نیوز سیتی!
27 آذر 1402 - 13:22

وزیر علوم: دشمن به دنبال نهادینه کردن علم سکولار در دانشگاه‌ است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دنیای سلطه در صدد است که علم و ایمان مقابل هم قرار بگیرد و علم سکولار را در دانشگاه‌ها نهادینه کند؛ اما نظام مقدس جمهوری اسلامی، در پی تلفیق علم و ایمان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمد‌علی زلفی‌گل پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه که با محوریت «علم، حکمرانی و تمدن اسلامی» در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار شد، بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه باید منجر به هم‌افزایی نقاط مثبت و موثر فرهنگ حوزوی و دانشگاهی شود.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه زیبایی جوامع به وجود سلایق مختلف و متعدد آن است، عنوان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی اینکه ما نکات مثبت هر کدام از این فرهنگ‌ها را به رسمیت شناخته و قشر فرزانه و فرهیخته به درجه‌ای از بلوغ برسد که تجربه دیگران را ارزان بخرد نه آنکه خود دنبال تجربه آن باشد.

وی تاکید کرد: عمر و سرمایه‌ بشر نباید صرف راه‌های رفته شده، شود و باید از سرنوشت گذشتگان درس عبرت گرفت و انسان می‌تواند با مطالعه تالیفات، مقالات، سخنرانی‌ها، پند و اندرز دیگران در حقیقت از تمام تجربه دیگران استفاده کند.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه هم دانشگاهیان و هم حوزویان باید از تجربیات موفق یکدیگر استفاده کنند، افزود: توسعه با توصیه محقق نمی‌شود و اگر ما در پی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه هستیم این مهم باید از طریق قانون لازم‌الاجرا محقق شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: فرهنگ سالم از طریق قانون محقق می‌شود و اگر فرهنگ حوزوی و دانشگاهی تکامل و تعامل هم‌افزا داشته باشد، وحدت حوزه و دانشگاه رقم می‌خورد و در این راستا وظیفه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اندیشیدن در باب راهبردها و راهکارهاست.

زلفی‌گل در ادامه به بحث شهید مطهری(ره) در باب علم و ایمان اشاره کرد و گفت: دنیای سلطه در صدد است که علم و ایمان مقابل هم قرار بگیرد و علم سکولار را در دانشگاه نهادینه کند؛ اما نظام مقدس جمهوری اسلامی، در پی تلفیق علم و ایمان است؛ همان‌گونه که دین و سیاست کنار هم قرار گرفته‌اند. 

وی تصریح کرد: دنیای سلطه در پی این است که نظارت و کنترل بیرونی صرف صورت گیرد اما فرهنگ حوزوی و دانشگاهی به همسویی کنترل بیرونی و درونی توجه دارد و اداره جامعه را هم از طریق قانون و مقررات و هم عوامل درونی مثل اخلاق، ایمان، انصاف و وجدان و حلال و حرام پیگیری می‌کند.

زلفی‌گل اظهار کرد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باید راهکارهای عملیاتی آموزش به نسل جوان را با محوریت رعایت کنتر‌ل‌های بیرونی که شامل قوانین و مقررات لازم‌الاجراست، کنترل درونی را نیز تقویت کرده چراکه با توصیه صرف، کاری از پیش نخواهد رفت. 

وی با اشاره به اینکه برون‌دادهای علمی، پژوهشی، فناوری که حاصل آثار بدیع و مشترک حوزه و دانشگاه است در بحث ارتقاء و ترفیع امتیازاتی به این طرح‌ها داده می‌شود، عنوان کرد: آئین نامه آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تصویب است و به این طرح‌های تحقیقانی و علمی توجه ویژه شده و در اولویت اجرا قرار می‌گیرند.

وی گفت: تنها برگزاری یک مراسم در روز شهادت عالم ربانی شهید مفتح(ره) کافی نیست و باید از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت امنای دانشگاه و حوزه استفاده کرد و از دو بال دانشمندان و عالمان برای تحول جامعه بهره برد.

زلفی‌گل در پایان گفت: وزرات علوم با قدرت و استقلالی که در این زمینه دارد برنامه‌ریزی اصولی را مدنظر دارد و باید آنها را به تصویب رسانده و با ظرفیت بالای حوزه و دانشگاه و اساتید مبرز در دو عرصه دانشگاه و حوزه شاهد وحدت بیشتر بین این دو نهاد باشیم. 

پایان پیام/۷۸۰۴۲

منبع: فارس
شناسه خبر: 1608101

مهمترین اخبار ایران و جهان: