نیوز سیتی!
24 آذر 1402 - 10:53

روایتی از دیداری به وسعت ۱۰ امضای خونین

۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی یک میراث بزرگ و ۱۰ هزار علی اکبر تربیت شده در مکتب عاشورا و ۱۰ هزار امضای خونین پای تضمین یکپارچگی و وحدت ایران است.

خبرگزاری فارس - تبریز- مهدی کاظم زاده: جنگ ایران و عراق که مردم از آن به عنوان دفاع مقدس یاد می‌کنند، در برهه‌ای از تاریخ ایران رخ داد که این کشور تازه با انقلابِ مردم بر علیه حاکمیت طاغوتِ وابسته به استکبار، در حال تلاش برای ایستادن روی پای خود بود؛ جنگی که عراق به پشتوانه ابرقدرت‌های شرق و غرب، ۸ سال یک نبرد نابرابر را علیه این مردم تحمیل کرده و آنان نیز به پشتوانه غیرت دینی و رهنمودهای امام خمینی توانستند با دستان خالی و با تکیه بر نیروی ایمان، حماسه‌‌ای تاریخی رقم بزنند.

اکنون ۴۳ سال از آغاز این دفاع مقدس ۸ ساله از خاک اسلام می‌گذرد، اما هر روز خون شهیدان راه اسلام، تازه‌تر و رنگین‌تر شده و مسیرهای تازه‌ای را در راه استقلال و عزت این کشور باز می‌کند. جوانان امروزی ایران، نسلی هستند که امام خمینی (ره) و دوران دفاع مقدس را ندیده‌اند، اما اکنون بیش از هر شخص ایرانی، به راه امام و شهدا و آرمان‌های انقلاب اسلامی معتقد و پایبند هستند.

شهدای لشکر عاشورای آذربایجان، از جمله شهدای شاخص و موثر در دفاع مقدس بودند که غیرت دینی و وطنی خود را در دفاع از خاک ایران و اسلام نشان دادند و باعث شد تا این خطه بیش از ده هزار فرزند رشید خود را در آن سال‌های سخت، تقدیم کرده و امام خامنه‌ای هم بارها از آنها و غیرت مثال زدنی لشکر عاشورا و رزمندگان آذربایجان به نیکی یاد کرده اند.

۱۰هزار شهیدی که در بین آنها از معلم تا مغازه‌دار، از دانش‌آموز تا روحانی، از بسیجی تا ارتشی و سپاهی، از زن و مرد تا جوان و بزرگسال، همگی در کنار هم برای یک هدف یعنی دفاع از وطن و ناموس جنگیدند و اجازه ندادند حتی یک وجب از این خاک هم به دست دشمن بیافتد. آنها ریشه‌های این انقلاب را با خون خود آبیاری کردند.

وقت آن رسیده که شهدا خون تازه‌ای در رگ‌های مردم آذربایجان دمیده و روح ایثار و ایمان را دوباره در فضای شهرهای تبریز و آذربایجان گسترش دهند. این روزها فضای شهر تبریز رنگ و بوی شهیدان را به خود گرفته است؛ جملات تاثیرگذار از شهدا تا تصاویر نورانی و وصیت‌نامه‌ها در سطح شهر از شهدا سخن می‌گویند. نام و یاد شهدا سخن غالب محافل است و جوانترها مشتاق شنیدن خاطرات ایثار و رشادت شهدا از بزرگترها هستند.

این روزها خبر رسیده که تعدادی شهید گمنام به زودی فضای شهرهای آذربایجان شرقی بویژه تبریز را عطرآگین خواهند کرد، شهدایی که مردم آنها را فرزندان حضرت زهرا (س) و فرزندان روح‌الله (امام خمینی (ره) ) می‌دانند.

 اما خبر دیگری خانواده شهدا را بیشتر به لحظه شماری انداخته است، خبر دیدار خانواده‌هایی که این فرزندان رشید را تربیت کرده‌اند، با امام شهدا، رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله امام خامنه‌ای.

روز دیدار فرا می‌رسد، با شوقی شیرین جزو اولین نفرهایی هستم که به حسینیه امام خمینی (ره) می‌رسم، پدر شهید، فرزند شهید، همسر شهید و جمعی از برگزار کنندگان یادواره شهدا کم‌کم می‌رسند.

 

نمی‌گفت بروید، می‌گفت بیایید

اینجا از میهمانان تا میزبانان، بیشترشان ترکی صحبت می‌کنند و احساس غریبی نمی‌کنم. ثانیه‌ها خیلی کُند می‌گذرند، عطش دیدار هر لحظه بیشتر می‌شود و همه حاضران بی‌صبرانه منتظر دیدار امام و مقتدای خود هستند. فرصت را غنیمت شمرده و به سراغ تعدادی از میهمانان مراسم می‌روم، همسر شهید مهدی باکری را از دور می‌شناسم، جزو نخستین میهمانان حسینیه است، به یاد می‌آورم که شهید باکری همواره از فرماندهان پیشتاز بود، نمی‌گفت بروید، همیشه جلوتر از همه حرکت می‌کرد و می‌گفت بیایید. احسان باکری، فرزند شهید حمید باکری هم یکی دیگر از میهمانان ویژه این دیدار بود.

شهیدان حمید و مهدی باکری از عزیزترین شهدای آذربایجان و ایران است که مردم بخاطر رشادت‌هایشان خیلی دوستشان دارند. همسرشهید مهدی باکری علت این عزیز بودنش را صبر، ایستادگی، مقاومت و ولایتمداری او می‌داند که باعث شده او به یک الگو تبدیل شود.

 

مهمترین توصیه « مهدی»

خانم باکری توصیه می‌کند که همه سعی کنند سرگذشت شهدا از کودکی تا شهادت، از زندگی خانوادگی تا مراودات اجتماعی و... را مطالعه کنند. او پشتیبانی از ولایت را یکی از مهمترین توصیه‌های مهدی می‌داند تا اسلام و کشور از آسیب‌ها مصون باشد.

یکپارچه شدن ایران و بیمه شدن در برابر دشمنان

حسین شرفخانلو هم در این جمع حضور دارد، او را با کتاب‌های پرفروشش می‌شناسند، او هم به نیابت از پدر شهیدش آمده تا با رهبرش تجدید بیعت کند. دائما در حال نکته برداری است تا بتواند این دیدار را هم در خاطرات یک ملت ثبت کند.

او تجربه دفاع مقدس را باعث «یکپارچه شدن ایران و بیمه شدن در برابر دشمنان» می‌داند.

روایت عینی از عاشورا 

شرفخانلو معتقد است که قبلا مفهوم «شهادت» در ادبیات اسلام یک مفهوم تاریخی بود ولی دفاع مقدس برای دفاع از اسلام یک مفهوم جدیدی بخشید لذا عاشورا یک روایت زنده تری یافت. شهادت، جانبازی، امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع)، حضرت زینب(س)، ولایت و... مفاهیمی بود که فقط در کتاب و روایات نبود، بلکه به یک روایت عینی از عاشورا تبدیل شد.

پدر یک شهید و دو جانباز و ساخت ۸ مدرسه و ۴ مسجد

پس از حسین شرفخانلو، پیرمرد جذابی که حدود ۸۰ ساله به نظر می‌رسد و در انتهای مجلس نشسته، توجهم را جلب می‌کند. به سراغش می‌روم سر صحبت را با او باز می‌کنم، متوجه شدم که پدر یک شهید و دو جانباز است که با آن قد خمیده، ۸ مدرسه و ۴ مسجد ساخته و ۸۵ خانواده فقیر را تحت‌پوشش قرار داده تا از دارایی خود سهمی در رشد این انقلاب و اسلام و حمایت از مستضعفین داشته باشد.

حاج حسین کیوانی، اهل بستان‌آباد است و فرزندش سعید در ۱۸ سالگی به شهادت رسیده است. او می‌گوید که سعید بخاطر دفاع از کشور و ناموس به جنگ با دشمن رفت و اگر دوباره کشورم نیاز داشته باشد، نه تنها فرزندانم را به جبهه می‌فرستم، بلکه خودم با ۸۰ سال سن، جلوتر از آنها به جبهه خواهم رفت.

 

لای‌لای ای جبهه‌لرین یورقونی ای خسته جوانلار

 رفته‌رفته به جمع مشتاقان دیدار اضافه می‌شود. حاج صمد قاسمپور، شاعر بزرگ تبریزی است که همه رزمندگان لشکر عاشورا او را با شعر «لای‌لای ای جبهه‌لرین یورقونی ای خسته جوانلار - لای‌لای اروند کنارینده قیزیل قانه باتانلار» می‌شناسند، فرزند یکی از شهدا که میهمان حسینیه است، در کنار او نشسته و این شعر را با او همصدا می‌شود.

 حسینیه امام خمینی(ره) هم امروز با همین شعر و با نوای حاج تقی جابری، به حال و هوای دوران دفاع مقدس رفت و نوحه‌هایی از مادرمان حضرت زهرا (س) همخوانی شد.

«لای لای ای جبهلرین یورگونی ای خسته جوانلار

لای لای ای شهد شهادتن ایچیب قانا چاتانلار

لای لای اروند کنارینده قیزیل قانا باتانلار

خوش یاتیب یاخشی یاتیبسیز

یاخشی دونیانی آتیبسیز»

کم کم حسینیه در حال پرشدن است، در پیشانی مجلس، آیه ۱۷۰ سوره آل‌عمران خود نمایی می‌کند. فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ - آنان (شهدا) به فضل و رحمتی که خدا نصیبشان گردانیده شادمانند.

متن دیگری هم به مثابه یک درس تاریخی، به نقل از امام خمینی (ره) به چشم می‌خورد که نوشته است: «خون شهیدان برای ابد، درس مقاومت برای جهانیان است».

با دوفرزند شهیدی آشنا می‌شوم که هر دو اکنون در استان آذربایجان شرقی از زمره مدیران هستند، اتفاق جالبی که هم صحبتی با این دو عزیز برای ما درس بزرگی داد، این بود که پدر رضا لعلی فرماندار بناب، کارگر قالیبافی بود که در جبهه شهید شد و پدر رضا جانفشان نوبری، شهردار منطقه۶ تبریز، تاجر فرش بود که به شهادت رسید، این نشان می‌دهد که هر قشر و گروهی در ایران برای دفاع از وطن، ناموس و اسلام احساس وظیفه کرده و به میدان آمدند تا یک وجب از خاک ایران چه از غرب و چه از جنوب به دست دشمن نیافتد و درس مقاومت بزرگی برای همه آزادگان جهان باشد.

حضور نورالدین پسر ایران در جمهوری آذربایجان و ترکیه

رفته رفته زمان حضور امام خامنه‌ای در حسینیه نزدیک‌تر شده و همه مشتاق زیارت ایشان هستند. قبل از حضور رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، با سید نورالدین عافی یکی از جانبازان دفاع مقدس است که خاطرات جالب او در کتابی به نام «نورالدین پسر ایران» چاپ شده و ترجمه آن هم در جمهوری آذربایجان و ترکیه در دسترس است، دقایقی هم صحبت می‌شوم.

سلام ای پسر ایران

سید نورالدین از خاطره نخستین دیدارش با امام خامنه‌ای سخن گفت، او می‌گوید «اولین باری که با امام خامنه‌ای دیدار داشتم، پس از نماز خدمت ایشان رسیدم. آقا در اولین دیدار آغوش خود را باز کرد و فرمودند: سلام ای پسر ایران. گفتند که کتاب شما را خواندم و بارها برای خاطرات شما خندیدم و گریه کردم. این دیدار و آن آغوش گرم و صمیمی را هیچگاه فراموش نخواهم کرد».

پیکر شهیدی که با ظهور آقا امام زمان (عج) باز می‌گردد

لحظه دیدار نزدیکتر می‌شود، امیر عبداللهی، فرزند شهید جاویدالاثر مدافع حرم عباس عبداللهی را در بین جمعیت می‌بینم و بعنوان آخرین نفر قبل از ورود آقا به حسینیه با او هم صحبت می‌شوم. شهید حاج عباس که سال‌ها در جبهه‌های دفاع مقدس حضور فعال داشت، سال ۱۳۹۳ برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) به سوریه رفت و پس از ماه‌ها مجاهدت به شهادت رسید. پیکر او هنوز به ایران بازنگشته است. امیر عبداللهی می‌گوید که به پدر شهیدش افتخار می‌کند و معتقد است، پیکر پدر شهیدش که تاکنون به تبریز بازنگشته، با ظهور آقا امام زمان (عج) باز می‌گردد.

حسین، حسین شعاریمیز - شهادت افتخاریمز

عقربه‌های ساعت، ۱۰.۳۱ دقیقه را نشان می‌دهد، همه بی قرار دیدار امام خود هستند. پرده‌ها کنار می‌روند و حسینیه با حضور امام خامنه‌ای به شور می‌آید و همه یکصدا به زبان ترکی شعار می‌دهند «آذربایجان اویاخدی - انقلابا دایاخدی»، «آذربایجان جانباز - خامنه‌ای دن آیریلماز»، «حسین، حسین شعاریمیز - شهادت افتخاریمز». آقا که خود جانباز است، دستی تکان داده و تشکر می‌کند.

علیرضا سلطانی، قاری قرآن این مراسم با شکوه است که به زیبایی آیاتی از ویژگی‌های شهدا را تلاوت کرده و رهبر انقلاب انگشترش را به نشانه تقدیر از تلاوت زیبایش تقدیم می‌کند.

 

۱۰ امضای خونین برای یکپارچگی ایران

آیت‌الله سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، ابتدا از ولی فقیه خود برای ارائه گزارش اجازه خواسته و می‌گوید: ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی یک میراث بزرگ و ۱۰ هزار علی اکبر تربیت شده در مکتب عاشورا و ۱۰ هزار امضای خونین پای تضمین یکپارچگی و وحدت ایران است.

آل‌هاشم از استکبار ستیزی و مقاومت زن و مرد و پیر و جوان آذربایجانی در طول تاریخ ایران سخن می‌گوید و قول داد مردم تبریز و آذربایجان از راه و آرمان شهدا مانند مقدسات خود حراست کرده و رهنمودهای امام شهدا را چراغ راه خود قرار خواهند داد.

 

پرچم آزادگی مردم ایران دست تبریزی‌هاست

سردار عباسقلی‌زاده که خود از پیشکسوتان جهاد و شهادت است و همه او را حاج اصغر می‌شناسند، بعنوان فرمانده لشکر عاشورای آذربایجان شرقی گزارش مفصلی از روند برگزاری کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید استان می‌دهد.

حاج اصغر، توصیف رهبری از مردم تبریز و آذربایجان را افتخار آمیز می‌داند و جمله مهم آقا در مورد تبریز را با افتخار تکرار کرد که «پرچم آزادگی مردم ایران دست تبریزی‌هاست». او تبریز را در اول صف مبارزه با اسلام آمریکایی می‌داند که شهدای محراب و ۱۰ هزار شهید، سند اثبات اعتقاد آذربایجانی‌ها در دفاع از اسلام و میهن است.

او از نهضت فراگیر برای برگزاری یادواره‌های شهدا در استان آذربایجان شرقی خبر داد و فعالیت گروه‌های مردمی در بسط و گسترش فرهنگ جهاد و شهادت را مصداق ادعای خود عنوان کرد. او انتشار نزدیک به ۵۰ کتاب از دفاع مقدس را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه حدود ۴۰ کتاب دیگر در دست نگارش است، می‌گوید: ۵ عنوان از این کتاب‌ها به زبان ترکی استانبولی و ترکی آذربایجانی ترجمه و در اختیار مخاطبان خارجی قرار گرفته است.

 

شهیدان هویت ملت ایران هستند و ملت نباید هویت خود را فراموش کند

ساعت ۱۰.۵۵ صبح را نشان می‌دهد، لحظه شماری‌ها خاتمه یافت و با اتمام سخنان سردار، همه منتظر بیانات امام خامنه‌ای هستند.  رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدا، آذربایجان شرقی را مهد از جان گذشتگان و شهیدان خواندند و تاکید کردند: نباید گذاشت جوشش خون شهیدان فرو بنشیند زیرا شهیدان هویت ملت ایران هستند و ملت نباید هویت خود را فراموش کند.

ایشان با تاکید بر اینکه گرامیداشت یاد شهیدان به معنای خاطره‌پردازی صِرف نیست، گفتند: برگزاری مراسم بزرگداشت شهیدان و تکرار آن با فواصل کوتاه، کاری لازم و ضروری است اما این جلسات باید زمینه‌ساز انتقال روحیات و صفات برجسته شهدا هم‌چون ایمان، تقوا، شهادت‌طلبی، فداکاری و شجاعت به نسل جوان شود.

رهبر انقلاب اسلامی شهدا را بهترین الگو برای جوانان خواندند و با تاکید بر اینکه چنین پدیده‌های درخشان و کم‌نظیر باید در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت شوند، خاطر نشان کردند: باید در آثار هنری هم‌چون فیلم، شعر و کتاب روحیه و گوهر درخشان شهدا به نسل جوان منتقل شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر لزوم فراموش نشدن خانواده‌های شهدا و ثبت و ضبط خاطرات آنها و هم‌چنین دوستان شهدا، گفتند: در انتقال روحیات و صفات شهدا به نسل جدید باید زمینه حرکت آنها نیز مشخص باشد و نسل جوان بداند که علت حرکت‌ها و قیام‌ها در دوران نهضت اسلامی و قبل از پیروزی انقلاب و هم‌چنین رشادت‌ها و فداکاری‌های شهدا و زمینه آن، بعد از پیروزی انقلاب چه بوده است. اگر چنین شود، آن حرکت و روحیه استمرار پیدا خواهد کرد.

 

استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های غیرحرفه‌ای در اختیار مردم

ایشان افزودند: البته ما در زمینه انتقال علت و زمینه‌های حوادث مهم تاریخ انقلاب و روحیات شهدا و معرفی چهره‌های برجسته کم کاری‌هایی داشتیم و به همین دلیل خیلی از جوان‌ها از آنها بی‌اطلاع هستند بنابراین لازم است دستگاه‌های رسمی تبلیغی هم‌چون صدا و سیما در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهند و از ظرفیت رسانه‌های غیر رسمی که امروز در اختیار مردم است نیز استفاده بهتری شود.

 اوج ارزش و منش والای آذربایجان را باید در دفاع مقدس دید

رهبر انقلاب اسلامی، آذربایجان را هویت ممتاز ایران خواندند و با اشاره به شهدای این خطه از دوران نهضت امام خمینی(ره) تاکنون، افزودند: اوج ارزش و منش والای آذربایجان را باید در دفاع مقدس و در شهیدان برجسته‌ای هم‌چون مهدی باکری، حمیدباکری، علی تجلایی و مرتضی یاغچیان دید، ضمن آنکه دو شهید محرابِ از ۵ شهید محراب کشور متعلق به آذربایجان شرقی است.

 

هدیه ویژه آقا برای دبیرخانه کنگره شهدای آذربایجان

پس از پایانِ بیانات امام خامنه‌ای، سردار عباسقلی‌زاده چفیه و انگشتر ایشان را برای تبرک و نگهداری در دبیرخانه دائمی کنگره شهدای آذربایجان دریافت کردند. خانواده شهدا، جانبازان و گروه‌های فعال در برگزاری کنگره شهدا هم با ثبت یک عکس یادگاری در حسینیه، این کنگره را به پایان رساندند و با تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، تلاش‌ها برای برگزاری بهتر و موثرتر کنگره‌ها و یادواره‌های شهدا در آذربایجان با جدیّت بیشتری تداوم خواهد یافت.

برای دیدن گزارش تصویری این دیدار اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1605389

مهمترین اخبار ایران و جهان: