نیوز سیتی!
03 آذر 1402 - 22:59

لوح «پایتخت کتاب ایران» به سمنان اعطا شد+ عکس

لوح «پایتخت کتاب ایران» در آیینی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمنان اعطا شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، لوح «پایتخت کتاب ایران» امشب در آیینی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سفر عربستان سعودی در ایران، شماری از مسؤولان کشوری و استانی به سمنان اعطا شد.

در این مراسم، لوح پایتخت کتاب ایران در حضور نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان و استاندار سمنان به فرزند شهید مدافع حرم، «محمدحسین حمزه» و فرماندار سمنان به نمایندگی از مردم سمنان اهدا شد.

آیین رسمی معرفی سمنان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران با حضور نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، مسؤولان استانی و شهرستانی و نیز جمع کثیری از دوستداران فرهنگ، کتاب و کتاب‌خوانی در فرهنگسرای کومش سمنان برگزار شد.

فرصتی تاریخی برای مردم فرهنگ‌دوست سمنان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان در این مراسم، با تبریک انتخاب سمنان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، برنامه‌ریزی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در کشور را یک ضرورتی مهم دانست.

وی گفت: انتخاب سمنان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران فرصتی تاریخی برای همه مسؤولان فرهنگی و متصدیان و فعالان حوزه کتاب است تا در مسیر توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی گام بردارند.

امام جمعه سمنان با یادآوری آمارهای موجود در خصوص پایین بودن نرخ مطالعه کتاب در کشور افزود: بخشی وسیعی از موضوع مطالعه کتاب به دلیل توسعه فضای دیجیتال به کتب دیجیتال منتقل شده است.

مطیعی با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای کتاب‌خوانی دیجیتال اظهار کرد: یکی از مزیت‌های فضای کتابخانه‌ای دیجیتال، دسترسی سریع به تمام منابع علمی دنیاست؛ اما از سوی دیگر، باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا از این بستر به نحو مطلوبی استفاده می‌شود؟

وی با دعوت از اندیشمندان و صاحب‌نظران برای ارزیابی میزان سودمندی نسخه‌های الکترونیکی کتاب گفت: به گفته بسیاری از پژوهشگران و فعالان حوزه کتاب، بخشی از داده‌ها و اطلاعات موجود در بستر دیجیتال، سندیت و وثوق کمتری نسبت به نسخه‌های فیزیکی دارند.

انتشار وسیع اطلاعات در فضای مجازی

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با اشاره به انتشار وسیع اطلاعات در فضای مجازی افزود: اطلاعاتی که در بستر دیجیتال منتشر می‌شوند نسبت به اطلاعات موجود در کتب فیزیکی از عمق کمتری برخوردار هستند که این امر می‌تواند پس از مدتی افراد را دچار توهم «دانای کل» کند.

مطیعی، ایجاد اختلال در روند مطالعاتی صحیح را یکی دیگر از چالش‌های مطالعه نسخ الکترونیکی کتاب عنوان کرد و گفت: وجود گسترده محتوای آلوده، غیرمفید و گاهی مضر در فضای دیجیتال می‌تواند بر سیر مطالعه افراد اثر بگذارد.

افزایش میزان مطالعه بین خانواده‌ها

امام جمعه سمنان با یادآوری تأکیدات مستمر رهبر انقلاب در خصوص کتاب و کتاب‌خوانی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی برجسته‌ترین شخصیتی هستند که همواره آحاد جامعه را به امر کتاب و کتاب‌خوانی تشویق کرده‌اند.

وی با اشاره به افزایش میزان مطالعه بین خانواده‌ها پس از تأکیدات رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب کتاب را یکی از موارد ضروری در سبد خانواده می‌دانند که باید به آن به‌طور ویژه توجه کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با یادآوری روایتی از امیرالمؤمنین علی (ع) در خصوص اهمیت کتاب خاطرنشان کرد: امام علی (ع) کتاب را بوستان علما و دانشمندان دانسته‌اند؛ از این‌رو، باید فضایی ایجاد کنیم تا کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه به‌عنوان یک تفریح شناخته شود.

پایان پیام/74002/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1583389

مهمترین اخبار ایران و جهان: