فرآورده‌های نفتی، به‌منظور جلوگیری از اتلاف و مصارف غیرمجازراهبرد 2: افزایش بهره‌وری زنجیره انرژی مبتنی بر فناوری و بازنگری مقررات و استانداردهای فنی راهبرد 2: افزایش بهره‌وری زنجیره انرژی مبتنی بر فناوری و بازنگری مقررات و استانداردهای فنیاهم اقدامات: بازنگری استاندارد تجهیزات انرژی‌بر، به‌منظور تعیین بازده قابل قبول انرژی و الزام به رعایت آن در تجهیزات داخلی و وارداتیبازنگری استاندارد تجهیزات انرژی‌بر، به‌منظور تعیین بازده قابل قبول انرژی و الزام به رعایت آن در تجهیزات داخلی و وارداتیبازنگری استاندارد تجهیزات انرژی‌بر، به‌منظور تعیین بازده قابل قبول انرژی و الزام به رعایت آن در تجهیزات داخلی و وارداتیعامل 3- ناپایداری سبد تأمین انرژی عامل 3- ناپایداری سبد تأمین انرژیعامل 3- ناپایداری سبد تأمین انرژیراهبرد 1: تنوع‌بخشی به سبد انرژی کشور راهبرد 1: تنوع‌بخشی به سبد انرژی کشوراهم اقدامات: احداث حداقل 5 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید (به جز برقآبی) با تکیه بر استفاده حداکثری از توان داخلی و بومی‌سازی کل زنجیره با اولویت مزارع بادی و تولید پراکنده خورشیدی با اجرای تکلیف ماده 50 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ماده 19 قانون هوای پاک و ماده یک قانون حمایت از صنعت برق تسریع در روند تکمیل فازهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز مدیریت سوخت مصرف شده آن، با استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و تأکید بر حداکثر استفاده از توان داخلی تسریع در روند تکمیل نیروگاه‌های برقآبی با رعایت ملاحظات آمایش سرزمیناحداث حداقل 5 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید (به جز برقآبی) با تکیه بر استفاده حداکثری از توان داخلی و بومی‌سازی کل زنجیره با اولویت مزارع بادی و تولید پراکنده خورشیدی با اجرای تکلیف ماده 50 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ماده 19 قانون هوای پاک و ماده یک قانون حمایت از صنعت برقاحداث حداقل 5 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید (به جز برقآبی) با تکیه بر استفاده حداکثری از توان داخلی و بومی‌سازی کل زنجیره با اولویت مزارع بادی و تولید پراکنده خورشیدی با اجرای تکلیف ماده 50 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ماده 19 قانون هوای پاک و ماده یک قانون حمایت از صنعت برقتسریع در روند تکمیل فازهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز مدیریت سوخت مصرف شده آن، با استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و تأکید بر حداکثر استفاده از توان داخلیتسریع در روند تکمیل فازهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز مدیریت سوخت مصرف شده آن، با استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و تأکید بر حداکثر استفاده از توان داخلیتسریع در روند تکمیل نیروگاه‌های برقآبی با رعایت ملاحظات آمایش سرزمینتسریع در روند تکمیل نیروگاه‌های برقآبی با رعایت ملاحظات آمایش سرزمینراهبرد 2: پایداری منابع تأمین گاز و برق راهبرد 2: پایداری منابع تأمین گاز و برقاهم اقدامات: حفظ و توسعه بازارهای گازی موجود و فعال‌سازی دیپلماسی منطقه‌ای با کشورهای ترکمنستان برای رفع اختلافات گازی، آذربایجان برای توسعه تعاملات گازی و واردات، ارمنستان برای تکمیل و بهره‌برداری از خط انتقال هزار مگاواتی برق بین دو کشور، روسیه برای اتصال شبکه برق دو کشور و قطر برای جلوگیری از آسیب به میدان مشترک پارس جنوبی و توسعه تعاملات گازی افزایش ظرفیت مخازن طبیعی ذخیره‌سازی گاز طبیعی و طرح‌های ذخیره‌سازی برق با رعایت ملاحظات اقتصادی و اولویت سرمایه‌گذاری شرکت‌های نیازمند گاز و برق در زمان اوج مصرف بازنگری طرح‌های جدید انرژی‌رسانی (گاز/ برق) بر اساس مطالعات یکپارچه نحوه تأمین انرژی مناطق مختلف کشور، طبق اصول آمایش سرزمین و دسترسی به منابع انرژیحفظ و توسعه بازارهای گازی موجود و فعال‌سازی دیپلماسی منطقه‌ای با کشورهای ترکمنستان برای رفع اختلافات گازی، آذربایجان برای توسعه تعاملات گازی و واردات، ارمنستان برای تکمیل و بهره‌برداری از خط انتقال هزار مگاواتی برق بین دو کشور، روسیه برای اتصال شبکه برق دو کشور و قطر برای جلوگیری از آسیب به میدان مشترک پارس جنوبی و توسعه تعاملات گازیحفظ و توسعه بازارهای گازی موجود و فعال‌سازی دیپلماسی منطقه‌ای با کشورهای ترکمنستان برای رفع اختلافات گازی، آذربایجان برای توسعه تعاملات گازی و واردات، ارمنستان برای تکمیل و بهره‌برداری از خط انتقال هزار مگاواتی برق بین دو کشور، روسیه برای اتصال شبکه برق دو کشور و قطر برای جلوگیری از آسیب به میدان مشترک پارس جنوبی و توسعه تعاملات گازیافزایش ظرفیت مخازن طبیعی ذخیره‌سازی گاز طبیعی و طرح‌های ذخیره‌سازی برق با رعایت ملاحظات اقتصادی و اولویت سرمایه‌گذاری شرکت‌های نیازمند گاز و برق در زمان اوج مصرفافزایش ظرفیت مخازن طبیعی ذخیره‌سازی گاز طبیعی و طرح‌های ذخیره‌سازی برق با رعایت ملاحظات اقتصادی و اولویت سرمایه‌گذاری شرکت‌های نیازمند گاز و برق در زمان اوج مصرفبازنگری طرح‌های جدید انرژی‌رسانی (گاز/ برق) بر اساس مطالعات یکپارچه نحوه تأمین انرژی مناطق مختلف کشور، طبق اصول آمایش سرزمین و دسترسی به منابع انرژیبازنگری طرح‌های جدید انرژی‌رسانی (گاز/ برق) بر اساس مطالعات یکپارچه نحوه تأمین انرژی مناطق مختلف کشور، طبق اصول آمایش سرزمین و دسترسی به منابع انرژیعامل 4- رشد شدید مصرف انرژی در زمان اوج مصرف عامل 4- رشد شدید مصرف انرژی در زمان اوج مصرفعامل 4- رشد شدید مصرف انرژی در زمان اوج مصرفراهبرد 1: توسعه برنامه‌های مدیریت سمت تقاضا راهبرد 1: توسعه برنامه‌های مدیریت سمت تقاضااهم اقدامات: اعمال نظام قیمتگذاری پیک بحرانی توسعه روش‌های کنترل مستقیم مصرف برق و گاز با استفاده از فناوری اینترنت اشیااعمال نظام قیمتگذاری پیک بحرانیاعمال نظام قیمتگذاری پیک بحرانیتوسعه روش‌های کنترل مستقیم مصرف برق و گاز با استفاده از فناوری اینترنت اشیاتوسعه روش‌های کنترل مستقیم مصرف برق و گاز با استفاده از فناوری اینترنت اشیاعامل 5- نگاه بخشی به مدیریت حوزه انرژی و تعارض منافع نهادی عامل 5- نگاه بخشی به مدیریت حوزه انرژی و تعارض منافع نهادیعامل 5- نگاه بخشی به مدیریت حوزه انرژی و تعارض منافع نهادیراهبرد 1: اعمال مدیریت یکپارچه حوزه انرژی راهبرد 1: اعمال مدیریت یکپارچه حوزه انرژیاهم اقدامات: ارتقای اثربخشی شورای عالی انرژی با اصلاح ساختار، اعضا و جایگاه دبیرخانه و اعطای اختیارات کافی برای اِعمال مدیریت یکپارچه، هماهنگ‌سازی امور بین بخشی و فرابخشی حوزه انرژی و پیگیری افزایش بهره‌وری و کاهش شدت مصرف انرژی اصلاح ساختار حکمرانی انرژی کشور با انتقال وظایف تنظیم‌گری به نهادهای تنظیم‌گر مستقل تخصصی دولتی با رعایت اصول مدیریت تعارض منافع و وظایف تصدی‌گری به خارج از وزارتخانه‌های مربوطه در قالب پیشنهاد قانون جامع انرژی کشورارتقای اثربخشی شورای عالی انرژی با اصلاح ساختار، اعضا و جایگاه دبیرخانه و اعطای اختیارات کافی برای اِعمال مدیریت یکپارچه، هماهنگ‌سازی امور بین بخشی و فرابخشی حوزه انرژی و پیگیری افزایش بهره‌وری و کاهش شدت مصرف انرژیارتقای اثربخشی شورای عالی انرژی با اصلاح ساختار، اعضا و جایگاه دبیرخانه و اعطای اختیارات کافی برای اِعمال مدیریت یکپارچه، هماهنگ‌سازی امور بین بخشی و فرابخشی حوزه انرژی و پیگیری افزایش بهره‌وری و کاهش شدت مصرف انرژیاصلاح ساختار حکمرانی انرژی کشور با انتقال وظایف تنظیم‌گری به نهادهای تنظیم‌گر مستقل تخصصی دولتی با رعایت اصول مدیریت تعارض منافع و وظایف تصدی‌گری به خارج از وزارتخانه‌های مربوطه در قالب پیشنهاد قانون جامع انرژی کشوراصلاح ساختار حکمرانی انرژی کشور با انتقال وظایف تنظیم‌گری به نهادهای تنظیم‌گر مستقل تخصصی دولتی با رعایت اصول مدیریت تعارض منافع و وظایف تصدی‌گری به خارج از وزارتخانه‌های مربوطه در قالب پیشنهاد قانون جامع انرژی کشورراهبرد 2: اصلاح ساختارهای صف و ستاد راهبرد 2: اصلاح ساختارهای صف و ستاداهم اقدامات: ارتقای اثربخشی هیئت عالی نظارت بر منابع زیرزمینی نفت و گاز (هیدروکربوری) با اصلاح ساختار، اعضا و جایگاه دبیرخانه و اعطای اختیارات کافی برای نظارت مؤثر و پیشینی بر فرایند توسعه و مدیریت میدان‌های نفت و گاز ایجاد نظام تنظیم‌گری مستقل دولتی در حوزه صنعت بالادست نفت و گاز به منظور حداکثرسازی منفعت اقتصادی دولت در کل طول عمر هر میدان و با تأکید بر دستیابی به تولید صیانتی و بهینه با لحاظ الزامات فنی و حداکثرسازی ضریب بازیافت، با پیشنهاد قوانین لازم ایجاد نظام‌های تنظیم‌گری مستقل دولتی، به تفکیک در دو حوزه صنایع پایین‌دست نفت و گاز و صنعت برق به منظور تعمیق رقابت و تسهیل صادرات و واردات در فعالیت‌های رقابت‌پذیر و حفاظت از منافع ذی‌نفعان در فعالیت‌های رقابت‌ناپذیر با پیشنهاد قوانین لازم اصلاح روابط مالی دولت با شرکت‌های تابعه نفت و نیرو بر اساس عملکرد اصلاح روابط مالی دولت با شرکت‌های پالایشی، پتروشیمیایی و نیروگاهی بر اساس قیمت منطقی خوراک و محصول اعمال حاکمیت شرکتی در شرکت‌های دولتی نفت، گاز و برق با اصلاح اساسنامه از طریق پیشنهاد قوانین لازمارتقای اثربخشی هیئت عالی نظارت بر منابع زیرزمینی نفت و گاز (هیدروکربوری) با اصلاح ساختار، اعضا و جایگاه دبیرخانه و اعطای اختیارات کافی برای نظارت مؤثر و پیشینی بر فرایند توسعه و مدیریت میدان‌های نفت و گازارتقای اثربخشی هیئت عالی نظارت بر منابع زیرزمینی نفت و گاز (هیدروکربوری) با اصلاح ساختار، اعضا و جایگاه دبیرخانه و اعطای اختیارات کافی برای نظارت مؤثر و پیشینی بر فرایند توسعه و مدیریت میدان‌های نفت و گازایجاد نظام تنظیم‌گری مستقل دولتی در حوزه صنعت بالادست نفت و گاز به منظور حداکثرسازی منفعت اقتصادی دولت در کل طول عمر هر میدان و با تأکید بر دستیابی به تولید صیانتی و بهینه با لحاظ الزامات فنی و حداکثرسازی ضریب بازیافت، با پیشنهاد قوانین لازمایجاد نظام تنظیم‌گری مستقل دولتی در حوزه صنعت بالادست نفت و گاز به منظور حداکثرسازی منفعت اقتصادی دولت در کل طول عمر هر میدان و با تأکید بر دستیابی به تولید صیانتی و بهینه با لحاظ الزامات فنی و حداکثرسازی ضریب بازیافت، با پیشنهاد قوانین لازملازمایجاد نظام‌های تنظیم‌گری مستقل دولتی، به تفکیک در دو حوزه صنایع پایین‌دست نفت و گاز و صنعت برق به منظور تعمیق رقابت و تسهیل صادرات و واردات در فعالیت‌های رقابت‌پذیر و حفاظت از منافع ذی‌نفعان در فعالیت‌های رقابت‌ناپذیر با پیشنهاد قوانین لازمایجاد نظام‌های تنظیم‌گری مستقل دولتی، به تفکیک در دو حوزه صنایع پایین‌دست نفت و گاز و صنعت برق به منظور تعمیق رقابت و تسهیل صادرات و واردات در فعالیت‌های رقابت‌پذیر و حفاظت از منافع ذی‌نفعان در فعالیت‌های رقابت‌ناپذیر با پیشنهاد قوانین لازماصلاح روابط مالی دولت با شرکت‌های تابعه نفت و نیرو بر اساس عملکرداصلاح روابط مالی دولت با شرکت‌های تابعه نفت و نیرو بر اساس عملکرداصلاح روابط مالی دولت با شرکت‌های پالایشی، پتروشیمیایی و نیروگاهی بر اساس قیمت منطقی خوراک و محصولاصلاح روابط مالی دولت با شرکت‌های پالایشی، پتروشیمیایی و نیروگاهی بر اساس قیمت منطقی خوراک و محصولاعمال حاکمیت شرکتی در شرکت‌های دولتی نفت، گاز و برق با اصلاح اساسنامه از طریق پیشنهاد قوانین لازماعمال حاکمیت شرکتی در شرکت‌های دولتی نفت، گاز و برق با اصلاح اساسنامه از طریق پیشنهاد قوانین لازمانتهای پیام/
منبع: فارس
شناسه خبر: 150001

مهمترین اخبار ایران و جهان: