نیوز سیتی!
30 آذر 1402 - 15:30

برگزاری دور جدید مشورت‌های سیاسی ایران و ترکیه در تهران

در دور جدید مشورت‌های سیاسی ایران و ترکیه به ریاست معاونان وزرای خارجه درباره مبارزه با عوامل ناامنی در مرزها، همکاری در حوزه محیط زیست و مسأله آب و تقویت همکار‌ی‌های کنسولی و قضایی بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دور جدید مشورت‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به ریاست معاونان وزرای خارجه دو کشور روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه در تهران برگزار شد.

در این نشست که علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و احمد ییلدیز معاون وزیر امور خارجه ترکیه ریاست هیأت‌های دو کشور را برعهده داشتند، موضوعات مختلف مورد علاقه دو طرف در حوزهای دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

راهکارهای افزایش تعاملات دو کشور و نیز گشایش دریچه‌های جدید در مسیر ارتقای مناسبات ایران و ترکیه در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای و علمی از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این نشست یک روزه بود.

 

در این نشست بحران در غزه و تداوم جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری و ضرورت اتخاذ تدابیر موثر برای توقف این جنایات و کمک‌رسانی فوری و بدون قید و شرط، رفع محاصره ۱۶ ساله غزه و جلوگیری از کوچاندن مردم فلسطین در غزه مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

علی باقری در این نشست با اشاره به حمایت همه‌جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی در تداوم جنایات علیه مردم غزه از یکسو و در مقابل شکل‌گیری جریان عمومی و فراگیر دولتی و مردمی جهانی در توقف نسل‌کشی در غزه از سوی دیگر، تصریح کرد: امروز جهان با رویارویی دو جبهه شر و خیر مواجه است و مسؤولیت دو کشور ایران و ترکیه در این صحنه بسیار مهم است.

 

باقری افزود: هیچ کس نمی‌تواند به‌ جای مردم فلسطین تصمیم بگیرد، لذا کشورهای اسلامی باید کمک کنند تا مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود رأسا تصمیم بگیرند.

احمد ییلدز معاون وزیر خارجه ترکیه نیز با بر شمردن تلاش‌ها و اقدامات کشورش برای توقف جنایات رژیم اسرائیل و کمک رسانی به مردم فلسطین، همکاری دو کشور در این عرصه را مهم و مطلوب توصیف کرد.

 

معاونان وزرای خارجه همچنین بر اهمیت تداوم رایزنی، همکاری و هم افزایی دو کشور در مسائل قفقاز و مقابله با حضور و ایفای نقش مخرب عوامل فرامنطقه‌ای  تأکید کردند.

ارتقای همکاری‌های علمی، فرهنگی و رسانه‌ای و مبارزه با عوامل ناامنی در مرزها و مقابله با قاچاق مواد مخدر و کالاهای ممنوعه و همکاری در زمینه محیط زیست و مسأله آب و تقویت همکاری‌های کنسولی و قضایی دو کشور از موضوعات اصلی مورد بحث در بخش روابط دوجانبه بود. 

دو طرف در پایان با اشاره به گستره و تنوع روابط دو کشور بر اهمیت برگزاری منظم نشست رایزنی‌های سیاسی و همچنین تقویت کمیته‌های کاری بین دستگاه‌های مختلف دو کشور تأکید کردند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1611745

مهمترین اخبار ایران و جهان: