نیوز سیتی!
01 آذر 1402 - 18:53

دادستان ساوه خواستار بررسی علمی دلایل بحرانی شدن سد ساوه شد

دادستان ساوه خواستار بررسی دلایل به حداقل رسیدن میزان آب ذخیره شده در دریاچه سد با گذشت تنها چهار سال از سرریز شدن آن شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه، سازنده عصر امروز با حضور در سد الغدیر ساوه از مسوولان ذی‌ربط خواستار بررسی دقیق و علمی چرایی به حداقل رسیدن میزان آب ذخیره شده در دریاچه سد با گذشت تنها چهار سال از سرریز شدن آن شد.

اردیبهشت ماه سال 98 بود که سد الغدیر ساوه پس از ۲۲ سال سرریز کرد، اما امروز کاهش شدید میزان ذخیره آب این سد به شدت خبرساز شده است.

سد الغدیر با حجم ذخیره سازی ۲۷۷ میلیون متر مکعب آب، ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۱ میلیون مترمکعب آب در سال ۷۲ با هدف تأمین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

مسوولان در زمان بهره‌برداری این سد تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری را از اهداف احداث این سد اعلام کرده بودند

 

  ذخیره سدالغدیر که مسئولیت تامین آب شرب 300 هزار نفر جمعیت ساوه، آبیاری 23هزار هکتاز زمین و باغ کشاورزی و آب مورد نیاز واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ را بر عهده داشت، در سال 98 با  دبی ورودی  ۵۰ متر مکعب در ثانیه سر ریز کرد و امروز با گذشت تنها چهار سال از سرریز شدن، با کمبود شدید میزان ذخیره آب مواجه شده به طوری که وضعیت این سد، پای دادستانی را به محل سد کشاند.

دادستان ساوه امروز چهارشنبه در بازدید از سد خواستار بررسی دلایل کاهش میزان ذخیره آب شد و گفته است که برداشت غیرمجاز وضعیت سد را بحرانی کرد.

سازنده در این بازدید همچنین کاهش نزولات آسمانی، بهره برداری و برداشت غیرمجاز و خارج از تعرفه بعضی از کشاورزان را در بحرانی شدن وضعیت سد موثر دانسته و گفته است" دادستانی ساوه به عنوان مدعی العموم از بانیان وضع موجود سد در هر سطحی که باشند مطالبه گری خواهد کرد.

وی ضمن تاکید بر انجام تحقیقات کارشناسانه و تخصصی به منظور بررسی دلایل کاهش ذخیره آب، دستور  مسلوب المنفعه کردن چاه‌ها و متوقف کردن برداشت‌ها را صادر کرد.

 به گزارش فارس میزان آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر این شهرستان هم اکنون به کمترین میزان خود قبل از سال ۱۳۹۸ رسیده و در حال حاضر دبی ورودی سد الغدیر ساوه ۸۰ لیتر در ثانیه است و  ۴۵۰ لیتر در ثانیه از منابع آبی ذخیره شده در سد الغدیر به مصارف شرب شهر ساوه اختصاص یافته است.

 حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر ساوه به کمتر از ۲۰ میلیون متر مکعب رسیده و از این میزان آب ذخیره شده کنونی در دریاچه سدالغدیر تنها چهار میلیون متر مکعب، قابل بهره برداری است.

پایان پیام 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1581489

مهمترین اخبار ایران و جهان: