نیوز سیتی!
03 آذر 1402 - 14:57

افشای پوشش رسانه‌ای جهت‌دار بی‌بی‌سی از جنگ غزه

شماری از خبرنگاران شبکه خبری بی‌بی‌سی در نامه‌ای این شبکه را به طرفداری از مواضع رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه و شکست در نمایش «تصویری انسانی از قربانیان غیرنظامی» فلسطینی متهم کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری بی‌بی‌سی از سوی شماری از روزنامه نگاران این شبکه در بریتانیا به طرفداری نسبت به مواضع رژیم صهیونیستی و ناتوانی در «نمایش تصویری انسانی از قربانیان فلسطینی»در جریان درگیری‌های اخیر میان حماس و تل آویو متهم شده است.

به گزارش روزنامه «تلگراف» بریتانیا هشت تن از روزنامه نگاران شبکه خبری بی‌بی‌سی مستقر در بریتانیا، در نامه‌ای ۲ هزار و ۳۰۰ کلمه‌ای به الجزیره، مدیر این شبکه را به جانبداری نادرست از مواضع رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه متهم کرده و عنوان کردند که این شبکه از زمان آغاز جنگ در غزه در پوشش «دقیق» اخبار مربوط به درگیری‌های میان رژیم صهیونیستی و حماس کوتاهی کرده است.

این روزنامه‌نگاران که از شبکه الجزیره خواسته‌اند تا بنا به دلایل امنیتی هویتشان به اشتراک گذاشته نشود، در نامه مذکور نوشته‌اند که «پوشش خبری انسانی بی‌بی‌سی از وضعیت فلسطینی‌ها در جریان جنگ بسیار کم بوده است» و بی‌بی‌سی را متهم کردند که در رابطه با غیرنظامیان فلسطینی، استانداردهای دوگانه‌ای را اتخاذ کرده است.

آنها عنوان کرده‌اند که بی‌بی‌سی تحت تاثیر حذف واقعیت و عدم انتقاد از اقدامات و ادعاهای رژیم صهیونیستی نتوانسته روایت درستی از جنگ در غزه داشته باشد.

آنها ضمن انتقاد از مواضع شبکه خبری بی‌بی‌سی نوشته‌اند: از تاریخ ۷ اکتبر تا امروز هزاران فلسطینی در جریان جنگ غزه کشته شده‌اند. شمار کشته شدگان باید به چه تعدادی برسد تا موضع تیم تحریریه ما در مورد جنگ تغییر کند؟»

این گروه به الجزیره گفته‌اند که قصد ندارند تا نامه خود را برای مدیران بی‌بی‌سی هم ارسال کنند چرا که به اعتقاد آنها این اقدام منجر به ایجاد بحث‌های معنادار و سازنده‌ای برای تغییر مواضع مدیران این شبکه نخواهد شد.

با این حال، سخنگوی بی‌بی‌سی گفته است که نحوه پوشش خبری این شبکه در جریان جنگ، هزینه‌های ویرانگر انسانی را کاملا برای غیرنظامیان ساکن نوار غزه و اسرائیل آشکار کرده است.

در همین رابطه، «دنی کوهن» مدیر اجرایی شبکه بی‌بی‌سی هفته گذشته در حالی که یکی از خبرنگاران این شبکه را به جانبداری از فلسطین در رسانه‌های اجتماعی متهم کرد، ضمن انتقاد از مواضع حمایتی برخی از خبرنگاران از غیرنظامیان فلسطینی عنوان کرد که یهودیان بریتانیا از گزارش‌های نامتوازن خبرنگاران این شبکه آسیب می‌بینند.

با این حال، در نامه نوشته شده به الجزیره، خبرنگاران بی‌بی‌سی عنوان کرده‌اند که طبق دستور مدیر شبکه، به کار بردن عباراتی مانند «قتل عام» و «بی‌رحمی» از سوی آنها فقط برای حماس مجاز بوده و آنها تنها مجاز هستند که این گروه را به عنوان تنها محرک و عامل خشونت در منطقه معرفی کنند. خبرنگاران مذکور عنوان کرده‌اند که این موضع‌گیری اگرچه نادرست است اما کاملا در راستای مواضع شبکه بی‌بی‌سی است.

در این نامه آمده است که حمله غافلگیرانه حماس به اراضی اشغالی در تاریخ ۷ اکتبر به هیچ عنوان کشتار هزاران شهروند غیرنظامی فلسطینی را توجیه نمی‌کند و بی بی سی نباید از این کشتار در روند فعالیت‌های خود حمایت کند.

روزنامه نگاران بی‌بی‌سی در این نامه از این شبکه خواسته‌اند که یافته های مبتنی بر شواهد سازمان‌های رسمی و بی‌طرفانه بشردوستانه در ماجرای جنگ غزه را در قالب پوشش بهتری انعکاس دهد و در پوشش‌های خبری خود بیشتر به یافته‌های این سازمان‌ها توجه کند.

پایان پیام

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1583045

مهمترین اخبار ایران و جهان: