نیوز سیتی!
29 آبان 1402 - 18:46

۷۸۰ کودک زیر ۵ سال نیشابور مشمول برنامه رفع سوء تغذیه دولت شدند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از اجرای برنامه رفع سوء تغذیه برای کودکان زیر ۵ سال با مشارکت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و قرار گرفتن 780 کودک در این طرح خبر داد.

حامد جلالیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: برای اجرای طرح در گام اول کودکان زیر ۵ سال از طریق پایش شاخص‌های تن‌سنجی کودک (اندازه گیری قد و وزن و مقایسه با منحنی های رشد) در پایگاه ها و خانه‌های بهداشت شناسایی شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: کودکان زیر ۵ سال به منظور کاهش و رفع سوء تغذیه (لاغری، کم وزنی و کوتاه قدی) شناسایی شدند و داده‌ها به وزارت بهداشت و واحد بهبود تغذیه ارسال شد.

وی ادامه داد: پس از جمع بندی داده‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، حدود ۱۴۵ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه شناسایی و به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارجاع شدند و نهایتا پس از بررسی استحقاق سنجی از طریق آزمون وسع مبتنی بر دهک بندی درآمدی خانوارها در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، ۱۲۳ هزار ۵۷۸ کودک در دهک‌های یک تا ۷ درآمدی تشخیص داده شد و مشمول برنامه رفع سوءتغذیه کودکان قرار گرفتند.

جلالیان با اشاره به اهمیت تغذیه به ویژه در دوران کودکی خاطرنشان کرد: از زمان تشکیل نطفه تا قبل از پایان ۵ سالگی که بیش از ۹۰ درصد مغز کودک در همین زمان تشکیل می شود فرصت طلایی حمایت غذایی از کودکان است. چنانچه سوءتغذیه در این زمان طلایی حل نشود منجر به بروز آسیب جدی به مغز، معلولیت و تدوام چرخه فقر و فقر بین نسلی می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اضافه کرد: در همین راستا مقرّر شد حساب سرپرستان خانوار دارای کودک زیر ۵ سال مبتلا به سوء تغذیه دردهک های یک تا هفت درآمدی در قالب سبد غذایی مشتمل بر اقلام مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شارژ شود که از طریق فروشگاه های طرف قرارداد و کالابرگ الکترونیکی قابل استفاده می‌باشد.

استان خراسان رضوی صدرنشین سوتغذیه کودکان زیر ۵ سال در کشور

وی تاکید کرد: استان‌های خراسان رضوی( ۱۶/۹۰ %)، اصفهان( ۱۶/۴۹ %) و سیستان وبلوچستان( ۱۲/۵۷ %) بیشترین سهم استانی را در کشور به خود اختصاص داده‌اند که نشان می دهد وضعیت تغذیه کودکان خانوارهای ۷ دهک پایین درآمدی در این استان‌ها نسبت به سایر استان‌ها بدتر است.

جلالیان عنوان کرد: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ۷۸۰ کودک زیر ۵ سال مبتلا به سوء تغذیه نیازمند تحت پوشش برنامه رفع سوء‌تغذیه قرار گرفتند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1579089

مهمترین اخبار ایران و جهان: