نیوز سیتی!
05 دی 1402 - 15:35

وجود ۲۷۵ روستای پرخطر در معرض سیل در زنجان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه تعداد ۲۷۵ روستا با دارابودن ۴۲هزار و ۵۵۵ واحد‌مسکونی در معرض سیل و بارندگی شدید هستند، گفت: از این تعداد نیز تاکنون ۴۳ درصد مقاوم‌سازی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رضا خواجه‌ای، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به پنجم دی‌ماه (سالروز زلزله بم) به‌عنوان «روز ملّی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» اظهار کرد: هدف از یادآوری و بزرگداشت این روز، جلب نظر و توجه عمومی به مخاطرات ناشی از وقوع پدیده‌های طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و شناسایی عوامل پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از آن به ویژه تلفات جانی و گسترش فرهنگ ایمنی در جامعه است که در این میان شناخت پدیده زلزله و سایر سوانح طبیعی و ارائه الگوهای مناسب برای رفتار جمعی و فردی مردم در قبل، حین و بعدازاین سوانح می‌تواند اثرات مخرب آن را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه موضوع مقاوم سازی واحدهای مسکونی نیز بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفته بطوری که این روند در مقایسه با سال‌های گذشته روند روبه‌رشدی داشته که استقبال ساکنان روستاها م>‌ تواند چشم‌انداز بهتری را فراهم کند، ادامه داد: ساخت واحدهای مسکونی مقاوم و امن در مقابل خطرات حوادث طبیعی، ترویج مقاوم‌سازی و افزایش آگاهی روستائیان برای بالا بردن کیفیت و اهمیت مکان ساخت بناها اهمیت زیادی دارد.
وی با اشاره به نقش موثر دهیاران در مقابله با بحران در روستاها به عنوان مدیران بحران روستایی، افزود: تمهیدات دهیاران در روستاها تاثیر بسزایی در مدیریت بحران در این مناطق دارد و به دلیل توجیه دهیاران و ارائه آموزش‌های لازم به آنان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
خواجه‌ای مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی را یاد آور شد و افزود: هر چند استان زنجان در این عرصه به کمک بانک‌های عامل پیشتاز است و شاخص مقاوم‌سازی مناطق روستایی در این استان بیشتر از متوسط کشوری است اما همچنان مناطقی وجود دارد که بافت‌های خشتی و بناهایی با مصالح نامرغوب در آن وجود دارد که در این راستا بانک‌های عامل در ارائه تسهیلات به متقاضیان برای مقاوم‌سازی مسکن، نقش مهمی بر عهده دارند. 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان تکید کرد: زندگی روستایی در این مناطق علاوه بر آسیب‌زا بودن برای ساکنان این مناطق می‌تواند هزینه‌های اجتماعی زیادی نیز به همراه داشته باشد، از آنجا که استان زنجان استانی با خطر زلزله خیزی است و آسیب‌زایی بسیاری از روستاها و شهرهای استان در زمین لرزه‌ها مشهود است، باید که دستگاه‌های اجرایی مرتبط  در این عرصه تلاش بیشتری برای فرهنگ سازی استقبال از تسهیلات کم‌بهره و وام‌های بلاعوض برای مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده انجام دهند.
وی تصریح کرد: بنیاد مسکن استان زنجان برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی، عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونت‌گاه‌های آسیب‌پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه همواره در دستور کار خود قرار داده است به طوری کهan> هم اکنون در سطح استان ۹۲ هزار و ۶۷۸ واحد مسکونی روستایی شناسایی شده که می‌توان گفت تاکنون ۵۶ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان معادل ۵۲ هزار واحد در مقابل زلزله مقاوم‌سازی شده‌ان دکه امیدواریم با ترویج فرهنگ مقاوم‌سازی ساخت‌وسازها در مناطق روستایی، این میزان افزایش یابد.
خواجه‌ای با اشاره به تعداد روستاهای محدوده گسل و زلزله این استان یادآور شد: در حال حاضر ۱۵۳ روستا به تعداد ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی در محدوده گسل هستند که از این تعداد۶هزار و ۸۵۷ واحد معادل ۳۷ درصد مقاوم سازی شده است. 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان افزود: همچنین تعداد ۲۷۵ روستا با دارا بودن ۴۲هزار و ۵۵۵ واحد‌مسکونی در معرض سیل و بارندگی شدید هستند که از این تعداد نیز تاکنون ۴۳ درصد مقاوم سازی شده است. 
وی با اشاره به روستاهای کم برکم‌برخوردارن از حیث مقاوم سازی واحد‌های مسکونی، گفت: خوشبختانه در حال حاضر تعداد‌ روستاهای کم‌برخوردار و‌غیرمقاوم ( زیر ۲۰ درصد مقاوم‌سازی شده ) از ۴۱۲ روستا به ۲۳۴ روستا رسیده است.
خواجه‌ای ادامه داد: در طول دو سال گذشته تعداد واحدهای مسکونی روستایی  مقاوم سازی شده با تسهیلات طرح ویژه در استان، ۸ هزار و ۴۶۴ واحد‌ بوده است.
پایان پیام/73004

منبع: فارس
شناسه خبر: 1616745

مهمترین اخبار ایران و جهان: