نیوز سیتی!
26 آذر 1402 - 10:45

رشد ۶۸ درصدی توزیع بذر گندم در ایلام

رئیس جهاد کشاورزی ایلام گفت: در سال زراعی جاری ۲۱ هزار تن بذر اصلاح شده گندم در بین کشاورزان توزیع شده است که نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد افزایش داشته است.

حشمت عزیزان رئیس جهاد کشاورزی ایلام، صبح یکشنبه ۲۶ آذرماه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: ایلام یکی از قطب‌های تولید بذور اصلاح شده گندم در کشور است، با این وصف در سال زراعی جاری بنابر پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر تر سالی و بارش‌های مناسب، کشاورزان اقدام به توسعه و افزیش سطح کشت گندم در استان و بلکه در کشور کرده‌اند، و تقاضا برای بذر افزایش یافته است، که تاکنون ۲۱ هزار تن بذر اصلاح شده گندم در بین کشاورزان توزیع شده است.

وی افزود: این در حالی است که کل سال گذشته ۱۲۵۰۰ تن بذر گندم توزیع شده است، در حالی‌که امسال نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رئیس جهادکشاورزی ایلام ادامه داد: بنابر دستورالعمل وزرات جهادکشاورزی سازمان جهادکشاورزی متعهد است که ۶۵ درصد بذور گندم آبی و ۴۵ درصد بذور گندم کشاورزان را تامین کند و مابقی کشاورزان از گندم سال گذشته به عنوان بذر مصرفی خود استفاده کنند که تاکنون ۲۱ هزار تن تامین و تدارک دیده شده است.

عزیزان خاطرنشان کرد: در بیشتر استان‌های کشور حتی استان‌هایی مانند خوزستان کمبود بذر وجود داشته و استان ایلام جزو معدود استان‌هایی بوده که بذر کشاورزان را تقریباً به طور کامل تامین کرده و اگر کمبودی احساس شده به دلیل تاخر زمانی و مشکلات حمل‌ونقل بوده که مرتفع شده است.

وی متذکر شد: در شهرستان هلیلان سال گذشته ۸۷۰ تن بذر توزیع شده که این رقم امسال به ۱۱۰۰ تن رسیده است.

وی در ادامه گفت: در مورد قیمت گندم بذری، لازم به توضیح است دولت برای فرآوری که شامل بوجاری و ضدعفونی و کیسه‌گیری هزینه‌هایی متقبل می‌شود و همچنین مزارع بذری نیز از کیفیت بالای زراعی برخوردارند که این خود مستلزم هزینه هایی که به صورت کارشناسی شده توسط وزارت قیمت تعیین و به سازمان‌ها ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، استان ایلام دارای ۱۳ شرکت تولید و فراوری بذر بوده و سالیانه بالغ بر ۲۵ هزار تن انواع بذر اصلاح شده تولید می‌کنند که علاوه بر نیاز استان بخشی از مازاد آن به سایر استان‌ها بنا بر درخواست ارسال می‌شود.

پایان پیام /

منبع: فارس
شناسه خبر: 1607089

مهمترین اخبار ایران و جهان: