نیوز سیتی!
29 آذر 1402 - 17:44

سرعت قطارهای چرا در آذربایجان تا یک سوم کاهش می‌یابد

مدیرکل راه آهن آذربایجان با بیان اینکه نواقصات ایستگاه خاوران تبریز همچنان تکمیل نشده است، گفت: سرعت قطار در حد فاصل زنجان تا تهران را ۱۶۰ کیلومتر بوده و این سرعت گاها در گلوگاه ترددی منطقه آذربایجان حتی به ۶۰ کیلومتر کاهش می یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدرضا قربانی ظهر امروز به مناسبت هفته حمل و نقل در گفتگو با خبرنگاران از سختی های و مشکلات کار راه آهنی در آذربایجان گفت و اظهار کرد: موقعیت جغرافیای و کوهستانی بودن منطقه آذربایجان، کار در بخش ریلی را با اما و اگرهای زیادی همراه ساخته تا جایی که راه آهن کشور حتی شرکت‌های فعال در این بخش را با اجبار مجاب به اختصاص قطار در این مسیر می‌کند.

وی افزود: یکی از گلوگاه‌های ریلی که تردد در آذربایجان را با این وسیله حمل و نقل عمومی به سختی ممکن می سازد حد فاصل میانه تا مراغه به طول ۱۶۸ کیلومتر می باشد که شیب و فراز در این منطقه به ۱۶ در هزار و قوس نیز ۲۵۰ در ۳۰۰ می باشد و این مشخصات جغرافیای عملا تردد قطارها را در این مسیر با دشواری‌های زیادی همراه کرده است.

وی سرعت قطار در حد فاصل زنجان تا تهران را ۱۶۰ کیلومتر اعلام و افزود: این سرعت گاها در گلوگاه ترددی منطقه آذربایجان حتی به ۶۰ کیلومتر کاهش می یابد.

وی پیش بینی کرد با راه اندازی کامل ایستگاه خاوران مسیر راه آهن میانه- تبریز و ورود رسمی این ایستگاه به شبکه ریلی کشور شاهد کاهش اثرات ناشی از این دشواری‌های باشیم.

قربانی همچنین از طولانی شدن پروسه رفع نواقصات ایستگاه خاوران که توسط رئیس جمهور در خرداد افتتاح شد خبر داد و در عین حال این افتتاح را تسریع کننده روند حل نواقصات دانست و گفت:‌ اگر این افتتاح صورت نمی‌گرفت ممکن بود پروسه تکمیل این ایستگاه حتی به سه سال نیز برسد.

این مقام مسئول در حوزه راه آهن آذربایجان ناقص بودن ساختمان‌های ایستگاه‌های مسیر و ساختمان پلیس راه آهن، نبود سوله های تعمیرات دیزل و سالن‌های مسافری، نبود مخازن سوخت برای سوختگیری، نبود وسایل و تجهیزات سنگین تعمیراتی و ... را از جمله نواقصات ایستگاه راه آهن خاوران نام برد و اظهار کرد: براساس توافق راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت زیرساخت‌ها مقرر شده بود بعداز افتتاح این ایستگاه نواقصات در اولین فرصت توسط شرکت زیرساخت‌ها رفع و تحویل راه آهن جمهوری اسلامی ایران شود که متاسفانه به دلیل طولانی شدن پروسه انتخاب پیمانکار برای این منظور هنوز این نواقصات رفع نشده و در نتیجه اقدامات مسافری این ایستگاه با کمترین ظرفیت انجام می شود.

وی تاکید کرد: هنوز این ایستگاه تحویل موقت راه آهن نشده تا بعد به مرحله تحویل قطعی برسد چرا که هزینه های رفع نواقصات این ایستگاه مبالغ سنگین را از محل اعتباری عمرانی می‌طلبد و تامین آنها با هزینه های جاری ممکن نیست که در صورت تحویل رسمی به راه آهن امکان تخصیص اعتبارات عمرانی برای تکمیل این پروژه عملا غیرممکن خواهد بود.

مسافرت ۲ میلیون نفر با شبکه ریلی آذربایجان

قربانیان از جابه‌جایی ۲ میلیون نفر مسافر با شبکه ریلی آذربایجان در بخش حومه و شهری از آمار۹ ماهه گذشته مجموعه تحت مدیریتش نام برد و گفت این ارقام در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۲ درصدی داشته است.

به گفته وی جابجایی بار از طریق شبکه حمل و نقل ریلی آذربایجان نیز یک هزار و ۵۰۰ تن در سال می باشد که با راه اندازی ریلیهای فرعی که مقرر شده برای ۳ واحد صنعتی در استان انجام شود پیش بینی می شود این رقم در کمترین حالت به ۲ میلیون تن افزایش یابد.

پایان پیام/۶۰۰۱۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1610989

مهمترین اخبار ایران و جهان: