نیوز سیتی!
16 آذر 1402 - 21:23

دانشجو در مسیر مطالبه‌گری هم اشکال بگیرد و هم راه‌حل ارائه کند

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌شمالی گفت: مطالبه‌گری دانشجو باید بر اساس قاعده، منطق و استدلال باشد یعنی هم اشکال بگیرد و هم راه‌حل ارائه بدهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، حجت‌الاسلام رضا نوری نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد در نشست صمیمانه با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خراسان‌شمالی که به مناسبت ۱۶آذرماه، روز دانشجو برگزار شد، ضمن تبریک روز دانشجو به دانشجویان اظهارکرد: یکی از روزهای مهم در تقویم نظام جمهوری ‌ا‌سلامی، روز دانشجو است که به قصه استکبارستیزی و مبارزه گره خورده و‌ مسیر دانشجویی که توسط دانشجو انتخاب شده، نه در شعار، بلکه در واقعیت و عمل از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی گفت: در همه نظام‌های دنیا به دانشجویان اهمیت زیادی داده شده، اما در نظام جمهوری‌اسلامی علاوه بر تمامی موضوعات، از نظر دینی نیز برای دانشجو ارزش و اهمیت بسیار زیادی در نظر گرفته است.

امام جمعه بجنورد افزود: بر این اساس، اگر دانشجو قدر خودش را بداند و قدرشناسی از خودش داشته باشد و اهداف عالی که در برنامه علم‌آموزی خود دارد مد نظر قرار بدهد و برای آن تلاش کند، می‌تواند توفیقات زیادی را کسب و لذت و نشاط بیشتری را به دست آورد.

وی ادامه داد: در این‌صورت دانشجو زمانی که بفهمد کارش ارزشمند و مفید است، خستگی از وجودش بیرون خواهد رفت.

حجت‌الاسلام نوری تصریح کرد: در اسلام در رابطه با فراگیری علم تشویق‌های زیادی صورت پذیرفته است، اصل فراگیری علم که در اسلام به آن عنایت و توجه بیشتری شده این است که یادگیری علم بر هر زن و مرد مسلمان لازم و واجب است و باید علاوه بر فراگیری علم، تمامی موضوعات ‌لازم و ضروری را در زندگی خود بکار بگیرد.

وی عنوان کرد: فراگیری علم بر همه افراد جامعه واجب و لازم است، و انسان‌ها تحت هر شرایطی و در هر مقطع سنی، باید به دنبال یادگیری علم بروند، چه از نظر بعد مکانی، اگر در دورترین مکان یعنی چین باشد.

حجت‌الاسلام رضا نوری ادامه داد: درجات انسان‌ها در روز قیامت بستگی به علم آن‌ها دارد، به‌گونه‌ای که شاهد هستیم به‌خاطر داشتن فضیلت علم و دانایی انسان‌، تمامی مخلوقات و حتی فرشتگان در مقابل انسان‌ به سجده افتادند.

وی اظهار داشت: علم‌آموزی خودش فضیلت دارد و کسی هم که در مسیر فراگیری علم می‌رود همانند کسی است که در حال سجده و عبادت است و حتی اگر این فرد در راه علم، جانش را از دست بدهد، همانند کسی‌است که در پیشگاه خداوند به شهادت رسیده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌شمالی گفت: قرار است امور مملکت فردا به دست شما دانشجویان داده شود، به همین منظور باید عنایت ویژه‌ای به این قشر صورت پذیرد و همچنین به‌گونه‌ای آموزش و تربیت شوند که در آینده هر مسئولیتی که به دانشجو واگذار شد، به‌خوبی بتواند آن مسئولیت را انجام و در  همه عرصه‌ها موفق شود.

امام جمعه بجنورد خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید بدانید آینده کشور چگونه است باید در شرایط کنونی وضعیت دانش‌آموزان و دانشجویان را مورد بررسی قرار بدهید، اگر از وضعیت مطلوبی برخوردار بودند آینده خوبی در انتظار آنها است.

حجت‌الاسلام نوری تصریح کرد: با این شرایط، کل امور کشور در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... در دست دانشجویان است و اهمیت علم و دانش به‌گونه‌ای است که بدانیم چه کسی باید علم را رشد بدهد، بدون شک رشد علم با دانشجو و با مراکز علمی، دانشگاه‌ها، پژوهشکده ها و... است.

وی ادامه داد: امروزه خیلی از جنگ‌ها، جنگ زمینی نیست و دشمن در حال حاضر به‌شیوه‌های مختلف به جنگ با نظام جمهوری اسلامی آمده، پس همه ما باید با فراگیری علم و دانش، خودمان را مجهز به دانش پیشرفته کنیم، چرا که آینده از آن کسانی است که پیشرفت علمی خوبی دارد.

امام جمعه بجنورد عنوان کرد: علم ذاتا ارزش دارد و دانشجو می‌تواند‌ به‌‌راحتی مسائل و موضوعات مهم  جامعه را بر اساس استدلال مطالبه و نقد کند  و به‌راحتی می‌تواند پیگیر مطالبات و خواسته‌های خود باشد.

وی گفت: اگر دانشجو در روند حرکت مسوولان درست ورود پیدا کند می‌تواند اصلاح کند چرا که جوان است و جوان‌ دانشجو روحیه نقد را دارد و چون جوان وابسته و دلبسته نیست به‌راحتی می تواند پیگیر مطالبات خودش باشد.

حجت‌الاسلام نوری افزود: دانشجو می‌تواند جامعه را متوجه اشتباهات خود کند ولی مطالبه‌گری دانشجو باید بر اساس قاعده، منطق و استدلال باشد یعنی هم اشکال بگیرد و هم راه‌حل ارائه بدهد.

وی تصریح کرد: برای تحقق شرایط ذکر شده بنا به فرمایش امام راحل(ره) شرایط سه‌گانه؛ تحصیل، تهذیب و ورزش را باید در نظر داشته باشیم.

پایان پیام/آ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1597389

مهمترین اخبار ایران و جهان: