نیوز سیتی!
20 آذر 1402 - 11:03

100 روز آلودگی سوغات ناخوشایند پتروشیمی‌ها برای لامرد

شهرستان لامرد از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۰۰ روز ناسالم را در کارنامه خود ثبت کرده که ذرات معلق کمتر از دو ونیم میکرون به عنوان آلاینده اصلی معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از لامرد، سامانه پایش کیفی هوای کشور شاخص کیفی هوای شهرستان لامرد از توابع استان فارس را در چند روز گذشته در وضعیت ناسالم نشان می‌دهد، شاخصی که بر اساس این سامانه گویای آلودگی و ناسالم بودن هوا برای همه گروه‌ها است و نیاز به تعطیلی مراکزی همچون مدارس جهت پیشگیری از آسیب به مردم دارد.

فرماندار شهرستان لامرد در گفتگو با خبرنگار فارس از بی مهری ها به این شهرستان گفت و اظهار داشت: با توجه به همجواری شهرستان لامرد با منطقه ویژه پارس جنوبی و شهرستان عسلویه و وجود پتروشیمی ها و پالایشگاه ها اثرپذیری ناشی از این صنایع، شهرستان لامرد را با مشکل آلایندگی مواجه کرده است.

احمد خضری افزود: بر اساس دستگاه آلایندگی سنجی مستقر در اداره محیط زیست شهرستان، از ۲۷۰ روز گذشته، بیش از ۱۰۰ روز شهرستان حد نصاب متوسط به بالای آلایندگی را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه تقسیمات جغرافیایی و سیاسی حاکم بر منطقه، هیچ گونه اعتباری مبنی بر حق آلایندگی از سوی این شرکت ها به شهرستان های تاثیرپذیر که امکان مقابله با این آلایندگی را ایجاد می کند تعلق نمی گیرد.

فرماندار لامرد ادامه داد: شهرستان هایی را داریم که با فاصله ۴۰۰ کیلومتری با صنایع مستقر در عسلویه اعتبارات خوبی دریافت می کنند در صورتی که هیچ اثرپذیری و آلایندگی از این مناطق ندارند.

رابطه مستقیم آلودگی هوا و افزایش بیماری های حساسیتی

رئیس شبکه بهداشت و درمان لامرد نیز گفت: هرچقدر آلودگی آب و هوا بیشتر باشد بیماری حساسیتی شیوع پیدا می کند و همین امر باعث حساسیت در سیستم دفاعی بدن شهروندان می شود.

علیرضا دشت پیما با بیان این مطلب که اگر آلایندگی هوا به صورت مکرر اتفاق بیافتد بیماری تنفسی در اطفال و بزرگسالان بیشتر می شود اظهار کرد: هوای ناسالم لامرد سلامت افراد و خانواده ها را به مخاطره می اندازد و با توجه‌ به وضعیت کنونی آلودگی هوا توصیه می‌شود افراد مبتلا و دارای سابقه بیماری‌های قلبی، کلیوی و ریوی، زنان باردار و شیرده، سالمندان و کودکان از تردد در معابر و مرکز شهر و فعالیت طولانی و سنگین در خارج از منزل جدا خودداری کنند.

گزارش: محسن نیدانی

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1600889

مهمترین اخبار ایران و جهان: