نیوز سیتی!
08 آذر 1402 - 22:57

ترکیه: ناامید کردن حامیان فلسطین باعث هرج‌ومرج در جهان می‌شود

وزیر امور خارجه ترکیه شامگاه چهارشنبه گفت که میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان با فلسطین اعلام همبستگی کرده و ناامید کردن آنها می‌تواند منجر به هرج و مرج در بسیاری از کشورها شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه گفت که حملات وحشیانه اسرائیل در غزه جنایت جنگی به شمار می‌آید.

وی در ادامه اضافه کرد: «میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با فلسطین اعلام همبستگی کرده و ناامید کردن آنها می‌تواند منجر به هرج و مرج در بسیاری از کشورها شود».

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: «تمدید آتش‌بس در غزه و تبادل اُسرا باعث ایجاد امیدواری شده است».

چاووش اوغلو گفت: «باید این واقعیت تلخ را به فرصتی برای حل ریشه‌های درگیری تبدیل کنیم و در راستای تطبیق راه حل دو دولت گام برداریم».

 وزیر خارجه عربستان سعودی چهارشنبه شب به وقت تهران بر لزوم بر قراری یک آتش بس با دوام و مستمر  بین فلسطین و رژیم صهیونیستی  تاکید کرد.

«فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه سعودی  اظهار داشت: «آتش بس کافی نیست، آنچه مورد نیاز است آتش بس و صلح معتبر است که دوام داشته باشد و به اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها اجازه دهد تا در کنار هم زندگی کنند. هر چیز دیگری، منجر به ادامه بحران در منطقه خواهد شد.»

پس از هفت هفته حملات همه جانبه رژیم صهیونیستی به غزه، سرانجام توافق آتش بس موقتی میان حماس و رژیم صهیونیستی برای تبادل اُسرا حاصل شد که این آتش‌بس برای دو روز و تا فردا تمدید شده است.

«ابوعبیده» سخنگوی کتائب القسام شاخه نظامی جنبش حماس تأکید کرد که تا زمانی به توافق آتش‌بس پایبند هستیم که دشمن صهیونیستی به آن پایبند باشد.

در تحولی دیگر، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل شامگاه چهارشنبه گفت که از ابتدای عملیات نظامی اسرائیل در غزه، بیش از ۱۴ هزار نفر کشته شدند.

وی  گفت:«طی چند هفته بیش از هر جنگ دیگری در زمان دبیر کلی من، کودک در غزه کشته شدند.»

پیشتر، «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که فقدان زیرساخت‌های فعال یا دسترسی به دارو به افزایش بیماری‌های عفونی در بین حدود ۱.۳ میلیون آواره در غزه منجر شده است.

به گفته وی، بیش از ۱۱۰ هزار نفر عفونت‌های حاد تنفسی دارند، بیش از ۷۰ هزار نفر مبتلا به درجاتی از اسهال  هستند و هزاران نفر مبتلا به بیماری‌های دیگر از جمله عوارض پوستی، آبله مرغان و یرقان هستند.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1589045

مهمترین اخبار ایران و جهان: